Tot ongeveer 40 km. snelheid hoef je maar weinig aan je moter te doen.
Aan de demper helemaal niets ,als deze goed schoon is (ik bedoel aan de binnenkant).
Aan de caburateur helemaal niets.
Aan het luchtfilterhuis de twee toevoer gaten opboren tot acht mm.
Monteer een goed luchtfilter ,wat niet alleen stenen maar ook stofdeeltjes kan tegenhoeden.
De uitlaatpoort aan de bovenkant recht uitfrezen tot een breedte van ongeveer 16 mm. met een radius van R 1,5 mm.
De uitlaatpoort niet hoger maken dan hij al is.
Aan de onderkant van de poort gewoon rond laten en een beetje fatsoeneren naar boven toe.
De bovenkant van de spoelpoorten ongeveer 0,6 tot 1 mm.hoger maken door ze iets schuiner weg te slijpen.
Let hierbij op dat de rechte kant (vertikaal) niet anders gemaakt mag worden (de gassen mogen niet naar de uitlaat gaan)
De boven kant die nu ongeveer 1 mm.hogerligt recht leggen tot over een breedte van 8 tot 9 mm. en zo goed mogelijk aanpassen aan de bestaande situatie.
De spoelpoort moet recht zijn omdat bij het opengaan van de poort meteen de volle breedte beschikbaar moet zijn om een grote aanvangswsnelheid van de spoeling te vekrijgen( de drukverschillen zijn dan nog het grootst)
Onderdruk van het zuigeffect van de uitlaat .
En de overdruk van de cartergassen.
De rest van de spoelpoort is daar niet erg belangrijk,behalve grote oneffenheden (glad maken heeft geen enkele zin b.v.polijsten).De oliefilm maakt alles zo glad als nodig is.
Aan de onderkant de spoelpoorten wat peervormig uit slijpen tot een breedte van 10-11 mm.zodanig dat wanneer de zuiger in de onderte stand staat je door het gat in de zuiger een goede overgang ziet.
De ronde gaten in de zuiger bij de pistonpengat recht uitslijpen over een breedte van 8 mm. en van een radius voorzien van ongeveer 3 mm. d.w.z. dat je nu bijna inhet gat van de zuigerpen uitkomt.
Het inlaat kanaal.
Laat het gat van 8 mm. zo goed mogelijk intact.
Slijp nu vanuit het gat naar de twee hoeken van het ingegoten gat
met een frees of slijpsteen en zorg daarbij dat je de onderkant
( de grote boog)niet raakt dit om later grote problemen te voorkomen.
De rest van het kanaal doet niets ,dus ook niets aan doen dus wat je slijpt moet alleen aan de onderkant aansluiten vanuit het gat van 8 mm. naar de onderkant van de spoelpoort.
En nu komt de grote truuk waar de grootste winst is te halen.
Steek de zuiger in de cilinder met de onderkant ter hoogte van de inlaat poort ,draai de zuiger in de goede stand zoals hij staks gemonteert zal worden en teken nu de breedte van de imlaat af op de zuiger.
Nu gaan we een stuk uit de zuiger halen van 5 mm.diep maar let op niet overal even diep.
De diepte is in het midden 2 mm. minder als aan de zijkanten ,zodanig dat de ronding dezelfde ronding krijgt als de inlaat d.w.z. dat de inlaat bij opengaan ineens over de volle breedte open gaat.
Omdat de onderdruk nu het grootst is is bij minder dan 1 mm. opening de gehele kapaciteit van de caburater al geheel in gebruik, dit geld ook voor het sluiten van de poort.
Men kan nu een kortere spoeltijd gebruiken zodat er bij lagere toeren toch voldoende kracht is.
De inlaatlucht krijgt hierdoor meer snelheid en zal het carter beter vullen zelf als de zuiger al naar beneden gaat en zal het terug blazen minder worden.
Door dat de uitlaat breder is zal het uitlaatgas er uit zijn gegaan voordat de uitlaat 4 mm. open is en gaat nu de cilinder leeg zuigen ,zodanig dat de spoeling versterkt wordt.
Dit zuigen mag niet te sterk zijn want dan gaan er ook goede vitamine mee de uitlaat in dus knoei nog niet te veel aan je uitlaat (wij doen dit nooit)
Deze streken kun je niet uithalen als je geen zuigerveer borging
hebt.
Zuigerveerborging bij drie veren.
Eerste borgpen tegeover de uitlaat.
tweede borgpen de zuiger naar links draaien(120gr )Je komt dan uit op 1mm. voorbij de rand van het zuigerpengat en dan naar boven.
Derde borgpen ,de zuiger nog verder naar links draaien ( 90gr )
je komt dan uit op 1mm. voor de rand van het zuigerpengat ,en dan naar boven.d.w.z.dit slot komt niet voor de inlaatpoort.
Bij twee zuigerveren ,gebruik dan pos. 2 en 3 .
Dit geld voor een lange zuiger, voor een korte zuiger hoef je alleen maar een paar stukjes uit te halen en aanpassen aan de inlaatpoort.

Door Jan Vennix