Sinds gisteren bleef mijn motor draaien bij een halte. Het ging heel geleidelijk, de ene keer viel hij uit en soms bleef hij aan. Vandaag bleef hij meer draaien dan uitvallen bij stilstand, en gaande weg stelde ik vast dat hij langer "aan" bleef aan het rode licht als de gas niet volledig dicht dicht ging. Als ik vervolgens gas bijgaf om te vertrekken, ging dat in horten en stoten. Ik zou denken dat hij zich wat verslikt in de brandstof, maar eenmaal terug op toeren is alles weer normaal. Al heeft hij wel wat tijd nodig om weer op gang te komen.

Ook nieuw was het zorgwekkende koppelende geluid dat nu en dan van onder me hoorbaar was. Ik dacht eerst dat het uit de trommelrem kwam. Maar ik legde al gauw het verband met "de koppeling", en ja hoor dat blijkt het te zijn.
Als ik met niet draaiende motor en met de rol op de band de Solex voort duw, dan hoor ik eerst die "tik" van het zogenaamde koppelende geluid. Duw ik hem verder vooruit, dan hoor ik een slepend geluid ongeveer zoals een remblokje op een velg kan knarsen. Er scheelt dus weliswaar wat met de koppeling vermoed ik.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali