KLeinere zuigerspeling ,WAAROM.
Ik weet het nog steeds niet, waarom je de zuigerspeling kleiner zou willen hebben dan de verschillende fabrieken aanbevelen.
Ik (ja ik ) ga er van uit dat de meeste motorenfabrieken wel de test app. en verstand hebben en ook wel het een en ander hebben uitgeprobeerd om een goed bruikbaar motertje in elkaar te prutsen
Dat een cilinder een bepaalde speling moet hebben is het gevolg van het slechte rendement van een moter.
100 % warmte.
25 % vermogen (BIJ GUNSTIG GEBRUIK ).
35% naar de uitlaat (HITTE EN HERRIE ).
10 % wrijving en zwaar lopen door het teveel aardkorst.
30% gaat naar het opwarmen van de zuiger-perje-cilinderwand.
De zuiger is in het nadeel wat de koeling betreft want die kan zijn warmte alleen maar kwijt aan iets wat al heel warm is (de cilinder).
Hierdoor zal de zuigertemperatuur gemiddeld 100 tot 150 graden heter worden dan we aan de cilinder kunnen voelen.
Als ik een zuiger 150 graden heet maak dan gaat deze niet meer in een cilinder met een overmaat van 0.05 m.m.
Wel woerden wij een beetje geholpen omdat ook de cilinder warm wordt en zal dus ook uitzetten en zo kan de zuiger toch weer spelijng opbouwen.
Dus willen wij voldoende speling houden bij een warme moter zal de zuiger niet meer dan 100 graden warmer mogen worden dan de cikinder.
Dan moet de oliefilm per kant ook nog een dikte hebben van 0,01 m.m.
Wordt de oliefilm te dun dan gaat deze breken en zal de zuiger gaan klemmen,wat bij het kleine vermogen van de solex nagenoeg geen schade op zal leveren.
De schade ontstaat op het moment dat de speling te klein is geworden en de kleine delen van wat we op aarde heel veel van hebben hier roet ( zand) in gaat strooien en krijgen we een moter die vast gaat zitten. (vastloper).
Ikwou wel eens weten ofdat wel waar was.
Ik heb gewoon een nieuw uitgeslepen cilinder ( met geen zand in de moter en wat er soms al meer in zit ) gewoon vast laten lopen en nadien de schade bekeken .eigenlijk niks te zien.
Dus nog maar eens laten vastlopen ,ma demontage eigenlijk nog geen schade( wel een meer glimmende zuiger).
IK heb dit tot vijf keer herhaald en er was nog amper iets aan de moter te zien ( zag er uit alsof ik er een twintig k.m. mee had gereden.
Als ik een cilinder heb uitgeslepen en we gaan bij de laat testen dan gaan we niet laten inlopen maar meteen gaat het gas er vol op en er gebuurt niets als de moter gaat goed lopen.
Dus ik blijf er bij dat onze aardkorst de grootste boosdoener is.
Meer weten ,meer vragen.