Leuk onderwerp, de hogeschool van het tunen, maar ben het met Andre eens. Beste techneuten , gaat dit wel werken met deze opstelling?
Toerental moet netjes regelbaar zijn, en ik mis de gradeschijf??? Zou mooi zijn als de Apparatuur laat weten "waar" dan de onbalans zit.
Ik kan helaas mijn filmpje niet meer vinden, maar ook hier zijn we vele uurtjes bezig geweest om dit onder controle te krijgen.
We hadden op dan moment de beschikking over een echt balanceer apparaat de schenck vibrobalancer 42 deze vertelde je precies waar de onbalans was in graden, na wat uurtjes draaiden het zaakje netjes, ( krukas, drijfstang, zuiger) een suikerklontje bleef op zijn plaats, nou dat wil wat zeggen, en dachten echt nu hebben we het voor elkaar.
Helaas draaien het in de praktijk voor geen meter, witte vingertoppen. frown
Ander voorbeeld, Jan vennix bouwde een complete puch maxi krukas in de solex, niets veranderd aan gewichten, en boven de 45, niet mee te rijden!!!
Mijn ervaring, netjes uitwegen van zuiger en drijfstang, daar komt een balansgewicht uit.

Maar soms heel soms grin wil je eens in een andere keuken kijken, daarom eens een motorzaag/kettingzaag opengemaakt.
Reden, deze hebben geen versnellingsbak, en zijn/moeten sterk zijn onderin. Maar het belangrijkste, ze lopen zonder expansie-uitlaat!!!! Net een solex laugh
zo hebben we nu de poorten in beeld, en de timing ervan.
Ook de balans van de krukas hebben we nauwkeurig uit gewogen, deze had gelukkig ook een slag van 40 mm (boring 43)
En daarmee gaan we weer wat uitproberen, want hier komen weer heel andere getallen uit. confused
Mooie hobby, succes!!! smile




Attached Images
stihl2.jpg (29.11 KB, 138 downloads)
stihl1.jpg (38.82 KB, 138 downloads)
stihl3.jpg (52.18 KB, 142 downloads)
krukas.jpg (83.79 KB, 148 downloads)
NJLP2400.jpg (88.71 KB, 141 downloads)
Last edited by Jan; 23/02/19 01:28 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]