Originally Posted by Ant_one
Wordt, tijdens het balanceren van de krukas, het vliegwiel ook mee genomen?
Kan een slecht vliegwiel voor veel onbelans zorgen en dus net zo belangrijk zijn als de krukas?
ik heb voor de testmachine zelf van een plak staal een vliegwiel gemaakt om uit te sluiten dat ik het vliegwiel mee meet. er komt ook nog een as ( heb ik ergens een kapotte krukas voor nodig ) waar de krukwang en alles af is zodat ik daar dan alleen het vliegwiel mee kan doen.
Ik heb ooit al eens een "balans-as" gemaakt ( jaren geleden al beschreven) door op de plaats van de koppeling een uitgebalanceerde schijf te zetten met vals "big-end" op dezelfde hoogte als het krukas big-end, maar nu naar links wijzend. dat werkte uitstekend maar kost je wel je koppeling .


Nog even een paar plaatjes: eentje met uitleg waarom de "diabolo" trillingen minder worden als je de opstaande rug aan de achterkant van de krukwang weghaalt, daarbij komen de tegengestelde gewichten dichter bij het centrum .
verder 3 plaatjes van de eerste drie computer runs: nog geen idee waar ik naar zit te kijken, eerst de software instellingen maar eens doorgronden, daartoe heb ik een nieuw contra gewicht ( om op de krukpen te plaatsen) gegoten van lood ( een gewicht van ander materiaal past niet in het carter ) zodat ik die herrie van drijfstang en zuiger even kwijt ben.

Attached Images
run 1a.jpg (137.77 KB, 167 downloads)
run 2a.jpg (121.36 KB, 167 downloads)
run 3a.jpg (123.48 KB, 168 downloads)
diabolo trillingen.jpg (45.99 KB, 168 downloads)
Last edited by Joan; 09/02/19 05:52 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)