Veel dingen begrijp ik wel maar dat je meer vermogen kan krijgen met een groter en of zwaarder vliegwiel is mij volkomen ontgaan in mijn tijd dat ik op school zat .
Ook al probeerde de leraar het mij bij te brengen want ik geloofde er toen helemaal niets van en nu nog niet.
volgens mij zal een motor van b.v. 1 pk niet sterker worden door er een zwaar vliegwiel aan de as te koppelen.
Wel zal he toerental bij een klein vermogen een klein vliegwiel sneller op een hoger of een lager toerental kunnen komen als dat nodig is.
Dat zal niet werken bij een solex omdat de versnelling of vertraging van zo een zwaar voorwerp als de solex plus berijder plus de grote tank met brandstof deze versnellingstoename of afname van dat kleine motortje toch niet kan volgen.
Zodat de winst in versnelling niet merkbaar zal zijn.
Het is natuurlijk wel zo als je per ronde bij de 24 uur rit een 0,01 sec kan winnen op de tweede rijder je wel gewonnen hebt.
Dat zal dan ongeveer 8 hele seconden zijn in de 24 uur maar is wel het verschil tussen winnen of verliezen.
Dus er is wel een verschil meetbaar als de tijd maar lang genoeg is om te meten.
En dat is dan nog alleen mogelijk als er veel afremmingen in het race circuit zitten en er dus weer op snelheid gekomen moet worden.
Bij voertuigen waar een versnellingsbak in zit en er snel geschakelt moet worden is een zwaar vliegwiel slecht voor de koppeling en de versnellingsbak omdat de energie die in een zwaar vliegwiel zit door de koppeling vernietigt moet worden en ook de tandwieltjes krijgen het er warm van en ook het tandjes wisselen is een nadeel bij een snelheidsrace want ze gaan er sneller uit dan er weer aangroeien.
En dan blijft er niet veel meer over dan het gewicht wat niet meer mee hoeft ( DE rijder kan natuurlijk ook eens een keer gaan pissen dat helpt ook ).
meer weten ,ik weet niets meer te verzinnen.