als ik een solex in 2 minuten wil opvoeren gebruik ik die "turbo boost" gaatjes, alleen hier zitten ze knullig en zijn ze te klein. nadeel is dat je veel vuil je motor in zuigt.
het beste maak je een serie van 2 keer 3 met een diameter van 5 mm en dan met de zuiger in de hoogste stand tussen de koelribben die qua hoogte net boven de uitlaatpoort uitkomen ( door cylinderwand EN zuiger heenboren). de "turbo boost" poorten werken dan 2 ledig 1 keer als uitlaat en 1 keer als inlaat.
vanwege de extra lucht dien je wel een grotere sproeier te monteren maar dat moet ook al als je bijvoorbeeld een carter membraan gebruikt.
de uitvoering van de spoelpoorten is ronduit knullig.

waarschijlijk hebben ze nooit rekening gehouden met het Reynolds getal en het coanda effect.
Opvoeren kent twee methoden, zoals solex origineel met veel te kleine overstroomkanalen, dan dien je rekening te houden met gas BOven het reynolds getal of met heel grote spoelkanalen ( zoals veel 2 tact racers die hebben kanalen die links en rechts samen vaak qua diameter groter zijn dan de zuigerboring, dan zit je onder het Reynolds getal, ofwel opvoeren in het turbulente regime ofwel opvoeren in het laminaire regime, moet je heel anders denken. ga je ertussen in zitten ( transitie gebied) heb je een stabiliteits probleem , en dan verder het coanda effect dat bepaald voor welk regime je de uitstroom hoeken van de poorten dient aan te maken, schuin omhoog, exact haaks of terug blazend naar de zuiger, dan krijg je ook nog de keuze tussen bolle zuiger, holle zuiger of vlakke zuiger, niet zo simpel

Last edited by Joan; 24/05/13 01:56 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)