Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Waw Joan, ik moet toegeven dat ik deze termen niet kende.
Ik deed/doe het puur op gevoel, wat natuurlijk veel risico met zich mee brengt/bracht. Is er ergens een document waar ik dit(die termen) terug kan lezen?

Toen ik die turbo gaatjes zag, moest ik even nadenken hoe het zou werken. Kwam er voor mezelf niet echt uit. Nog steeds niet echt. Ook nog nooit gezien.

Wat leren we weer veel he.

Ja, dat opvoeren van hun slaat nergens op.


Reynolds nummer gewoon even Googlen" dan kun je gaan rekenen reynolds number

die gaatjes werken omdat de solex zoveel inwendige weerstand heeft in zijn inlaat systeem dat er als de zuiger bovenin staat nog steeds onderdruk is in het carter, dat kun je snel met extra lucht vullen door de zuiger deze gaatjes open te laten gooien, daarom in de bovenste stand zowel zuiger als cylinderwand doorboren, solex had dat feitelijk zelf ook al bij de kamzuigers daar zat onder het dekseltje ook een gat in zowel zuiger als cylinder voor een "flits"spoeling.
zet je de gaatjes op de goede hoogte in de cylinder ( eigenlijk net geljk aan of boven de bovenkant van de uitlaat poort gaan ze ook nog werken om de "knal "van de uitlaat heel even weg te werken daardoor krijg je lokaal op de plek waar straks het spoelgas langs moet al een iets lagere druk, dat helpt de spoeling hetspolelgas zelf gaat er niet uit want dat heeft een hge snelheid en fietst er dwars langs heen

wil je die knal niet moet je ze op een lagere plek boren, maar altijd op een plek waar je met de zuiger in de bonvenste stand zowel zuiger als cylinder moet doorboren en niet recht tegenover de inlaat want dan spoel je daar het inlaatgas terug ( vandaar dat die fransen ze o een knullige plek hebben, beste is als het verse extra gas onder de zuigerkop terecht komt, maar ook niet boren waar de zuigerveren zitten

wel experimenteren met de grootte van je sproeier want je moet vanwege de extra lucht die niet door de carburateur gaat een extra rijk mengsel aanmaken

Last edited by Joan; 27/05/13 02:34 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)