Klopt helemaal, maar ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten.
Inderdaad zoveel mogelijk mengsel "onder de pet" daar hebben ze oa de compressor en de turbo voor uitgevonden.
maar dat "vullen" houdt een keer op want als de zuiger omhoog gaat wil je je vulling niet kwijtraken dus de toevoer moet dicht ( zoals je al stelt over de hoogte van de uitlaatpoort)
vanaf dat moment moet je het dus doen met wat je hebt, echter de druk daarvan is bij de meeste motoren nog niet genoeg voor optimale verbranding vandaar dat die zuiger nog wat duw werk mag verrichten.
Echter hoger dan dat de krukas/drijfstang hem toe staat kan hij niet komen die "restruimte" moet dan precies zo groot zijn dat het mengsel zijn optimale dichtheid heeft (benzine niet alleen maar ook de "stoichiometrische" hoeveelheid lucht)
dus daarom is het soms nodig het motortje te helpen door zijn haarlijn wat naar beneden te brengen.

Overigens bij een te hoge compressie heb je kans dat A) de brndstof voor zchzelf begint, zoals bij de Diesel of B) dat het extra "duwwerk" van de zuiger niet opweegt tegen de winst die behaald word bij de verbranding.


Hoop zo weer in lijn te komen met de gedachtengang.
zo niet, stuur me bij.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)