Solex forum
Posted By: solexrijen Cilinderkop - 05/06/11 05:40 PM
Weet iemand hoeveel je van een cilinderkop af mag halen zonder dat dit problemen geeft?
En helpt dit om met tegenwind iets meer trekkracht te krijgen, met de wind zoals die gisteren waaide (kracht 3á4) valt mijn solex terug tot ongeveer 32Km/u terwijl ik met dezelfde wind mee 41 haal.
Ik heb nog een extra cilnderkop om eventueel iets te proberen, kan ik de originele heel laten.
Indien het geen problemen geeft is er dan ook iemand die dit kan en wil doen, heb hier zelf niet het juiste gereedschap voor.
Posted By: solexrijen Re: Cilinderkop - 05/06/11 07:10 PM
Met dank aan je Vader dat ik niet mag mopperen, maar toch zou ik het indien mogelijk graag eens proberen met iets meer compressie.
Mijn originele kopje wil ik origineel laten.
Dus de vraag of het kan blijft open staan.
Posted By: FFAnders Re: Cilinderkop - 05/06/11 07:19 PM
Ga eerst eens de compressie meten ,misschien is dat gewoon goed en zoniet dan moet je misschien ergens anders zoeken wink .
En wat ik lees dan presteert het motortje goed.
Het is een Solex whistle
Posted By: solexrijen Re: Cilinderkop - 05/06/11 07:52 PM
Ja hij presteert ook wel goed, maar wellicht kan het net ietsje beter met een kleine ingreep.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 05/06/11 08:10 PM
Ik denk zelf dat goede passende compressie veren belangrijker zijn.
Je kopje afvlakken en slechte versleten zuigerveren zal niet echt veelhelpen.
Eerst zuigerveren controleren.
Posted By: solexrijen Re: Cilinderkop - 05/06/11 10:03 PM
Aan de zuigerveren ligt het niet, deze zijn oké en zelfs voorzien van slotjes.
Ik hoef ook helemaal niet harder, maar ben benieuwd of een gevlakt kopje wat meer trekkracht geeft.
Posted By: FFAnders Re: Cilinderkop - 05/06/11 10:13 PM
Als je het probeert dan weet je het
Posted By: peter57 Re: Cilinderkop - 05/06/11 10:28 PM
Ik heb van mijn cilinderkop alles op 1mm weggehaald.
Er is wel degelijk resultaat mee te be halen.
Mn de trekkracht verbeterd.

Nog beter is het volgieten van een kop,en daarna een verbrandinsruimte uit te draaen.

Peter
Posted By: carl Re: Cilinderkop - 06/06/11 02:20 AM
Mijn oto ging een week of wat geleden met tegenwind bijna achteruit rijden, maar dat kwam door lekkage bij de rol.
Maargoed voordat de lekkage er was reed deze oto amper 32 met achterwind en 22/23 km bij tegenwind, vraag het aan Alfons59 die kan het be'amen.

Als mijn oto straks deze prestatie's haald van 32 km/uur bij tegen wind dan teken ik daar voor.

Groetjes carl
Posted By: FFAnders Re: Cilinderkop - 06/06/11 02:29 AM
Origineel bericht van: carl
Mijn oto ging een week of wat geleden met tegenwind bijna achteruit rijden, maar dat kwam door lekkage bij de rol.
Maargoed voordat de lekkage er was reed deze oto amper 32 met achterwind en 22/23 km bij tegenwind, vraag het aan Alfons59 die kan het be'amen.

Als mijn oto straks deze prestatie's haald van 32 km/uur bij tegen wind dan teken ik daar voor.

Groetjes carl


Als je een korter (aangepast) zuigertje hebt kan het beter gaan lopen.
Posted By: solexrijen Re: Cilinderkop - 06/06/11 02:37 AM
Dat fenomeen ken ik ook, bij tegenwind nog amper 20 Km/U.
Toen bleken de boutjes van het carterdeksel los te zitten.
Nieuwe ringetjes eronder en vastgezet waarna dit probleem weg was.
Posted By: solexrijen Re: Cilinderkop - 06/06/11 02:42 AM
Peter met alle respect, dat jij het niet nodig vind is jouw mening, dat ik het graag eens wil proberen met een cilinderkopje dat ik over heb is toch geen doodzonde. Al is het alleen maar om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen.
Posted By: FFAnders Re: Cilinderkop - 06/06/11 02:46 AM
Wat ik al eerder schreef : als je het probeert ,dan weet je het.
Posted By: solexrijen Re: Cilinderkop - 06/06/11 03:02 AM
Het gaat mij er niet om meer snelheid te krijgen, maar wat meer trekkracht.
Sterker nog ik heb Jan Vennix expliciet gevraagd het blokje niet op te voeren maar alleen goed in elkaar te zetten en slotjes te maken voor de zuigerveren.
Dat goed in elkaar zetten heb ik hem gevraagd omdat de krukasafdichting bleef lekken en ik dat zelf niet dicht kreeg.
Maar ik lees nu tussen de regels door dat het wel uitmaakt,dus nu nog op zoek naar iemand die het een mm af kan draaien. smile
Posted By: carl Re: Cilinderkop - 06/06/11 03:16 AM
Ik weet dat er iemand op het forum is die dat ook gedaan heeft, maar weet niet of hij dat ook voor anderen doet, hij moet zelf maar reageren.

Groetjes Carl
Posted By: John Meisters Re: Cilinderkop - 06/06/11 03:25 AM
Wat ik begrepen heb last men de cilinderkop vol in combinatie met een opvulplaat onder de cilinder. Zo gaat de uitlaatpoort volledig open.

En ja, je zult met het afvlakken van de cilinderkop meer trekkracht krijgen.

Ik houd me hier allemaal niet mee bezig, maar dat is persoonlijk.
Mijn Lexjes wil ik allemaal ongeveer even hard laten rijden, dat is voor de groepen het fijnste.
Posted By: solexrijen Re: Cilinderkop - 06/06/11 03:28 AM
Daarom een specialist om hulp gevraagd met het gewenste resultaat smile
Posted By: FFAnders Re: Cilinderkop - 06/06/11 03:40 AM
Als ik alle verhalen van Jan Vennix en anderen goed gelezen en begrepen heb ,dan gaat het over een goede vulling van de cilinder die belangrijk is om een goede compressie te verkrijgen en dan maakt het vlakken van een kopje met 1mm niet zo heel veel uit.
Posted By: Joan Re: Cilinderkop - 06/06/11 12:06 PM
Ik klooi zelf aardig wat af met kopjes en ben daar nooit ontevreden over, met name de 3800 kop vind ik helemaal niks.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 07/06/11 06:14 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Als ik alle verhalen van Jan Vennix en anderen goed gelezen en begrepen heb ,dan gaat het over een goede vulling van de cilinder die belangrijk is om een goede compressie te verkrijgen en dan maakt het vlakken van een kopje met 1mm niet zo heel veel uit.


Klopt FF,als je niets hebt om te comprimeren heb je aan een afgevlakte ook niets.
Zelf heb ik een JRTje en iedereen weet inmiddels dat de zuiger daardoor niet helemaal boven komt, dus daarom heb ik mijn kopje afgevlakt (het verschil), en nadien had hij natuurlijk meer power dan ervoor.

Oke nu mijn vraag (en denk wel voor velen), hoeveel compressie druk (bar) is gewenst.
Posted By: Joan Re: Cilinderkop - 07/06/11 12:00 PM
minimaal 8 maar 12 a 13 is beter

En dan komt weer de vraag Hoe meet je dat, hoe weet je wat ?

je hebt dynamische en statische, statisch kun je uitrekenen , en ook daar is weer een debat over hoe je dat bij een tweetakt doet en dan heb je de dynamische en ook daar weer een debat hoe je dat doet en of je het adiabatische effect van het gas wel of niet moet meenemen.
Posted By: John Meisters Re: Cilinderkop - 07/06/11 12:20 PM
ik heb ze nooit boven 10:1 gemeten, en dat waren de hele goede.
als ze maar aan 7 komen wordt het tijd voor actie (puur natte vinger en ervaring, schiet me niet lek aub).
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 07/06/11 11:36 PM
Origineel bericht van: Joan
minimaal 8 maar 12 a 13 is beter

En dan komt weer de vraag Hoe meet je dat, hoe weet je wat ?

je hebt dynamische en statische, statisch kun je uitrekenen , en ook daar is weer een debat over hoe je dat bij een tweetakt doet en dan heb je de dynamische en ook daar weer een debat hoe je dat doet en of je het adiabatische effect van het gas wel of niet moet meenemen.


Altijd dynamisch meten. Het gaat om de praktijk.
Hoe ik moet meten weet ik wel.
Je opgave van de compressie tussen 8 en 13 vind ik een groot verschil, namelijk met 8 bar zit je net boven de minimum grens van de verbrandingssnelheid die vereist wordt als je met zo'n druk het mengsel ontsteekt, met 13 bar aan de hoge kant want dan ziten we weer met de mechanische verliezen die hoog zijn en heeft dan weer een ongunstig effect op het afgegeven vermogen.
Oke na dit theoretische verhaal, dit.
Zelf heb ik 9,5 bar aan druk. Gevoelsmatig denk ik dat het goed is want mijn cilindertje wordt niet te warm, wat in houd dat de verbrandingsnelheid goed is.
Dus mijn ervaring is dat we 9 a 10 bar moeten hebben.

Joan heb je al gemeten hoe hoog jou compressie is met jou JRT project?
Posted By: Vincent1 Re: Cilinderkop - 18/06/11 03:14 AM
Heb inmiddels zelf ook een JRT gemonteerd... Is het dan inderdaad zo dat de zuiger niet helemaal tot bovenaan komt? Hoeveel mot er dan van het kopje af om dit te compenseren..?

(Ik moet nl. best bijtrappen bij een best windje..( 3 a 4)


Groet!
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 18/06/11 04:33 AM
Hij komt idd niet helemaal boven. De bolling van de zuiger is iets anders. Heb zelf de kop 1,5 mm afgevlakt. Loopt prima nu.
Posted By: Vincent1 Re: Cilinderkop - 18/06/11 05:07 AM
en voorheen Alfons?
Posted By: Trommel Re: Cilinderkop - 18/06/11 05:28 AM
Vreemd allemaal, ik heb ook een standaard JRT cilinder ,kopje niet gevlakt of zo, loopt zo 37/38 met een beetje wind in de rug soms over de 40.
Posted By: John Meisters Re: Cilinderkop - 18/06/11 05:44 AM
mijn eerste ervaring met de JRT viel ook tegen, het was de langzaamste van allemaal.
ik heb er niets aan gedaan, "laat maar eens inlopen".

een kilometertje of 500 verder komt hij goed met de rest mee.
Het scheelt echt veel als hij ingelopen is. hoeveel weet ik niet, ik schat 5 km/u maar het kan meer zijn...

zuigertjes komen allemaal niet volledig tot boven bij een Solex.
Posted By: Jan Re: Cilinderkop - 18/06/11 05:49 AM
Origineel bericht van: trommel
Vreemd allemaal, ik heb ook een standaard JRT cilinder ,kopje niet gevlakt of zo, loopt zo 37/38 met een beetje wind in de rug soms over de 40.


Dat blokje klopt op e.o.a. manier helemaal bij jouw Ad, normaal haal je die snelheid niet met een standaard J.R.T cilinder.

Wel mooi!! smile
Posted By: Trommel Re: Cilinderkop - 18/06/11 05:54 AM
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: trommel
Vreemd allemaal, ik heb ook een standaard JRT cilinder ,kopje niet gevlakt of zo, loopt zo 37/38 met een beetje wind in de rug soms over de 40.


Dat blokje klopt op e.o.a. manier helemaal bij jouw Ad, normaal haal je die snelheid niet met een standaard J.R.T cilinder.

Wel mooi!! smile


Ja ik heb er veel tegen gepraat Jan dat scheelt misschien grin
Posted By: Jan Re: Cilinderkop - 18/06/11 05:57 AM
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: trommel
Vreemd allemaal, ik heb ook een standaard JRT cilinder ,kopje niet gevlakt of zo, loopt zo 37/38 met een beetje wind in de rug soms over de 40.


Dat blokje klopt op e.o.a. manier helemaal bij jouw Ad, normaal haal je die snelheid niet met een standaard J.R.T cilinder.

Wel mooi!! smile


Ja ik heb er veel tegen gepraat Jan dat scheelt misschien grin


Dat heb je in die wintermaanden, maar help wel laugh
Posted By: Harding Re: Cilinderkop - 18/06/11 11:05 AM
die van mij loopt met deze cillinder 37 tot 45 km kopje is wel gevlakt,en een snel uitlaatje, ik heb er nu 2000 km opzitten en het lijkt dat hij steeds beter gaat lopen
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 18/06/11 05:22 PM
Liep goed hoor maar met tegen wind idd iets teveel terug vallen. Nu blijft hij goed op snelheid. Voel dat het bij mij beter was.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 18/06/11 05:25 PM
Origineel bericht van: trommel
Vreemd allemaal, ik heb ook een standaard JRT cilinder ,kopje niet gevlakt of zo, loopt zo 37/38 met een beetje wind in de rug soms over de 40.


Die van mij ook hoor. Maar bij mij houd hij beter vast tegen wind. Windje 4 tegen en loopt nog steeds 31 a 32.
Posted By: Vincent1 Re: Cilinderkop - 18/06/11 05:51 PM
Kijk...dat wil ik ook graag Alfons
Posted By: Trommel Re: Cilinderkop - 18/06/11 05:58 PM
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: trommel
Vreemd allemaal, ik heb ook een standaard JRT cilinder ,kopje niet gevlakt of zo, loopt zo 37/38 met een beetje wind in de rug soms over de 40.


Die van mij ook hoor. Maar bij mij houd hij beter vast tegen wind. Windje 4 tegen en loopt nog steeds 31 a 32.

Ja dat doet die van mij ook ,ook bergje op bv. En wat Jan de L zegt ,het ene blokje is het andere niet.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 18/06/11 06:36 PM
Weet ik Trommel. Ik geloof dat ik ook wel geluk heb met mijn blokje. Ben er zeker tevreden over. Hopelijk houd hij het lang vol. Ik vind wel dat je het blokje een beetje moet aan voelen waardoor hij beter presteerd. Heeft me best wel een tijdje geduurd voor hij lekker ging lopen. Ik ben er ongeveer 8 km/h mee vooruit gekomen.


Posted By: FFAnders Re: Cilinderkop - 18/06/11 06:38 PM
Hoe was het resultaat zonder ingekort kopje ??
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 18/06/11 09:59 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Hoe was het resultaat zonder ingekort kopje ??


Was minder fel dan nu. Komt nu sneller op snelheid. Tegen wind (4) vaak onder de 30 en nu erboven. Dus bij mij helpt het zeker.
Posted By: Vincent1 Re: Cilinderkop - 21/06/11 03:31 AM
Nou heren,..heb vandaag een nieuw uitlaatje gemonteerd (geen snel exemplaar maar een normale van Jouke..Impex oid.).. Kortom een enorm verschil, qua trekkracht onderin, topsnelheid...OOK heuveltje op!

Posted By: 49cc Re: Cilinderkop - 21/06/11 03:41 AM
Origineel bericht van: Vincent1
Nou heren,..heb vandaag een nieuw uitlaatje gemonteerd (geen snel exemplaar maar een normale van Jouke..Impex oid.).. Kortom een enorm verschil, qua trekkracht onderin, topsnelheid...OOK heuveltje op!



Klopt helemaal. Tis origineel, maar de dunne pijp. Ben er ook erg tevreden over. Nben bang dat de trekkracht met de dikke pijp wel eens lager kan uitvallen. Qua top ook geen problemen.
Gemideeld is 38 gemakkelijk haalbaar. Voor de wind net boven de 40 en het moet wel allemachtig waaien wil ie onder de 30 duiken.
Posted By: Vincent1 Re: Cilinderkop - 21/06/11 03:45 AM
Ja is dunne pijpie... Moet ook zeggen,...ben dr zeer blij mee...

()Wat er onder zat,..was volgens mij behoorlijk gaarrrr
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 21/06/11 04:02 AM
Netjes dat hij zo loopt. Houwezo zou zegge.
Posted By: solexnl Re: Cilinderkop - 22/06/11 08:01 PM
Om een cilinderkop af te vlakken heb je alleen een glasplaatje en fijn schuurpapier nodig. Schuurpapier op het glas klemmen en draaien maar.
Speciaal gereedschap dat in bijna elke schuur wel te vinden is....
Posted By: Joan Re: Cilinderkop - 22/06/11 08:50 PM
Origineel bericht van: solexnl
Om een cilinderkop af te vlakken heb je alleen een glasplaatje en fijn schuurpapier nodig. Schuurpapier op het glas klemmen en draaien maar.
Speciaal gereedschap dat in bijna elke schuur wel te vinden is....


toen ik nog geen draaibank had begon ik met een "surform" dan grit 80/240/400 en dat steeds diagonaal.
dat laatste doe ik nog steeds maar dan op mijn werk en dat betaalt ook nog verdomd goed ( prepareren van metaal voor lichtmicroscopie) alleen dan ga je verder t/m diamant poeder 1 micron
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 23/06/11 12:43 AM
Ik heb hem gewoon in de draaibank afgevlakt. Ging perfect. Niets na schuren ofzo. Pakkinkje ertussen en klaar.
Posted By: Trommel Re: Cilinderkop - 23/06/11 01:04 AM
Duss.iedereen nu z`n kopje een milimeterje afvlakken voor meer kracht onderin.( en nee we doen het niet voor meer snelheid wink )

Wat kan een probleem worden als je je kopje een mm afvlakt ?
Posted By: Trommel Re: Cilinderkop - 23/06/11 01:14 AM
Origineel bericht van: Hans
Makkelijker onder een brug door? laugh


Kan smile
Posted By: Trommel Re: Cilinderkop - 23/06/11 01:19 AM
Origineel bericht van: Hans
Dat de bougie de zuiger raakt? crazy

Ja dat kan ook. smile
Posted By: solexnl Re: Cilinderkop - 23/06/11 01:48 AM
neem een bougie uit de motorzaag die zijn kleiner
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 23/06/11 03:12 AM
Origineel bericht van: trommel
Duss.iedereen nu z`n kopje een milimeterje afvlakken voor meer kracht onderin.( en nee we doen het niet voor meer snelheid wink )

Wat kan een probleem worden als je je kopje een mm afvlakt ?


Ach tegenwoordig niets meer. in de jaren 50 of 60 was de benzine nog niet zo goed dan nu, en je kon toen wat detonatie hebben. Nu is de klopvastheid stukken beter van benzine dus geen enkel probleem, want de compressie is nog steeds niet te hoog, ondanks dat je een mm afvlakt.
Posted By: Joan Re: Cilinderkop - 23/06/11 12:17 PM
Origineel bericht van: Hans
Dat de bougie de zuiger raakt? crazy

Nou dan moet er wel heel wat vanaf, of je moet een "champion" hebben met een heel lange middenelectrode.

Probleem kan zijn dat de richel op je cylinder niet meer in je kop past omdat daar de richel weg is, en feitelijk dien je hem zover af te vlakken dat de richel in de kop weg is.
je "deco" kan voor sommige typen te strak worden en je luchtfilter kan te hard op je carburateur drukken ( voor beide problemen: spruitstuk inkorten)
Posted By: solexrijen Re: Cilinderkop - 03/07/11 01:20 AM
Het heeft even geduurd maar afgelopen week toch een kopje gemonteerd met een mm. afgedraaid.
Inmiddels heb ik het originele kopje al weer terug gemonteerd.
Met gevlakte kop liep de solex weliswaar iets harder,ook tegen de wind in.
Maar ik ondervond meer nadelen als voordelen vond ik.
Het motortje startte iets minder goed als hij koud is, en eenmaal op temperatuur en op snelheid klonk het allemaal wat rauwer.
Kortom ik weet nu dat het in ieder geval voor mijn solex wel wat scheelt in snelheid en trekkracht, maar ik vind dat het motortje mooier loopt zonder gevlakte kop, en dat heeft dan toch mijn voorkeur.
Misschien had ik er anders over gedacht als m'n solex langzaam was , maar ik ben tevreden met de snelheden die ik haal, was alleen nieuwsgierig.............. grin
Posted By: FFAnders Re: Cilinderkop - 27/11/11 10:54 PM
Mooi verhaal , heel wat leesvoer maar wel leerzaam .
Posted By: Joan Re: Cilinderkop - 28/11/11 01:29 PM
Maak ook lekker mijn eigen koppen
Posted By: FFAnders Re: Cilinderkop - 28/11/11 09:10 PM
Hier in Dordrecht hebben ze Schapekoppen crazy
Posted By: FFAnders Re: Cilinderkop - 29/11/11 12:08 AM
Zo noemen ze de bewoners , Papendrecht : erwtenpellers.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 29/11/11 01:10 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Mooi verhaal , heel wat leesvoer maar wel leerzaam .


Als je goed leest hebben ze het over de Squishrand.
Dit is een belangrijk iets.

Toen ik zelf ging vlakken heb ik daar rekening mee gehouden.
Als je de 3 de foto bekijk dan zie je dat ik binnenin ook wat heb afgedraaid (is nu vlakker dan normaal)ongeveer 0,5 mm.
Kijk maar eens goed.

Als de Squishrand te klein is, heb je niet alleen wat ze in het document vertellen maar ook te veel mechanische verlies.
Het gas moet dan naar het midden geperst worden en dat kost kracht, welke verlies geeft.

Attached picture DSCN0206.jpg
Attached picture DSCN0209.jpg
Attached picture DSCN0208.jpg
Posted By: FFAnders Re: Cilinderkop - 29/11/11 01:23 AM
Jammer dat je er geen foto bijhebt van vóór het vlakken/bewerken , nu heb je geen vergelijk.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 29/11/11 01:53 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Jammer dat je er geen foto bijhebt van vóór het vlakken/bewerken , nu heb je geen vergelijk.


Ja alleen een beetje donker en moeilijk te zien.
Dit is mijn origineel kopje.
Wat ik gevlakt hebt is een ander.



Attached picture DSCN0205.jpg
Posted By: carl Re: Cilinderkop - 29/11/11 04:31 AM
En het bewerkte kopje is gestraald in mijn straalkast hahaha, mooi hé

Groetjes Carl
Posted By: John Meisters Re: Cilinderkop - 29/11/11 12:01 PM
Gewoon omwisselen Willem, meer hoef je niet te doen.
Posted By: Joan Re: Cilinderkop - 29/11/11 01:06 PM
Origineel bericht van: solexrijen
Het motortje startte iets minder goed als hij koud is, en eenmaal op temperatuur en op snelheid klonk het allemaal wat rauwer.
grin


Als hij slechter startte is mogelijk je ontsteking aan het instorten want met meer compressie heeft de vonk meer moeite met overslaan.
Verder zou de solex echt wel beter moeten lopen want origineel is de compressie aan de te lage kant
Posted By: Jan Vennix Re: Cilinderkop - 01/12/11 05:16 AM
Hoe beter de brandkorf is en hoe grter het vuurtje hoe meer warmte leerde ze ons bij de verkenners.
Dus hoe groter het vuurtje is hoe meer het niet brandbare deel van het gasmengsel zal uitzetten en de zuiger zal proberen naar beneden te duwen.
Eigenlijk wil ik zeggen dat er met weinig brandstof hoe dan ook geen groot kampvuur te stoken is ook al zou men dat nog zo graag willen
Dus de enige mannier om een goed vuurtje te krijgen is ,te zorgen dat dat eerst in orde is.
Al leg je je kapje nog zo laag op het kleine vuurtje het zal niet zo heet worden als het kapje wat hoger licht op een groot vuur.
En het maakt ook niet veel uit waarmee je het vuurtje aan steekt.
En dan wil ik toch nog even er op wijzen dat de kompressie pas begint wanneer de uitlaatpoort goed afgesloten is en niets te maken heeft met hoever de gasschuif open staat bij een statische meting.
Dus bij een hoge uitlaatpoort hebt u altijd een lagere comppressie(en ook nog wanneer de eerste zuigerveer niet hoog in de zuiger zit)
Ik kan nog steeds niet verklaren hoe dat er iemand is die veel vermogen uit een cilinder kan halen wanneer er niet veel in zit.
,door het petje wat te verlagen.
Eigenlijk kan je de kompressie verhouding alleen maar uirekenen door opte meten wanneer de zuigerveer de uitlaat afsluit in verhouding met wat er later over blijft als de zuiger boven is.
Ik heb de indruk dat er veel gesjoemmelt wordt met het meten van de druk.
Als de motor draaid dan wordt de druk hoofdzakelijk opgebouwt door de uitlaat, gaat er n.l. te veel versgas in de uitlaat(wat niet mag) dan zal de zuiger al een stuk hoger moeten komen dan de uitlaatpoort voordat er ook maar een luchtdeelje er aan denkt om meer tegen elkaar te leunen om de druk wat hoger te maken.
Dus simpel bekeken maakt de uitlaat uit wat de kompressie zal worden,
Het verhaal is nog lang niet af maar mijn onzin is voorlopig op.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 01/12/11 06:07 AM
Mijn theorie.

Wanneer we een lage compressie hebben, liggen de benzine druppels ver uit elkaar. Hierdoor zal er een langzame verbranding zijn. Zo lang zelfs dat er veel energie veloren gaat naar de cilinderwand, omdat de zuiger al gezakt is. Puur verlies van vermogen.

Een hogere compressie geeft een snellere verbranding. Hierdoor zal de druk wanneer de uitlaatpoort open gaat al lager zijn en daardoor het spoelen ook beter zal zijn. Dus een goede vulling van versgas.

Een verbranding mag ook niet te snel gaan. Omdat de mechanische motor niet in staat is de hoeveelheid energie in een zeer korte tijd om te zetten naar mecahnische arbeid.

Het zal altijd een samenspel zijn tussen alle onderdelen van de motor.
Momenteel rij ik met een afgevlakt kopje. Het voldoet nu prima. Misschien als ik een ander cilindertje zou gebruiken zou het zo maar kunnen zijn dat deze kop dan niet werkt.

(BTW, U schrijft nooit geen onzin, maar juist stof om na te denken)
Posted By: Joan Re: Cilinderkop - 01/12/11 01:14 PM
Zowel Jan als Alphons slaan de spijker op zjn kop, je hebt voldoende nodig om aan te steken ( Jan) , maar om het aan te steken heb je ook de juiste condities nodig en daar is druk er 1 van ( Alphons).

Buskruit aansteken geeft ook alleen maar vlammen, (bengaals vuur)
Buskruit onder druk aansteken geeft een klap daar krijg je een kasteelmuur nog mee onderste boven.

Neem een Lohman, die heeft een verstelbare compressie ruimte want bij koud heb je meer compressie nodig om de brandstof aan te steken dan bij warm.
( druk en temperatuur word omschreven in de eerste Gaswet)
Posted By: Jan Vennix Re: Cilinderkop - 01/12/11 07:55 PM
Voor mijn part mag iedereen gelijk hebben.Maar ik heb dan toch een beetje de indruk dat er voor een sterker vuurtje toch meer brandstof in de ruimte aanwezich zal moeten zijn en als ik maar een heel klein beetje gelijk heb dan zal de einddruk onder het hoofddeksel toch volgens mijn zaagsel onder mijn hoofddeksel toch vanzelf hoger zijn zonder mijn haargrens te verlagen.
Dus volgens mijn bovenstaande redenering zal je voor een goede vermogens kromme toch moeten zorgen dat er hoe dan ook meer vers gasmengsel onder de haargrens van het petje moeten komen.
En ik kan het weten ,want mijn haargrens is al vrij laag, maar nog niet zo laag als bij joan(tenminste als ik nu naar zijn foto kijk ).
Posted By: Joan Re: Cilinderkop - 01/12/11 08:45 PM
Klopt helemaal, maar ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten.
Inderdaad zoveel mogelijk mengsel "onder de pet" daar hebben ze oa de compressor en de turbo voor uitgevonden.
maar dat "vullen" houdt een keer op want als de zuiger omhoog gaat wil je je vulling niet kwijtraken dus de toevoer moet dicht ( zoals je al stelt over de hoogte van de uitlaatpoort)
vanaf dat moment moet je het dus doen met wat je hebt, echter de druk daarvan is bij de meeste motoren nog niet genoeg voor optimale verbranding vandaar dat die zuiger nog wat duw werk mag verrichten.
Echter hoger dan dat de krukas/drijfstang hem toe staat kan hij niet komen die "restruimte" moet dan precies zo groot zijn dat het mengsel zijn optimale dichtheid heeft (benzine niet alleen maar ook de "stoichiometrische" hoeveelheid lucht)
dus daarom is het soms nodig het motortje te helpen door zijn haarlijn wat naar beneden te brengen.

Overigens bij een te hoge compressie heb je kans dat A) de brndstof voor zchzelf begint, zoals bij de Diesel of B) dat het extra "duwwerk" van de zuiger niet opweegt tegen de winst die behaald word bij de verbranding.


Hoop zo weer in lijn te komen met de gedachtengang.
zo niet, stuur me bij.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 02/12/11 03:18 AM
Klopt Joan, behalve de stoichiometrische verhouding (1:14,7), de verhouding 1:12,8 geeft de grootste klap.
Posted By: Jan Vennix Re: Cilinderkop - 02/12/11 03:51 AM
Ja je hebt ook gelijk ,maar een grote klap van een klein vuistje komt lang zo hard niet aan ,als een kleiner klopje van een grote vuist.
En het is nog altijd zo ; dat 35 c.c,ruimte gevuld met een druk van 0,7 bar al heel kort bij de hoge haargrens moet komen om een goede hoge druk te krijgen.(ruimte boven de zuiger na het sluiten van de uitlaat en een druk op dat moment van 0,7 bar ).
En dat zal lang niet altijd alemaal vers gas zijn.
Dus zal ik het zo formuleren als de uitlaat sluit en de uitlaat heeft gezorgd dat er op dat moment 35 c.c. ruimte is gevult met vers gas en desnoods ook nog een beetje van wat er eigenlijk niet meer had mogen zijn bij een druk van de buitenlucht een veelgrotere druk zal opleveren zonder zo kort bij de haargrens te komen.
Dus ik geef je de keus wat het meeste vermogen zal opleveren.
Ik heb --had de beste ervaring met wat (denkbaar -niet gemeten) met een zogoed mogenlijke verse vulling.
Want de compressie van een tweetact kan je niet dynamich meten met een drukmeter,want je weet bij een verbranding niet wat er gebeurd is met de druk in de cilinder,want dat is voor 60 procent afhankelijk van de uitlaat als die zijn werk zal doen.
Dus je kan bij een twetact alleen de ruimte verschillen meten tussen sluiten en einde slag van de zuiger.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 02/12/11 04:02 AM
Natuurlijk wat U zegt is waar. Het is natuurlijk ook zo dat we dan ook een goede compressie hebben, als de cilinger goed gevuld is, en de klap is ook dik.
Zoals we al eerder zeiden, U, Joan en ik, alles moet kloppen voor een goed lopende motor.
En dat is bij een 2 takt best moeilijk.

U brengt me wel op een idee. Op school heb ik een drukopnemende bougie leggen. Is kijken of ik die kan gebruiken en dan kan ik het drukverloop hopenlijk op de PC zichtbaar maken.
Leuk winter project.

Posted By: Anonymous Re: Cilinderkop - 23/01/12 06:04 PM
dag alle,
heeft het nut om een origineel cillinderkopje af te vlakken?
alvast bedankt!
Posted By: Joan Re: Cilinderkop - 23/01/12 06:35 PM
Mits goed gedaan, zeker wel
Posted By: Anonymous Re: Cilinderkop - 23/01/12 06:57 PM
bedankt joan,
weet iemand;
hoeveel km/u zou ik hier mee winnen?
is het slecht voor mijn blokje?(het is toch niet mijn goede solex maar toch)
hoeveel mm zou ik eraf helen?
alvast bedankt!
Posted By: solexrijen Re: Cilinderkop - 23/01/12 09:54 PM
Hoi

Snelheid heb ik er niet mee gewonnen, maar wel wat meer trekkracht, met andere woorden een beetje meer snelheid met wind tegen.
Posted By: Anonymous Re: Cilinderkop - 24/01/12 12:33 AM
dat is misschien nog beter smile
zou ik dan ook een goter sproeiertje moeten hebben?,
is het moeilijk om dat te doen?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Cilinderkop - 24/01/12 05:07 AM
Kijk eens naar blz 7.
Daar staan foto's.
Posted By: Joan Re: Cilinderkop - 24/01/12 12:39 PM
Origineel bericht van: solex_2200
dat is misschien nog beter smile
zou ik dan ook een goter sproeiertje moeten hebben?,
is het moeilijk om dat te doen?

Nee geen grotere sproeier want je gebruikt hetzelfde lucht brandstof mengsel alleen pers je de lucht wat meer in elkaar waardoor de verbrandingsreactie beter en sneller verloopt en je meer energie uit je mengsel haalt.
Posted By: Anonymous Re: Cilinderkop - 24/01/12 06:22 PM
dat is mischien wel interesant om te doen,daar zal ik mij eens mee bezig houden
wink
Posted By: Joan Re: Cilinderkop - 24/01/12 06:47 PM
Origineel bericht van: solex_2200
dat is mischien wel interesant om te doen,daar zal ik mij eens mee bezig houden
wink


Ik heb voor de draaibank een speciale mal gemaakt met 4 pootjes die precies in de boutgaten vallen.
Als deze boutgaten niet vernield zijn zit de kop dan precies recht, trek de kop met een M6 boout door het bougiegat tegen deze houder aan; vlakken in minder dan 5 minuten.
Als de boutgaten vernield zijn komt daar eerst nog een half uur bij om deze weer opnieuw "op maat" te verzinken zodat de kop dan weer recht staat .
Posted By: Anonymous Re: Cilinderkop - 24/01/12 08:30 PM
zou het mischien ook met een glasplaat met schuurpapier/middel werken (en mischien afwerken met koperpoets)?
alvast bedankt!
Posted By: FFAnders Re: Cilinderkop - 24/01/12 10:07 PM
Een glasplaat met waterproof schuurlinnen is goed om te vlakken maar om het kopje werkelijk in te korten zal deze toch afgedraaid moeten worden.
Ook het centreerrandje moet dan verdiept worden.
Posted By: Anonymous Re: Cilinderkop - 25/01/12 12:12 AM
bedankt voor de info,dan zal ik eens zo'n mal maken,(hopen dat mijn gaten nog goed zijn
(=
Posted By: Joan Re: Cilinderkop - 25/01/12 12:37 PM
voor de mal heb ik gebruik gemaakt van een oude cylinder, daar de bovenkant afgezaagd ( bovenste 5 koelribben) en er een bus in geperst die in de draaibank komt, in de originele boutgaten zitten nu 4 evenhoge 10 mm stompjes geschroefd en in de bus zit eccentrisch een dikke plaat met op de juiste plaats een gat met draad M6 ( recht tegenover het bougiegat van de kop die je dient vast te klemmen) deze plaat is voor de 3800 koppen voor de koppen met een bougiegat schuin van voren heb ik een plaat zodat ik deze koppen aan hun bestaande draadeind ( luchtfilterdraadeind) aan de mal kan trekken

Of je gaten nog goed zijn: let op of de ringetjes die in de gaten zitten er allemaal uit zijn of allemaal nog inzitten ander is de bodem van de gaten scheef
Posted By: theohendriks Re: Cilinderkop - 03/12/17 06:03 PM
hallo ik heb kompressiemeter maar nu een vraag hoeveel compressieheeft eigenlijk een solex
m.v.g
Theo
Posted By: Joan Re: Cilinderkop - 03/12/17 09:48 PM
Originally Posted by theohendriks
hallo ik heb kompressiemeter maar nu een vraag hoeveel compressieheeft eigenlijk een solex
m.v.g
Theo
hangt erg van de solex af, de kamzuigers hadden best een redelijke compressie, de DO's met de bougie naar voren ook wel maar al wel minder. Maar die met de bougie naar boven, dat is niet veel , dat alles "reken kundig" want geen rekening gehouden met lek langs de zuigerveren, weet niet hoeveel beter het 3 zuigerveren systeem ( bougie naar boven) is ten opzichte van het twee zuigerverensysteem van de kamzuigers en DO uitvoeringen
© Solex Forum