Hoe beter de brandkorf is en hoe grter het vuurtje hoe meer warmte leerde ze ons bij de verkenners.
Dus hoe groter het vuurtje is hoe meer het niet brandbare deel van het gasmengsel zal uitzetten en de zuiger zal proberen naar beneden te duwen.
Eigenlijk wil ik zeggen dat er met weinig brandstof hoe dan ook geen groot kampvuur te stoken is ook al zou men dat nog zo graag willen
Dus de enige mannier om een goed vuurtje te krijgen is ,te zorgen dat dat eerst in orde is.
Al leg je je kapje nog zo laag op het kleine vuurtje het zal niet zo heet worden als het kapje wat hoger licht op een groot vuur.
En het maakt ook niet veel uit waarmee je het vuurtje aan steekt.
En dan wil ik toch nog even er op wijzen dat de kompressie pas begint wanneer de uitlaatpoort goed afgesloten is en niets te maken heeft met hoever de gasschuif open staat bij een statische meting.
Dus bij een hoge uitlaatpoort hebt u altijd een lagere comppressie(en ook nog wanneer de eerste zuigerveer niet hoog in de zuiger zit)
Ik kan nog steeds niet verklaren hoe dat er iemand is die veel vermogen uit een cilinder kan halen wanneer er niet veel in zit.
,door het petje wat te verlagen.
Eigenlijk kan je de kompressie verhouding alleen maar uirekenen door opte meten wanneer de zuigerveer de uitlaat afsluit in verhouding met wat er later over blijft als de zuiger boven is.
Ik heb de indruk dat er veel gesjoemmelt wordt met het meten van de druk.
Als de motor draaid dan wordt de druk hoofdzakelijk opgebouwt door de uitlaat, gaat er n.l. te veel versgas in de uitlaat(wat niet mag) dan zal de zuiger al een stuk hoger moeten komen dan de uitlaatpoort voordat er ook maar een luchtdeelje er aan denkt om meer tegen elkaar te leunen om de druk wat hoger te maken.
Dus simpel bekeken maakt de uitlaat uit wat de kompressie zal worden,
Het verhaal is nog lang niet af maar mijn onzin is voorlopig op.