Mijn theorie.

Wanneer we een lage compressie hebben, liggen de benzine druppels ver uit elkaar. Hierdoor zal er een langzame verbranding zijn. Zo lang zelfs dat er veel energie veloren gaat naar de cilinderwand, omdat de zuiger al gezakt is. Puur verlies van vermogen.

Een hogere compressie geeft een snellere verbranding. Hierdoor zal de druk wanneer de uitlaatpoort open gaat al lager zijn en daardoor het spoelen ook beter zal zijn. Dus een goede vulling van versgas.

Een verbranding mag ook niet te snel gaan. Omdat de mechanische motor niet in staat is de hoeveelheid energie in een zeer korte tijd om te zetten naar mecahnische arbeid.

Het zal altijd een samenspel zijn tussen alle onderdelen van de motor.
Momenteel rij ik met een afgevlakt kopje. Het voldoet nu prima. Misschien als ik een ander cilindertje zou gebruiken zou het zo maar kunnen zijn dat deze kop dan niet werkt.

(BTW, U schrijft nooit geen onzin, maar juist stof om na te denken)

Last edited by Alfons_Amuse; 01/12/11 08:09 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967