Dank voor alle input, ik ben inmiddels weer een paar stappen verder met testen.

Filmpje 1: nieuw petje met 6,5mm carburateur (origineel).
Als het filmpje schokt (correctie dat is in filmpje 2) is dat door mijn schrikbeweging als gevolg van "backfire" .
Dat verschijnsel had ik ook vanmiddag bij testrit, af en toe een knal!
Ontsteking vervroegen of precies op tijd blijf hetzelfde effect geven.
https://youtu.be/CgkI5uPkFCg

Filmpje 2: Opnieuw 6,5mm carburatuer met het originele, iets afgevlakte petje waarmee ik 1 jaar heb gereden, echter nu wel in achterhoofd bedenken dat van de cilinder nu ook nog 0,75 af is gegaan, dus andere compressie als voorheen die ik niet meer kan terughalen.
https://youtu.be/sZuB1EJ450A

Met deze configuraties en ook weer luisterend is de verdenking van een ontstekingsprobleem opnieuw groter geworden.
De componenten op zich zijn alle getest en in orde, inclusief nieuwe bougie-kabel, ik kan nu nog de contactpunten gaan verwisselen, de hele strip dus en het deel waar het asymmetrische boutje in steekt t.b.v. de afstelling.

Of ergens toch een lek naar aarde?
En wie weet waardoor die knallen (backfire?) veroorzaakt worden?

Het is niet erg motiverend op deze manier, maar opgeven doen we zeker niet.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63