De motor staat ondertussen op mijn Solex gemonteerd, maar er zijn een paar probleempjes...

Het eerste obstakel waren de borgplaatjes van de asmoeren.
Die had ik op het losse blok in mijn flat er wel op gekregen, maar met de motor op de vork kreeg ik het niet voor mekaar. Mede door de krappe ruimte en omdat de ophangingsbouten nu een hoek van 90° maakte ten opzichte van de motorschetsplaten. Ik kan niet exact zeggen of ik nou één uur of twee uren op mijn stoep heb getracht om de asmoeren te borgen. Misschien had ik de borgplaatjes nog een klein beetje moeten korter vijlen, uiteindelijk besloot ik om ze achterwege te laten en er dan maar ringen tussen te zetten.

Er kwam veel gewring, getrek en geduw bij kijken om de overige bevestigingsopeningen van de schetsplaat en vork op hun plek te krijgen. Toen de motor vast stond, kon ik niet wachten om de uitlaat, gaskabel en beugel te monteren, goot er vlug wat oude brandstof in en teste hem meteen. Na een paar keer in de straat heen en weer te hebben gereden kwam er langzaam weer leven in mijn Solex.
En het geweldige was dat hij bleef draaien toen hij tot stilstand kwam. Er zat wel wat vieze troep na afloop op de plaat onder het spruitstuk.

Het gat van de uitlaatbevestiging in de schetsplaat komt niet goed overeen met mijn (vervang)uitlaat. De opening om de bout door te steken is dan heel nauw, ik heb er al schroevend (ik geloof een 6mm) bout doorgemurft, en ik denk dat hierdoor het lichten van de motor heel stroef verloopt. Ik heb ook grootse moeite om hem 'in en van de haak' te bedienen, en als ik hem oplicht dan sleept de band ergens tegen de linker zijde. Ik heb ook meer ruimte over tussen wiel en schetsplaat aan de rechterzijde, het wiel staat dus heel dicht tegen de plaat aan de linkerzijde (vliegwielkant). Wel staat mijn blok optisch gezien vanaf de frontale zijde nu mooi horizontaal recht, wat daarvoor altijd wat scheef was.

Aan het uitlaatbevestigingsprobleem is allicht een mouw te passen. Wat de bevestiging van mijn mototblok betreft, zou het kunnen dan ik het voorwiel terug moet centreren, of heb ik simpelweg een gebochelde Solex? smirk

Last edited by AlienSolexfiend; 22/04/14 01:43 AM. Reason: letter ...

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali