recent werd er een solex aangebracht voor periodiek onderhoud en inspectie van de motor. bekend was al dat er iets "klikkerde" als de bougie eruit was en het vliegwiel werd gedraaid met de zuiger bovenin. tevens wist de eigenaar al dat er hapjes uit de rol waren en of dat meteen meegenomen kon worden met het onderhoud.

Gezien dat er maar 3 foto's per bericht kunnen wordt dit minimaal een 3-luik want er is best wat om te laten zien.
Ik begin met het luchtfilter eraf, om de bougiekabel los te kunnen maken want anders kan het carter er niet af ( IVM de rol die eruit moet) . Controleer meteen het luchtfilter, zeker originele krimpen en schieten wel eens het gat in. Lucht filter prima. zo zie je ze niet veel meer, een Jan Vennix constructie die gebruikt bovenkantjes van "grafkaarsen" ( die potjes met een soort waxine lichtje erin) om het filter op te sluiten ( de goede maat even erbij zoeken) Filter zelf een twin air mooi schoon. Om te helpen schoon te blijven is de binnekant van het gehele huis in het vet gezet als stofvanger. Ook goed, dicht maken en wegleggen.
Dan de lichtkap: een ander verhaal, de moer veel te vast, en ja hoor dan komt het pompboutje mee. In de lichtkap zie je een kortsluiting want de reflector is uit het glas gevallen, komt de lamp te veel naar achteren en drukt de electrische lip tegen zowel de pin van het lampje als ook tegen de rand ( die aan aarde ligt) .
Dan het vliegwiel eraf, zat heel erg vast, de 3 hoekige trekplaat vouwde helemaal bol onder de boutkopjes vandaan, dan ga je toch twijfelen of je hem er ooit heel af krijgt, toch gelukt. Puntjes van de ontsteking redelijk echter wel zwaar met oxide aan de randen, als zo een stukje los komt en tussen de punten komt sta je plots stil zonder vonk want oxide is een isolator. rest van de ontsteking ziet er puntgaaf ( niet versleuteld uit )

Attached Images
luchtfilter.jpg (142.56 KB, 193 downloads)
lichtkap.jpg (120.9 KB, 197 downloads)
contactpunten.jpg (138.4 KB, 194 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)