Originally Posted by Sambaman
Nou, hier zijn we weer. Het viel me op bij demontage dat er veel vet binnen in het carter zat en aan de brandstofpomp. zie foto's

Ik heb het vermoeden dat de dichting aan de rollager het krukaslager niet afsluit waardoor er vet uit de lager weg kan. Wat is jullie mening hierover ?

Ik heb nu het carter helemaal uit elkaar. wat moet ik controleren of vervangen.

Wanneer er olie, in dit geval dikkere drab, uit dat gaatje naast de pomp komt betekent dit dat de carterafdichting niet goed meer werkt.
De oorzaak hiervan is dat het krukaslager niet meer op zijn plaats heeft gezeten.
Soms komt dit doordat de Solex op zijn linker kantje (vliegwielkant) is gevallen waardoor de as met lager iets verschoven is.
Soms komt dit doordat het krukaslager niet al te strak in de boring (het gat) gezeten heeft.
Tussen lager en carter zit een dunne ring geklemd, dat is de afdichting en heeft de ring ruimte tussen carter en lager dan heb je lekkage.
In het krukaslager zit geen vet, het lager wordt gesmeerd door de mengolie in de benzine.
Controleer of het lager strak in het gat zit, dat is goed.
Het lager zit ook opgesloten, als het goed is, met 2 plaatjes en een wat dikkere ring.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy