Alhoewel het project eigenlijk bedoeld was als een winterproject is het inmiddels vrij onverwacht nu als nazomer/herfstproject al zo goed als klaar smile

Vandaag precies een week geleden werd tijdens een pilsje onder het sleutelen bij dreke2 het besluit genomen om een testbankje te maken, al dan niet een beetje uit nood geboren omdat er hier in het Drunense nogal eens met een blokje moet worden getest en dan het telkens op- en afbouwen van het rijwiel toch wat omslachtig is en je ten tijde van het testen en sleutelen ook niet kunt rijden als het je enige Solex is om te toeren.

Afgelopen dinsdag reeds had ik het gelukje om voor een kleine prijs een 2e hands tacx cycleforce basic te kunnen kopen en deze werd donderdag door de verkoper persoonlijk afgeleverd nadat hij me belde dat de fietstrainer niet in 2 bananendozen paste.

Omdat ik zelf bij aflevering niet thuis kon zijn werd het object bij dreke2 (André) afgegeven hetgeen goed uitkwam omdat we vooraf al het plan hadden om bij hem samen de ombouw uit te gaan voeren.

Donderdagavond werd de Drunense denktank in werking gesteld en kon ik ook nog de hand leggen op een voorvork/kroonstuk combinatie.
Een zeer ruwe schets (1e foto) laat zien hoe ik me de uitvoering voorstelde, mede ook ingegeven door wat artikelen op het forum en een recente foto die John Meisters nogmaals plaatste.

De intentie hier was om de testbank stabiel voor zowel "losse blokjes" als ook voor volledige Solex rijwielen te kunnen gaan gebruiken, dus moest er een demontabele doch nog steeds stevige constructie worden bedacht.

Doordat vóór het weekend reeds alle componenten aanwezig waren kwam het een en ander in een stroomversnelling en zou deze ochtend de ombouw starten met hulp van dreke2 (André) en kees33 (Frank).
Toen ik rond 09:30u naar de vermeende lokatie van de werkplaats ging (in mijn gedachten bij dreke2 dus) bleken beide vogels gevlogen en op een voor mij onbekende lokatie al aan de slag te zijn gegaan alwaar Frank zijn lastalenten kon botvieren en André zijn grijze cellen creatief het werk kon laten gaan i.v.m. details van de constructie.

Tegen 11:30u werd ik via een kort what's app bericht en een onduidelijke foto toch weer in het spel betrokken.
De mannen lagen inmiddels in een deuk omdat RedFox zelf ff niet "in control was", maar nadat ik nog even een ritje Boxtel deed deze namiddag kon ik uiteindelijk toch live meewerken aan de eerste run van de testbank die inmiddels weer bij dreke2 was beland.

Om de testbank een eerste ijking te laten ondergaan hingen we een OTO blokje in de voortrein, een blokje waarvan bekend was dat deze ca 32-33 km/h liep op de weg onder normale omstandigheden.

Met dit gegeven was het eenvoudig om via het display het wattage van de wervelstroomrem zodanig in te stellen dat diezelfde 32-33 km/h op display werd weergegeven.

Daarna als test nog wat gespeeld door de weerstand een stuk te verhogen (bergop dus) en te verlagen (bergaf), waarvan de effecten in het filmpje ook duidelijk aan het motorgeluid zijn te horen.
Deze keer heeft dreke2 overigens niet zijn bekende rood geruite hemd aan, maar hij is wel degelijk de man die het display van de tacx computer bediend!

De gezamenlijke conclusie was dat het project tot zover zeer tot tevredenheid is verlopen, er volgen nu nog wel wat finetuning activiteiten, o.a. uitlijnen van het wiel, 'n extra tankje bevestigen zodat ook een geheel kaal blokje zonder tank kan worden getest "in het werk", het wegwerken van de slijp- en las-sporen en uiteindelijk dan het opnieuw spuiten van het gehele frame, dat laatste is dan weer wèl een winterklusje.
Uiteraard ook nog een voorziening voor een ventilator maken i.v.m. koelen van het blokje..

Overigens is de gehele opbouw eenvoudig te verwijderen door middel van het lossen van 4 bouten die de kunststof klemmen aan beide kanten om het onderste basis buisframe bij elkaar houden.
Daardoor is ook prima het beoogde doel bereikt van "universele testbank" voor zowel losse blokjes als ook geheel Solex rijwiel.

De zijdelingse vergrendeling van het voorwiel vindt in beide scenario's plaats door het vergrendelen van de in de constructie gelaste lange doppen 15mm die over de naafmoeren worden geplaatst waardoor de zaak prima star blijft tijdens het lopen van het blokje (asvastzethouders dus)

De foto's en het filmpje spreken verder voor zich, bedankt alvast voor het kijken, André en Frank bedankt voor de hulp!




mijn ruwe schets van donderdag j.l. die de gedachten zichtbaar maakte


de bedachte constructie is voltooid


het voorwiel is aan de onderkant nog niet tot op de wervelstroomrem geklemd


yep, het eerste blokje hangt eraan


achteraanzicht, de uitlaat flexibel doch effectief op zijn plaats gehouden


vooraanzicht, nu ook het wiel geklemd op de wervelstroomrem d.m.v. oranje hevel


de bestuurder van het bankje (dreke2) heeft het computer display in de hand


de asvastzethouders door middel van doppen 15mm zijn mooi zichtbaar


het wiel rust prima op de wervelstroomrem


eenvoudig doch effectief, op de balhoofdbuis komt nog 'n klein "stuurtje" voor bevestiging display en toerenteller en tevens motorlifterhaak




Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63