Ik heb het idee opgepakt om een testbank te maken voor mijn Solex en daarnaast ook om losse blokjes te kunnen testen zonder het op het rijwieldeel van de Solex te monteren en de weg op te moeten.
Er zijn al diverse testbankjes gemaakt door forumleden, ik wil nu even mijn idee delen wat ik heb over een mogelijke aanpak hier.
Mijn idee is om een "rem" van een ergotrainer te gebruiken.
Deze apparaten worden veelal door wielrenners gebruikt en de weerstand op de band is digitaal regelbaar en daarmee wordt een berg of helling, tegenwind, rolweerstand etc gesimuleerd.
Door de juiste weerstand te kiezen kan dus ook worden gesimuleerd dat het Solex blokje belast op straat rijdt, toch?
De vraag is nu de volgende: wat is de gemiddelde weerstand (uitgedrukt in Watt) die een Solex op de weg tijdens normaal gebruik ondervindt??
Motorvermogen 1pk = 736 Watt, bij 1,5 pk ca 1100 Watt.
Dit thema zal mogelijk niet voor het eerst op het forum worden aangesneden, ik kon het echter niet terug vinden.
Vooraleer dus zo'n "rem motor" te kopen is het zaaks te weten hoeveel Watt weerstand gewenst is om een belaste Solex "en route" te simuleren.
Wie-o-wie?






Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63