Origineel bericht van: Jan Vennix
Wat een gedoe over een paar veren.
Er zijn solexen ge maakt waar een zware beugel op moest op een paar bouten met een kunststof hoedje.
Om deze beugel te kunnen dragen werd er een lipje met een boutje gemonteerd .
Maar door het klapperen ( door de speling op de boutjes )brak het lipje er al in de garantie tijd er al af en koste de verkoper dat al te veel centjes.
Dus werden er aan de veren een paar rare bochten gebogen die er voor moesten zorgen dat het neusje toch het gewicht kon dragen zonder steeds op de band neer te ploffen.
De fabriek maakte maar een soort en moest de fietsenmaker deze wat verbuigen zodat de rare bocht zodanig werkte dat de neus niet naar beneden kon zakken.
En ook tegelijk zorgen dat de neus ophanging niet te vlug versleten was.
Later toen de beugel een andere bevestiging kreeg was deze rare krul eigenlijk niet meer nodig ( nieuwe veren nieuwe nummers en dat ook nog een andere veer laten maken ).
Dan nog iets over de sterkte van de veren.
Als de bevestiging van de motor op de goede plaats is dan zal de motor bij grotere trekkracht van zelf sterker op de band drukken.
De veren hebben nog een ander doel en dat is de rol met een gemiddelde druk op de band houden.
De wrijving platen zorgen er voor dat de motor geen eigen leven gaat lijden op slechte wegen.
Dus als je in een kuil rijd dan knalt de motor niet met geweld op de band om vervolgens weer van de band te komen ( doorslippen ).
Zijn de veren te slap dan zal door de kracht van de wrijving platen het te lang kunnen duren voordat de rol weer voldoende op de band drukt (doorslippen).
Dus de fabriek heeft het anders bekeken dan wij.
Dan de druk op de band.
De lager constructie van motor en wiel is zodanig ( gewicht berijder ) dat het wel iets vermogen zal kosten .
Maar meestal zal de motor meer gaan slippen en lijkt de motor harder te lopen.
Of de motor heeft zo weinig vermogen over om dat te overwinnen.

ik heb nog originele veren daar zit een stuk recht aan die is net zo lang als de veer zelf, das voor de spatbordjes waar bovenaantwee lipjes zaten om de veer aan te haken dan zijn er nog veren geweest die je aan het carter moest haken.
voor solex is er echt niet DE veer maar een heel scala die van tegenwoordig zijn wel heel erg aan de korte kant maar met een trukkje en een vlam van een campinggas puntbrander ( paar windingen weer recht stoken zijn er prima "op maat" veren te maken.
eenmaal gemonteerd moet het blok gewoon "goed" voelen das een kwestie van ervaring


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)