die krul hoort bij veren voor 1 bepaald type spatbord, om te voorkomen dat je spatbord naar beneden klappert ( dat boutje bleek al lang niet meer te werken), tegenwoordige veren zijn inderdaad veel te strak. hangt van de manier van wikkelen af dat kun je zo doen dat gewikkelde veren WEL of GEEN voorspanning hebben dus los van aantal wikkelingen, draaddikte en wikkeldiameter ( die in de formule voor veerspaning zitten) is er nog een variabele:"de voorspannings wikkeling" door tijdens het wikkelen de draad zodanig vast te houden dat hij al voor"tordeerd" want torderen is in feite wat een draadveer doet tijden in en uittrekken.


voor de 24 uurs race heb ik al laten zien dat er andere posities op mijn schetsplaat zijn om de veer aan te haken en voor een andere die zonder veren werkte heb ik daar die blokkeerplaat gemaakt, scheelt je kilometers in snelheid EN trekkracht

Last edited by Joan; 07/10/14 02:07 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)