Dat lijkt me ook een goede methode Kees.

Joan, ik heb op het forum gezocht naar beeldmateriaal van jou "methode met de spaak" en vond alleen een afbeelding waar enkel het stukje spaak op te zien is: motorophangplaat (Large).JPG

Ik had helaas geen spaak ter beschikking, en ik zag er tegenop om een fietswiel op te offeren. Het is me uiteindelijk wel gelukt om beide veren eraan te krijgen. Om gemakkelijker te kunnen werken heb ik het voorwiel eraf genomen. Nu was het ook eenvoudiger om de veer naar boven aan te trekken i.p.v. naar onder. Mijn hulpmiddel: een schroevendraaier en een volhardende broeder.

De nieuwe frictieveer heb ik niet volledig kunnen samen schroeven omdat de motor dan stroef op te lichten was. Ik probeer het later nog eens als ik silicone olie heb gekocht.

Ik merk nog geen verbetering qua snelheid, ik probeer eerst de oorzaak elders te vinden.

Joan, als ik op de schetsplaat de afstand tussen de gaten waar de veer zit korter maak zodat de veer minder gespannen staat, heeft dit dan invloed op de koppeling (hoger toerental >> middelpuntvliedende kracht) en hierdoor ook op de snelheid?


Last edited by AlienSolexfiend; 08/07/12 11:56 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali