De rechter frictieveer en bout van de frictiearm ontbreekt al enige tijd aan mijn Solex.
Met de hulp van Roelof weet ik nu hoe je deze bevestigt, ik moet alleen de bout en veer nog kopen.

Quote:


Voor dit type frictieveer is eigenlijk maar 1 goede manier altijd goed montage.

Je hebt nodig een M6x20 bout, carrosseriering met 6mm gat, carrosseriering met 8mm gat, veer en de M6 aandrukmoer.

Bout gaat door de motorplaat, aan de anderekant de carrosseriering M6 gat, de frictiearm, de carrosseriering met M8 gat, de veer, en nu de aandrukmoer aandraaien tot door de carrosseriering EN de frictiearm en vast draaien op de carrosseriering M6.
De frictie arm zit nu opgesloten tussen de 2 carrosserieringen en word door de veer op spanning gehouden, deze druk is altijd goed en constant, eventueel een klein beetje siliconenolie er bij.

De foto maakt het denk ik duidelijk, is wat een erotische foto geworden. zie http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/77652/Roelof#Post77652

Ik heb er nooit echt op gelet, maar het hele handeltje van de motor staat een beetje scheef. Rijden doet hij nog, het motortje davert niet.

Gisteren merkte ik dat nu ook de grote veer aan de rechterzijde is afgebroken, het overgebleven stuk sleepte tegen de band. Waarschijnlijk is het een klein kunstje om er een nieuwe veer op te zetten. Voor de zekerheid vraag ik hier toch nog even of er enige bijzonderheden zijn en of er mogelijk nog onderdelen kunnen missen, en vervang ik de linker veer ook beter?

Er is ondertussen al heel wat opknapwerk aan mijn Solex, gelukkig zijn het klusjes die ik zelf denk te kunnen uitvoeren.

Last edited by AlienSolexfiend; 28/06/12 11:48 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali