Originally Posted by Koosolex
Dan komt daar de verwarring vandaan; doppen en bussen. Ik ken inderdaad veel velgen (vaak van aluminium) die gebust zijn om uitscheuren tegen te gaan. Ik dacht dat je met doppen deze bussen bedoelde.

Meteen een tegenvraag; wat is het voordeel van doppen? Ik heb niet het idee dat de velg er sterker op wordt.
zie de info in mijn vorige inzending. De "doppen" hebben een richting ( kijk maar eens goed zijn A-symetrisch) dat is om de spaak en de nippel beter uit te lijnen naar de naaf toe, die breder is dan de centrale lijn van de velg, de spaken moeten dus iets uitwijken. en niet alleen naar de naaf toe ( naar buiten dus) maar ook naar de omtrek van de naaf toe, dat is dus OF iets naar voren OF iets naar achteren, ik heb nieuw geleverde wielen gezien ( die vlakke franse velg dus) met velgen die NIET gedopt waren en daar stonden de nippels, in positie gedwongen door het gat in de velg, onder een scherpe hoek met de spaak, die naar de naaf toe gedwongen werd. Waarom zie ik die wielen ? Nou ze komen bij me omdat om de haverklap de speken breken. Haalt je de koekoek .

Het is dus zaak om te kijken waar de "dopping' heen wijst om daar de spaak ergens in de naaf te haken, je kunt niet zo maar wat rijgen

bericht gewijzigd: heb sterk het idee dat de middelste spaak van de foto van Roelof die uit de "gedopte" velg komt ook een beetje de verkeerde kant op wijst

Nog een keer gewijzigd; jouw wiel is ook verkeerd geregen, het ventiel hoort tussen parallelle spaken en niet tussen kruisende spaken

nog een keer gewijzigd: heb wat lopen knippen en plakken

Attached Images
spaken.jpg (209.42 KB, 259 downloads)
Last edited by Joan; 03/01/20 09:34 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)