Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by Ant_one
Ik heb al gegoogled maar kan de E type niet vinden.

Waarom ZZ? Beter bestand tegen benzine en olie??


Dan mag je mij uitleggen waarom die 2 stalen plaatjes het lager beter bestendig make voor olie en benzine.
Het lager wordt juist gesmeerd door de olie die aan de benzine toegevoegd is en die 2 plaatjes houden dat niet tegen.
#nooitteoudomteleren wink
Z is van "Zu" een zz of z2 betekent aan twee kanten "Zu' en dat is Duits voor dicht, dat is niet meer dan "stof" dicht, dus geschikt voor OPEN lopende assen in een mild klimaat.
RS is Rubber Seal dat is een VERBETERDE stofafdichting en kan daardoor in iets zwaarder klimaat OPEN lopende assen gebruikt worden. Voor gesloten toepassingen ( versnellingsbakken of carters OID) is het gebruik van dit soort afdichtingen gewoonweg niet bedoeld.

en dan heb je nog variaties op een thema zoals kleine rubber lipjes aan de Z afdicht platen bijvoorbeeld geen idee wie daar dan een code bij verzint maar in principe zijn overal Norm afspraken voor zoals voor nederland oa in NEN is beschreven ( NEderlandse Norm )

een spoelenplaat zou je in principe een als OPEN lopende as kunnen beschouwen aan de kant van de spoelen wel ietsie dicht en inderdaad zie je dat solex daar van origine vaak een enkele "Z" lager monteert met de plaat naar de koppeling toe, aangezien een RS2 lager niet veel meer kost kun je deze OPEN lopende toepassing verbeteren door daar een RS2 uitvoering te plaatsen

Last edited by Joan; 03/03/19 09:14 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)