Vandaag mijn CFX cilinder getest. Als ik er een kopje met een kleiner volume opzette dan pingelde het geheel angst aanjagend bij bijna topsnelheid. Door de remluchtsproeier naar links te zetten bereikte je niet de topsnelheid maar dan werd het pingelen minder. Het bleek dat de squishruimte radiaal afnam van 0,62 mm naar 0,55 mm i.p.v. opliep. Dat heeft Jan de Laat verholpen maar het pingelen was nog niet weg. Door de squishruimte te vergroten (koppakking of twee dikke voetpakkingen- twee keer 1,27 mm) verdween het gepingel maar dan werd de cilinder sloom. Eerder was gebleken dat de spoeling van deze cilinder niet goed was. Dat heeft Jan met zijn speciale gereedschap verholpen. De twee spoelporten aan de zijkant komen nu mooi gelijk open. En ziedaar, met de zuiger keurig boven in (0,55 mm en 1,00 mm als voetpakkingen), geen gepingel meer en het slome is eraf.
Ik heb een plaat onder de cilinder nodig omdat de slag van mijn Toonje van Heerbeek krukas iets groter is dan de standaard krukassen.

Groet,

Huub

Attached Images
Verschillende voetpakkingen.jpg (108.11 KB, 684 downloads)
zuiger op bovenste dode punt.jpg (157.59 KB, 760 downloads)
oude set voetpakkingen.jpg (144.82 KB, 733 downloads)