Origineel bericht van: Huub_Haaker
Ik heb de zo genoemde racekopjes op twee cilinders geprobeerd. Op een CFX cilinder met meegeleverde zuiger en op de JRT cilinder met zijn eigen zuiger.
Een racekopje op de CFX cilinder gaf meer vermogen, maar ook een niet-gezond klinkende detonatie. De oorzaak is gezocht in de squishspleet. Op de CFX cilinder met bijbehorende zuiger was de squishspleet niet goed. Vanuit de rand van de zuiger naar binnen nam de spleet af (van 0,62 naar 0,58 mm), terwijl die juist moet toenemen. Jan de Laat heeft het kopje aangepast. Toch trad er nog wat detonatie op vooral bij het loslaten van het gas en bij het armer zetten van het mengsel. Dit wordt verklaard door een slechte spoeling. Heet restgas wordt samengeperst met vers mengsel en ontbrandt tijdens het comprimeren spontaan. Een kijkje in de cilinder gaf inderdaad aan dat de spoeling niet goed is. Bij de linkerspoelpoort was de zuiger schoon en niet aan de voorkant of rechterkant.
Het kopje op mijn goed spoelende JRT JdL cilinder (een schone zuiger aan de voor- en zijkanten) gaf geen problemen. Geen de pingel maar wel meer vermogen vergeleken met een standaard kopje en dus een 40+ snelheid op een standaard OTO blok.

Groet,

Huub


Huub, breng de cilinder en zuiger een keertje mee.
Gaan we de poorten veranderen. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]