Hier een tip om je uitlaat te onkolen zonder deze direct uit te branden en dus de verf te verbranden, uiteraard ontkom je hier uiteindelijk niet aan maar met deze methode kan je het uitbranden een poos uitstellen.
Ik gebruik daar voor een stuk staalkabel van 80 cm lang en 8mm dik, aan het eind sla ik met de hamer een kwast(niet te gek maken anders past hij niet meer in de uitlaat bocht), zet de staal kabel in de boormachine(boormachine die links en rechtsom kan) en zet de draairichting zo dat de staal kabel in elkaar draaid, de uitlaat in de bankschroef zetten, eerst de kabel helemaal in de uitlaat duwen en dan laag toerental draaiend in de boormachine er weer uit trekken, aantal keren herhalen tot de uitlaat schoon is. Het kleine pijpje met een spijker of een ander klein raggertje schoonmaken.
Werkt bij mij perfect en bespaart een hoop werk en de uitlaat is weer brand schoon.
ik ook werkt inderdaad perfeckt alleen als de spons in de demper los komt dan valt het niet mee om dat eruit te halen
Bij de veel verkochte JAG uitlaten gebeurt dat regelmatig. Dat spul gaat dan voor het laatste pijpje liggen en blokkeert de doorgang.
Ik pak de gatenzaag en maak een gat in de demper, dan de spons eruit, boutje M8 op buisje lassen, Brillo spons erin, en dan zo'n vliegwieldekseltje over het boutje schuiven. Moertje erop, klaar. Als het nodig is kun je er gewoon bij
als ik zo ver ben als op de foto ( ik doe dat ook wel eens , alleen dan met een steen gaten boor) maak ik meteen een serie 3 mm gaatjes in de pijp zodat hij beter en over een grotere lengte "uit kan wasemen"
Ik ben nog steeds benieuwd hoe DHR Vlemmix zijn uitlaatje gebouwd heeft waardoor de motor 15 km p/uur harder van ging lopen. Zal hij een schakelklok van een Renault hebben gebruikt?
ja Vennix ( ook al een Jan) heeft een hele trukendoos om de solex beter te laten lopen, maar dat heeft Jouke ook en Jan ( uit het hoge noorden ) en andere Jan ( ergens in het zuiden) en nog een Jan ( ook redelijk zuidelijk ) en dan Joan nog en in Zeeland ( deprovincie) . Allemaal mensen die weten hoe een tweetakt werkt en los van elkaar aan het pielen zijn geslagen om dat vreselijke ding netjes te laten lopen in plaats van rokend en kuchend zijn werk te doen. ( Die van die ene Jan die zoemen gewoon ,"snorren" mag je niet meer zeggen, zo leuk vinden ze het om hun werk te doen )
het is een fabeltje dat alleen de uitlaat het doet , het is een combinatie van factoren. en je kunt als solex specialist best met een uitlaat alleen wel 15 km meer halen dan anders zonder echt een cilinder te tunen, maar dan heb je als specialist wel een plank vol met cilinders en ga je lekker zoeken welke het best uit de fabriek is gekomen. want zoals ik al eerder stelde, qua kwaliteit was het een rommeltje. Om maar eens een voobeeld te geven twee cilinders naast elkaal gelegd, de inlaat zit bij beiden op exact dezelfde plek, dus daar haal je alleen winst met de lengte van de zuiger. spoelpoorten is een heel ander verhaal, even gemeten en de ene cilinder zitten de poorten op 32,5 mm van de bovenkant cilinder. Bij montage van de zuiger zie je dan dat de poorten HELEMAAL ( plus zelfs een beetje) open gaan als de zuiger onderin staat. Bij de andere cilinder meet je de poorten op 36 mm. Als de zuiger daar helemaal onderin staat gaan de poorten maar net 1/2 open DAAG snelheid. ter iluustratie heb ik de schuifmaat vastgezet op die gemeten 32,5 mm In de enen cilinder zie je dan dat de meetstift gelijk staat bij de bovenkant poort bij de andere cilinder zie je dat er een heel stuk wand over is
Op internet is iemand die de afmetingen van een uitlaat precies kan opmeten en uitrekenen. Het gaat dan wel over tig factoren die afhankelijk zijn voor het berekenen van de uitlaat. Regelmatig plaatst hij ook leuke stukjes over 2 takten op zijn pagina.
verleden week liep 1 van mijn solex 5000 boodschappenfietsjes een stuk minder, dus tijd voor onderhoud. Blok eraf bleek voorwiel lagering ook beetje rauw dus die eerst vervangen, zaten kogels van 5,5 mm in (7/32") vervangen door kogels van 6,25 mm ( 1/4"= 8/32") loopt stuk beter. Heel veel schoongemaakt , cilinder getrokken zuiger iets bijgewerkt. Luikje in uitlaat ( vroeger al eens gemaakt) getrokken en gezien dat het "blokfluit" systeem volkomen dicht gekoekt zat . uitlaat warm/heet genaakt met brander tot inhoud begint te branden . Intussen de luchtspuit erop ( met de druk helemaal terug geregeld zodat de spuit maar net iets blaast, anders blaast hij de vlam uit, een electrische luchtbedopblazer had ook gekund) dit is nodig om de vlam te laten branden. nadat ik hem uit zichzelf heb uit laten branden, dankzij die toegevoerde lucht , leeg geklopt. nadeel is wel dat alle verf gaat bladderen. de pot licht opgeschuurd en gespoten. Oud stuk karton bewaren als ondergrond altijd handig want bij spuiten gaat er wel veel naast en je wilt de wereld wel schoon laten. Fietsje loopt weer goed, bij testrit de hele tijd een wielrenner in mijn kielzog gehad want er was lichte tegen wind ( zijn teller 42+)
constructie detail; ik heb geen moer of bout op de pijp gelast maar een brede losse plaat met draad in het midden die ik erin steek ( eerst heen en dan terug want de plaat is langer da n diameter gat ) en zo zet ik de afdekplaat vast ( constructie wordt ook gebruikt voor oa mangatdeksels of snelkookkpandeksels) https://www.saniship.nl/Inspectiedeksel-1