verleden week liep 1 van mijn solex 5000 boodschappenfietsjes een stuk minder, dus tijd voor onderhoud. Blok eraf bleek voorwiel lagering ook beetje rauw dus die eerst vervangen, zaten kogels van 5,5 mm in (7/32") vervangen door kogels van 6,25 mm ( 1/4"= 8/32") loopt stuk beter. Heel veel schoongemaakt , cilinder getrokken zuiger iets bijgewerkt. Luikje in uitlaat ( vroeger al eens gemaakt) getrokken en gezien dat het "blokfluit" systeem volkomen dicht gekoekt zat . uitlaat warm/heet genaakt met brander tot inhoud begint te branden . Intussen de luchtspuit erop ( met de druk helemaal terug geregeld zodat de spuit maar net iets blaast, anders blaast hij de vlam uit, een electrische luchtbedopblazer had ook gekund) dit is nodig om de vlam te laten branden. nadat ik hem uit zichzelf heb uit laten branden, dankzij die toegevoerde lucht , leeg geklopt. nadeel is wel dat alle verf gaat bladderen. de pot licht opgeschuurd en gespoten. Oud stuk karton bewaren als ondergrond altijd handig want bij spuiten gaat er wel veel naast en je wilt de wereld wel schoon laten. Fietsje loopt weer goed, bij testrit de hele tijd een wielrenner in mijn kielzog gehad want er was lichte tegen wind ( zijn teller 42+)

constructie detail; ik heb geen moer of bout op de pijp gelast maar een brede losse plaat met draad in het midden die ik erin steek ( eerst heen en dan terug want de plaat is langer da n diameter gat ) en zo zet ik de afdekplaat vast ( constructie wordt ook gebruikt voor oa mangatdeksels of snelkookkpandeksels) https://www.saniship.nl/Inspectiedeksel-1

Attached Images
ontkolen 1.jpg (215.52 KB, 188 downloads)
ontkolen 2.jpg (243.59 KB, 186 downloads)
ontkolen 3.jpg (101.54 KB, 186 downloads)
Last edited by Joan; 10/06/21 09:48 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)