het is een fabeltje dat alleen de uitlaat het doet , het is een combinatie van factoren. en je kunt als solex specialist best met een uitlaat alleen wel 15 km meer halen dan anders zonder echt een cilinder te tunen, maar dan heb je als specialist wel een plank vol met cilinders en ga je lekker zoeken welke het best uit de fabriek is gekomen. want zoals ik al eerder stelde, qua kwaliteit was het een rommeltje. Om maar eens een voobeeld te geven twee cilinders naast elkaal gelegd, de inlaat zit bij beiden op exact dezelfde plek, dus daar haal je alleen winst met de lengte van de zuiger. spoelpoorten is een heel ander verhaal, even gemeten en de ene cilinder zitten de poorten op 32,5 mm van de bovenkant cilinder. Bij montage van de zuiger zie je dan dat de poorten HELEMAAL ( plus zelfs een beetje) open gaan als de zuiger onderin staat. Bij de andere cilinder meet je de poorten op 36 mm. Als de zuiger daar helemaal onderin staat gaan de poorten maar net 1/2 open DAAG snelheid. ter iluustratie heb ik de schuifmaat vastgezet op die gemeten 32,5 mm In de enen cilinder zie je dan dat de meetstift gelijk staat bij de bovenkant poort bij de andere cilinder zie je dat er een heel stuk wand over is