Kijk uit voor CO hè, altijd voor voldoende verluchting zorgen!
Ja ik ventileer de ruimte Ali en krijg nog een CO melder van een kennis. Daarnaast is er in de kachel een systeem ingebouwd dat bij een CO gehalte in de lucht van 1,5% de gastoevoer wordt gesloten. Bedankt voor je bezorgdheid!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik ben niet zo kapot van dit soort open kachels, ik heb zelf gekozen voor een gevelkachel, volledig gesloten systeem wat zijn verbrandingslucht van buiten haalt en de afvoergassen ook naar buiten afvoert.
Wat ik wel mooi vind is dat er in de winter door gesleuteld word.
Ik herken het wel. 2 jaar terug, sneeuw buiten en binnen stond ik in mijn T-shirt te sleutelen. 1, 2000W electrisch kacheltje en 1 ook op gas, 2400W. Dus met 4200W moet het zeker lukken Geert. En inderdaad af en toe effe de deur open. Trouwens je garage wordt al lekker vol zo.
Dit is niet de garage maar het schuurtje in de tuin Alfons, ik kan dus zo de deur achter me dicht trekken op elk gewenst moment. Ik heb de kachel vanavond even op de laagste stand laten branden en zojuist met infraroodmeter de temperatuur in de werkplaats gecheckt. Het was 21C dus meer dan genoeg. (zoek de rode laserpunt!) Natuurlijk vriest het nog niet, maar de kachel heeft reserve voldoende nog!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
mooi, maar komt er bij mij niet in, brengt ontzettend veel vocht in de ruimte en een oom van me heeft daar eens beide benen mee verbrand: benzine wolk laag in de schuur die ineens aangestoken werd en de vlam sloeg daarna terug de ruimte in waar al het gasmengsel ineens aansloeg
Als je er de mogelijkheid voor hebt is het beter om geïsoleerde verwarmingsleiding (b.v.Unicore) in te graven van huis naar het schuurtje en er dan een radiator op aan te sluiten. Doe de leidingen dan wel in een verlijmde pvc pijp zodat ze beschermd zijn en er geen vocht bij kan komen.
Als je er de mogelijkheid voor hebt is het beter om geïsoleerde verwarmingsleiding (b.v.Unicore) in te graven van huis naar het schuurtje en er dan een radiator op aan te sluiten. Doe de leidingen dan wel in een verlijmde pvc pijp zodat ze beschermd zijn en er geen vocht bij kan komen.
ik heb 380 in de schuur en dat is voor 220 onderverdeeld in 3 groepen twee van die groepen steek ik een 2000 watt electrische olie radiator in en de schuur is zwaar geisoleerd
Gisteren heb ik in België mijn lege grijze NL primagaz propaan gasfles omgeruild tegen een volle zwarte Belgische primagaz fles. Aangename deal: NL prijs gemiddeld Euro 27,50 voor een vulling bij ruilen fles en in België (lagere brandstof accijnzen) betaalde ik Euro 16,30! Zo komen we de winter in de werkplaats op een laag stooktarief door, ik ben voorlopig nog 3-4 dagen per week in België, dus dat gaat prima (ca 3km verwijderd van mijn kantoor aldaar in Heist-op-den-Berg)
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Gisteren heb ik in België mijn lege grijze NL primagaz propaan gasfles omgeruild tegen een volle zwarte Belgische primagaz fles. Aangename deal: NL prijs gemiddeld Euro 27,50 voor een vulling bij ruilen fles en in België (lagere brandstof accijnzen) betaalde ik Euro 16,30! Zo komen we de winter in de werkplaats op een laag stooktarief door, ik ben voorlopig nog 3-4 dagen per week in België, dus dat gaat prima (ca 3km verwijderd van mijn kantoor aldaar in Heist-op-den-Berg)
Je vergeet wel nog de kost voor de lekker Belgische pint erbij te tellen
Vandaag heb ik ervoor gezorgd dat het sleutelen in het schuurtje deze winter aangenaam zal zijn als het de temperatuur betreft. Via marktplaats liep ik tegen een z.g.a.n. gaskachel + gasfles aan. Type Rowi Blue Flame 4200 Watt. Compleet met thermostaat en een gasverbruik wat ligt tussen de 181 gram per uur en 300 gram per uur. Onder normale sleutelomstandigheden is een volle gasfles toereikend voor 45-50 uurtjes. De kachel doet het prima op propaan/butaan maar lust ook LPG. In eerste instantie dacht ik aan een LPG verloopnippel om bussen na te kunnen vullen, gezien de risico's van overdruk ga ik dat echter alsnog niet doen.
op foto 4 zie ik ook nog een jerrycan staan, die zou ik minimaal ergens in een speciaal buitenhokje bewaren want zo heb je wel heel veel brandbaars in de aanbieding
Er zijn ook speciale LPG gasflessen met vulbegrenzer te koop. Die kan je veilig gebruiken. Let wel dat bij erg lage temperaturen, eerst het propaan wordt opgebrand, simpelweg omdat het butaan niet verdampt. Je kan dus op gegeven moment 'zonder gas' lijken te zitten, en laat het dan nou net heel erg koud zijn! Kan zich voordoen bij lager dan 5c als basistemperatuur, en je af en toe 'even' stookt tot behaaglijke omstandigheden.
Bij mij als brandweerman staat ongeveer dezelfde jerrycan 33/1203 binnen, zij het wel in een dichte kast en goed gecheckt op dichtgedraaid zijn. Je zou hem in de gekoelde ruimte rechts kunnen bewaren
Last edited by HennyHM; 12/10/1509:50 PM.
Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx Koga op spierkracht. Spartamet voor erbij
Kijk uit voor CO hè, altijd voor voldoende verluchting zorgen!
Ja ik ventileer de ruimte Ali en krijg nog een CO melder van een kennis. Daarnaast is er in de kachel een systeem ingebouwd dat bij een CO gehalte in de lucht van 1,5% de gastoevoer wordt gesloten. Bedankt voor je bezorgdheid!
Ik bladerde even terug en kwam deze tegen. Ik hoop dat je al de losse CO meter hebt, want hier moet je absoluut niet op vertrouwen. Als de kachel stopt bij die 1,5% lig jij er al lang dood naast. Zelfs als je je in de comma vergist is het foute boel.
Maar met goed ventileren plus meter met regelmatig gevulde batterijen zal het wel loslopen!
Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx Koga op spierkracht. Spartamet voor erbij
De tabel zegt genoeg over de giftigheid van koolmonoxide. Wij/iedereen heeft vroeger wel zo'n butagaskacheltje als bijverwarming in huis gehad. Op een enkeling na dan die al heel vroeg over een CV-installatie kon beschikken op olie of gas.
Vandaag een Solex op de workmate die vorige week onregelmatig begon te lopen, en daarna stotterend afsloeg. Contactpunten vonkten als een gek, ondanks een goede condensator...?
Zaakje eens losgegooid, toen ontdekte ik dit aan de achterkant:
Heb ik ook nog niet meegemaakt, hoeft ook niet. Wel onlangs slechte voorremmen bij 2 Solexen, waarbij de remhevels gebroken waren, de strippen waar je het remblokje op vastklemt.
Het verbaast mij iedere keer dat de haakjes waar de veren achter haken heel blijven als je de veer eromheen brengt. Maar dat de schoen zelf breekt verwacht je niet.
Tja, jullie Solexen (John en Ronald) hebben het heel wat zwaarder vanwege de verhuur natuurlijk. Behalve een remgreep die spontaan de geest gaf terwijl ik moest stoppen voor een stadsbus heb ik eigenlijk geen klachten over de voorrem. Die is vervangen en dus vast en zeker ook Chinees, maar gaat toch goed tot nu toe. Heel wat anders dan die lekker goedkope Chinese lader voor mijn Iphone die door kortsluiting mijn phone heeft gesloopt. Nooit meer kopen bij zo'n aantrekkelijk goedkope Chines site
Tja, jullie Solexen (John en Ronald) hebben het heel wat zwaarder vanwege de verhuur natuurlijk. Behalve een remgreep die spontaan de geest gaf terwijl ik moest stoppen voor een stadsbus heb ik eigenlijk geen klachten over de voorrem. Die is vervangen en dus vast en zeker ook Chinees, maar gaat toch goed tot nu toe. Heel wat anders dan die lekker goedkope Chinese lader voor mijn Iphone die door kortsluiting mijn phone heeft gesloopt. Nooit meer kopen bij zo'n aantrekkelijk goedkope Chines site
Ja chinese electronica is niet altijd top De remschoentjes komen uit Europa, als ik de doos mag geloven
EC doet inderdaad Europees aan (European Community) en zal ook wel zo zijn. Zie die Chinezen er overigens wel voor aan om EC te gebruiken voor East China
Vandaag bij de kringloop tegen een bankschroef aangelopen: een echte Heuer, 160 mm, beetje gebruikssporen maar in goede staat. Flink de beurs moeten trekken: € 6,95
Vandaag een benzine filtertje geplaatst. Geert had toen voor mij deze besteld en in Drunen toen gekregen. De volgende stap is tussen tank en pompje of zelf een dubbel filter maken. We zien wel. Ben benieuwd hoe het bij hoge temperaturen in de zomer gaat. Heb als laatste nog 2 laagjes 3M tape tussen tankje en filter geplaatst. Filtertje komt misschien net tegen het tankje aan.
Achterspatbord is zwart gebleven, deze was voor een Belgische klant, ik heb de keus aan hèm gelaten omdat in België de achterspatboorden gewoon zwart zijn. Ik vind wit zelf niet mooier, maar ik ben het wel gewend dat het wit is.
Borglipje nee, zo erop gezet... ben ik niet gewend, meestal werk ik aan de 3800. Ik verwacht zelf niet dat het loskomt, na 500 km komt hij terug en het is sowieso garantie mocht het fout gaan. Zo houden we ons van de straat
Vanmiddag nog "even snel" een kroonstuk vervangen. Wiel, motor, spatbord en kabels laten zitten. De bouten van binnenuit in het kroonstuk gedaan, een dikke spons in de holtes gedrukt zodat de bouten op hun plaats blijven zitten en vervolgens het geheel tussen de vorkpoten geschoven. Op deze manier kan je de bouten naar binnen drukken en de spons drukt ze weer naar buiten op het moment dat de bout voor het gaatje in de vorkpoot komt. Moeren erop, vast zetten en dan de sponsstukken er weer onderuit freubelen (kan je niet laten zitten , als de sponsjes nat worden dan rot het kroonstuk van binnenuit weg)
Zuigertje nog even op smaak gebracht.Toen ik het blokje weer in elkaar had bleek dat je het onderste glijlager (big-end) wel licht kon horen. Raar want de zijdelingse speling op de drijfstang (schommelen) bedroeg nog geen 2mm. Later nog maar eens uitelkaar en een naaldlager drijfstang eren en meteen dan maar eens een volle krukas.
Zuigertje nog even op smaak gebracht.Toen ik het blokje weer in elkaar had bleek dat je het onderste glijlager (big-end) wel licht kon horen. Raar want de zijdelingse speling op de drijfstang (schommelen) bedroeg nog geen 2mm. Later nog maar eens uitelkaar en een naaldlager drijfstang eren en meteen dan maar eens een volle krukas.
Arjen alweer iemand die naar een volle krukas wil, voorlopig heb ik de voordelen er nog niet van gemerkt, laat je bevindingen aub eens weten als het erin zit. zou natuurlijk ook kunnen dat ik iets fout doe met een volle krukas en uitgevuld carterdekdel, ben benieuwd
Zuigertje nog even op smaak gebracht.Toen ik het blokje weer in elkaar had bleek dat je het onderste glijlager (big-end) wel licht kon horen. Raar want de zijdelingse speling op de drijfstang (schommelen) bedroeg nog geen 2mm. Later nog maar eens uitelkaar en een naaldlager drijfstang eren en meteen dan maar eens een volle krukas.
Arjen alweer iemand die naar een volle krukas wil, voorlopig heb ik de voordelen er nog niet van gemerkt, laat je bevindingen aub eens weten als het erin zit. zou natuurlijk ook kunnen dat ik iets fout doe met een volle krukas en uitgevuld carterdekdel, ben benieuwd
groet ANdre
Raar. Ik hoor juist goede berichten. Met name de trekkracht schijnt erdoor toe te nemen. Ik denk wel dat alleen een volle krukas niet werkt.Zodra ik een volle krukas monteer ga ik hierover berichten. Heb zelf nu JRT met gemod zuiger, standaard carb met sproeier 30 verhoogde compressie, snelle uitlaat en alles netjes uitgelijnd.Bijnde demontage bleek echter toch dat er een klein randje vd uitlaatpoort moest dus dat meteen aangepakt. Ik wil qua tunen niet verder gaan, maar als de drijfstang er toch weer uitmoet wil ik die krukas toch eens proberen.
Vandaag een benzine filtertje geplaatst. Geert had toen voor mij deze besteld en in Drunen toen gekregen. De volgende stap is tussen tank en pompje of zelf een dubbel filter maken. We zien wel. Ben benieuwd hoe het bij hoge temperaturen in de zomer gaat. Heb als laatste nog 2 laagjes 3M tape tussen tankje en filter geplaatst. Filtertje komt misschien net tegen het tankje aan.
Misschien een tip. Afgelopen winter heb ik mijn oto tankje opnieuw gedaan, vertint en op nieuw laten spuiten. Toen gelijk zoals bij een 3800 de benzine aansluiting onder gemaakt.Messing busje gedraaid met M9x1, en hartgesoldeerd. Bestaande aansluiting dicht gesoldeerd. Nu past het filter netjes.
volle krukas, ik ben er helemaal tevreden over, maar het is wel een heel werk
Wat is in jouw ogen DE toegevoegde waarde welke jou "helemaal tevreden" stemt? Naar ik aanneem de verhoogde trekkracht "onder in"? Ik weet uit eigen recente ervaring dat het een "puist" werk is om zo'n ding te maken en moest 3 weken geleden helaas de recent gemaakte (die ik ook ergens op forum beschreven had) weer uit het blokje terug halen na zo'n 150 km op de testbank. Ik heb het effect van de volle krukas voor wat betreft trekkracht bij lager toerental dus jammer genoeg niet op de weg kunnen uitproberen. Waarom de volle krukas eruit? Bij een toevallige tussentijdse inspectie omdat ik een andere voetpakking ging monteren zag ik namelijk haarscheurtjes op het scheidingsvlak van de krukwang binnenzijde en de voorheen "dode ruimte". De scheurtjes bleken niet door en door te zijn maar alleen op en door de toplaag die ik in 2e instantie had aangebracht. Toch was me het risico van het loslaten van stukjes epoxy te groot om hem te laten zitten. Erg jammer want ik had hem ook prima uitgebalanceerd. Er ligt er nog eentje hier die half klaar is, in de tussentijd heb ik voor nu een standaard krukas gebalanceerd en in het blokje gemonteerd. Wordt zeker nog vervolgd.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
volle krukas, ik ben er helemaal tevreden over, maar het is wel een heel werk
Wat is in jouw ogen DE toegevoegde waarde welke jou "helemaal tevreden" stemt? Naar ik aanneem de verhoogde trekkracht "onder in"? Ik weet uit eigen recente ervaring dat het een "puist" werk is om zo'n ding te maken en moest 3 weken geleden helaas de recent gemaakte (die ik ook ergens op forum beschreven had) weer uit het blokje terug halen na zo'n 150 km op de testbank. Ik heb het effect van de volle krukas voor wat betreft trekkracht bij lager toerental dus jammer genoeg niet op de weg kunnen uitproberen. Waarom de volle krukas eruit? Bij een toevallige tussentijdse inspectie omdat ik een andere voetpakking ging monteren zag ik namelijk haarscheurtjes op het scheidingsvlak van de krukwang binnenzijde en de voorheen "dode ruimte". De scheurtjes bleken niet door en door te zijn maar alleen op en door de toplaag die ik in 2e instantie had aangebracht. Toch was me het risico van het loslaten van stukjes epoxy te groot om hem te laten zitten. Erg jammer want ik had hem ook prima uitgebalanceerd. Er ligt er nog eentje hier die half klaar is, in de tussentijd heb ik voor nu een standaard krukas gebalanceerd en in het blokje gemonteerd. Wordt zeker nog vervolgd.
Het houd je van de straat dat experimenteren, weet er alles van.
Omdat er een dun zonnetje scheen heb ik vanmiddag een OTO carter door middel van airbrush voorzien van een blanke enamel laag zodat dit carter bij toekomstig gebruik eenvoudiger te reinigen is. Ik heb dat al eerder gedaan en er goede ervaring mee. Omdat de buitentemperatuur ondanks het dunne zonnetje toch maar 8 graden was heb ik het carter voor het airbrushen even met een föhn wat op temperatuur gebracht en na het spuiten bij zo'n 60 graden een uurtje in de oven geplaatst om de lak mooi te laten drogen en starten met uitharden. In de komende dagen zal dit carter als basis dienen voor de heropbouw van het afgelopen dagen gestripte blokje.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
De volle krukas zou ik nooit met epoxy gaan maken.Daarvoornzijn de krachten bij hoge snelheid echt te hoog. Zit niets anders op dan hier voor een nieuwe stalen krukwang te draaien en daaruit materaal weg te halen. De loze ruimte kan dan wel met epoxy gevuld worden, maar de epoxy zit dan mechanisch opgesloten. Dit is echter wel alen weggelegd voor de beste bankwerkers onder ons. Ik begin er zeker niets aan dus voor mij helaas 150 euro investeren voor kruk incl drijfstang en gebalanceerd.
De volle krukas zou ik nooit met epoxy gaan maken.Daarvoor zijn de krachten bij hoge snelheid echt te hoog.........De loze ruimte kan dan wel met epoxy gevuld worden, maar de epoxy zit dan mechanisch opgesloten.
Wellicht nog even naar mijn topic kijken wat ik vorig jaar heb geschreven. De (aluminium gevulde epoxy is wèl mechanisch opgesloten. In ieder geval in de richting waar zich de middelpuntvliedende krachten het meest openbaren. Het probleem is een hechtingsfoutje waar ik inmiddels de vinger al achter had. Zie de link met daarin volop plaatjes bij de praatjes Verder houd ik wel van een kleine uitdaging.....dat houdt ons inderdaad wel eens van de straat zoals Roelof al eerder schreef. https://solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/118368/1
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
De volle krukas zou ik nooit met epoxy gaan maken.Daarvoornzijn de krachten bij hoge snelheid echt te hoog. Zit niets anders op dan hier voor een nieuwe stalen krukwang te draaien en daaruit materaal weg te halen. De loze ruimte kan dan wel met epoxy gevuld worden, maar de epoxy zit dan mechanisch opgesloten. Dit is echter wel alen weggelegd voor de beste bankwerkers onder ons. Ik begin er zeker niets aan dus voor mij helaas 150 euro investeren voor kruk incl drijfstang en Zuiger gebalanceerd.
(FF de Koe in z'n kont kijken, Mag dat ??)
Ik zou daar al helemaal niet aan beginnen. Je werkt met 3 verschillende materialen met ieder zijn eigen uitzettingcoëfficiënt. De alu ring en het kunststof zetten het meeste uit dus bij warm worden trekt dit los van de stalen krukwang.
Idd zuiger ook mee balanceren.(Via Jouke) Niet omdat het mag maar omdat het kan. Qua verschillende uitzetcoefficienten heb je absoluut een punt. Ben benieuwd wat de ervaringen zijn van de echte doeikzelfwellers.
Geert idd een geweldige uitdaging. Ik had het gemist maar hulde voor je werk en je uitstekende verslag. Is er al iend geweest die een volledig nieuwe kukwang gedraaid heeft en daarin dmv klempassing de oude krukas en de kruktap gekrompen heeft? Je kunt dan ook de slag gaan wijzigen.Lijkt me een oprechte uitdaging als je over het juiste materiaal (Draaibank)beschikt.
Geert idd een geweldige uitdaging. Ik had het gemist maar hulde voor je werk en je uitstekende verslag. Is er al iend geweest die een volledig nieuwe kukwang gedraaid heeft en daarin dmv klempassing de oude krukas en de kruktap gekrompen heeft? Je kunt dan ook de slag gaan wijzigen.Lijkt me een oprechte uitdaging als je over het juiste materiaal (Draaibank)beschikt.
De volle krukas zou ik nooit met epoxy gaan maken.Daarvoornzijn de krachten bij hoge snelheid echt te hoog. Zit niets anders op dan hier voor een nieuwe stalen krukwang te draaien en daaruit materaal weg te halen. De loze ruimte kan dan wel met epoxy gevuld worden, maar de epoxy zit dan mechanisch opgesloten. Dit is echter wel alen weggelegd voor de beste bankwerkers onder ons. Ik begin er zeker niets aan dus voor mij helaas 150 euro investeren voor kruk incl drijfstang en Zuiger gebalanceerd.
(FF de Koe in z'n kont kijken, Mag dat ??)
Ik zou daar al helemaal niet aan beginnen. Je werkt met 3 verschillende materialen met ieder zijn eigen uitzettingcoëfficiënt. De alu ring en het kunststof zetten het meeste uit dus bij warm worden trekt dit los van de stalen krukwang.
Ronald En wat zou het temperatuur verschil dan zijn,lijkt me niet zoveel anders gaat het niet goed,met het totale blok, laat het temperatuur verschil nou een 60 graden zijn dan wordt het verschil minimaal toch. Dan zou je een cilinder in de uitlaatpoort ook niet kunnen herstellen met met JBweld waar ik goeie ervaringen mee heb Groet ANdre
Ronald En wat zou het temperatuur verschil dan zijn,lijkt me niet zoveel anders gaat het niet goed,met het totale blok, laat het temperatuur verschil nou een 60 graden zijn dan wordt het verschil minimaal toch. Dan zou je een cilinder in de uitlaatpoort ook niet kunnen herstellen met met JBweld waar ik goeie ervaringen mee heb Groet ANdre
Ik denk ook dat het mis gaat met de aluminium ring, die zet meer uit dan het staal, ook bij 60 graden. er zijn al heel wat lagers losgekomen bij 60 graden temperatuurverhoging. Kunststoffen zetten doorgaans meer uit dan metalen, JB weld weet ik niet, geen ervaring mee. Ook wat Geert al aanhaalde : de hechting, die moet optimaal zijn maar dan nog, met uitzetten en krimpen van (3) verschillende materialen zijn er spanningen die uiteindelijk scheuren vertonen.
Met deze hebben we de laatste 24 uurs race gereden op het oude reglement 2013 Zelfs tot onder de zuiger opgevuld, in rap tempo aan de max van 40 die toen gelde.
ik heb ook al meerdere malen mijn verschillende volle krukassen hier een plaatje van laten zien, ook van gietstukken die met flens tussen de voet van de cylinder zowel naar onder als naar boven een vulstuk hebben, alles om de dode carter ruimte te verminderen. de trekkracht die je wint , maar vooral de zuig en perskracht gebruik je om je poorten veel wilder te maken en dan toeren uit te breiden, zodat je met die vaste verhouding van solex sneller gaat rijden, om dan nog meer extra trekkracht te hebben een zo klein mogelijke rol monteren, kleiner nog dan 40 mm, zo tunen dat toeren geen probleem is ( overigens kom je dan met een membraan.cq carburateur op het carter nog veel beter weg maar dat vonden ze ooit heel lang geleden in joure niet leuk, niet gezien bij de keuring wel diskwalificatie
Met deze hebben we de laatste 24 uurs race gereden op het oude reglement 2013 Zelfs tot onder de zuiger opgevuld, in rap tempo aan de max van 40 die toen gelde.
Stuk voor stuk staaltjes vakwerk, en bewezen dat het werkt in de praktijk.
ik heb ook al meerdere malen mijn verschillende volle krukassen hier een plaatje van laten zien, ook van gietstukken die met flens tussen de voet van de cylinder zowel naar onder als naar boven een vulstuk hebben, alles om de dode carter ruimte te verminderen. de trekkracht die je wint , maar vooral de zuig en perskracht gebruik je om je poorten veel wilder te maken en dan toeren uit te breiden, zodat je met die vaste verhouding van solex sneller gaat rijden, om dan nog meer extra trekkracht te hebben een zo klein mogelijke rol monteren, kleiner nog dan 40 mm, zo tunen dat toeren geen probleem is ( overigens kom je dan met een membraan.cq carburateur op het carter nog veel beter weg maar dat vonden ze ooit heel lang geleden in joure niet leuk, niet gezien bij de keuring wel diskwalificatie
Zodat er toen een Fries kon winnen ? Ik heb namelijk zelf eertijds ook zo'n ervaring meegemaakt en een heel "mooi" verhaal daarover gehoord.
ik meen dat er toen bewezen is dat het zonder lager, dus vrijhangend ook wel kan ( heb ikvroeger eveneens toegepast bij M13 daar blijken twee lagers voor een dergelijke krukas in principe voldoende te zijn.
Bij een nieuw aluminium carter is het derde lager niet nodig . Dus geen gat in de tweede wang en geen aparte puist in het carter deksel. De krachten op het carterlager zijn veel minder vanwege de betere en makkelijker uit te balanceren krukas. De afstand tussen de wangen is maar vier m.m. verder is het carter geheel vol.
Vandaag heb ik 2 oude Solex uitlaatpotjes ontkoold, dat was weer eens iets anders dan vlees of vis in/op de BBQ hier! Ze zijn keurig ingesloten tussen de brandende houtblokken en worden op die manier op een gegeven moment tot roodgloeiend heet. Daar is de kool nu wel uit en kunnen gestraald worden alvorens ze verder te bewerken. Op de 4e foto is nog juist het gaatje te zien in de pijp juist tegen het potje waarover ik in een ander bericht paar dagen geleden een vraag stelde.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Mmmjjjaaa, toch vind ik deze manier niet goed. Hoe weten we nu of het binnenin goed is. Misschien met een stethoscoop? Maar ik dacht dat je deze gaat opereren toch? Zoals je al eerder hebt gedaan.
Heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de oude gietijzeren cilinder berwerkt en met een fris zuigertje weer terugezet op het OTO-koffertje. Die alu cilinder gaf me teveel herrie. Gietijzer is zoveel stiller. Prestaties vallen niet tegen op de eerst ritjes.Trekkracht is netjes.
Heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de oude gietijzeren cilinder berwerkt en met een fris zuigertje weer terugezet op het OTO-koffertje. Die alu cilinder gaf me teveel herrie. Gietijzer is zoveel stiller. Prestaties vallen niet tegen op de eerst ritjes.Trekkracht is netjes.
Als je ooit nog eens een paar centen over hebt moet je de aluminium cilinder opnieuw laten nicasilen en de zuigerspeling op 0,04mm laten slijpen....ken je hem niet weer. Ik heb dit gedaan met mijn allerbeste cilinder die ik niet wil missen.
Mmmjjjaaa, toch vind ik deze manier niet goed. Hoe weten we nu of het binnenin goed is. Misschien met een stethoscoop? Maar ik dacht dat je deze gaat opereren toch? Zoals je al eerder hebt gedaan.
Peper zout, takje tijm, lekker hoor. :DMmmjjjaaa, toch vind ik deze manier niet goed.
Ik vind van wel Alfons, heb jij het zelf al eens zo geprobeerd omdat je het zo resoluut afwijst? Ben het eenduidig niet met je eens. Na het ontkolen op de getoonde manier heb ik door het geboorde 20mm gat met een punttang en daarna bankschroef keurig de spons verwijderd die minstens net zo vervuild was als de rest van de binnenkant voor aanvang van het stoken. In één van de potjes had ik de spons vooraf verwijderd (de linker op de foto), de rechter spons heb verwijderd ná het ontkolen. Je ziet rechts een zo goed als blanke spons! Verder was het geen probleem om met een klein lampje in de demper te schijnen en vast te stellen dat deze aan de binnenkant "brandschoon" is geworden. Ik herhaal nog maar een keer "de 3 D's": -Durven -Denken -Doen Sorry dat ik wat kribbig reageer maar het lijkt er soms op dat we meer schrijven waarom iets niét lukt of kan in plaats van welke wegen ook leiden tot resultaat. Het forum is toch ook met name een platform voor laatstgenoemde??
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Op deze manier zijn al vele zowel binnen als buiten schoongebrand, werkt goed. Ook de manier van goed verwarmen en een beetje lucht erdoorheen blazen gaat prima. Wanneer er geen rook meer uitkomt is er meestal niets meer inwendig te verbranden.
Mmmjjjaaa, toch vind ik deze manier niet goed. Hoe weten we nu of het binnenin goed is. Misschien met een stethoscoop? Maar ik dacht dat je deze gaat opereren toch? Zoals je al eerder hebt gedaan.
Stethoscoop is om te luisteren toch.bij mij wel Groet ANdre
Heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de oude gietijzeren cilinder berwerkt en met een fris zuigertje weer terugezet op het OTO-koffertje. Die alu cilinder gaf me teveel herrie. Gietijzer is zoveel stiller. Prestaties vallen niet tegen op de eerst ritjes.Trekkracht is netjes.
Wat is een fris zuigertje ?? een nieuwe ? De zuigerspeling is dan meestal aan de grote kant.(mijn ervaring) Een overmaat erin laten boren en honen op de goede zuigerspeling en je merkt al direkt dat het vermogen verbeterd is.
Nu nog een manier om het pistonpengat te verkleinen (bij de JRT zuigers) en je hebt weer een rammel/tik minder vanuit de cilinder.
Mmmjjjaaa, toch vind ik deze manier niet goed. Hoe weten we nu of het binnenin goed is. Misschien met een stethoscoop? Maar ik dacht dat je deze gaat opereren toch? Zoals je al eerder hebt gedaan.
Stethoscoop is om te luisteren toch. Groet ANdre
Hahaha, das waar ook, ik bedoel zo'n ding om te kijken. Endoscoop.
Ha, oké, nu ga je verder en bent aan het opereren. Kijk dan is het een ander verhaal aan het worden.
Mooi experiment zo toch.
Nee op die manier nog niet geprobeerd. Wel met een lasbrander geprobeerd maar dat vond ik geen succes. Veel rook. En het sponje was verbrand/verkoold. Ik had hem daarna doormidden geslepen om te zien hoe goed dat gaat, maar is niet best.
Heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de oude gietijzeren cilinder berwerkt en met een fris zuigertje weer terugezet op het OTO-koffertje. Die alu cilinder gaf me teveel herrie. Gietijzer is zoveel stiller. Prestaties vallen niet tegen op de eerst ritjes.Trekkracht is netjes.
Wat is een fris zuigertje ?? een nieuwe ? De zuigerspeling is dan meestal aan de grote kant.(mijn ervaring) Een overmaat erin laten boren en honen op de goede zuigerspeling en je merkt al direkt dat het vermogen verbeterd is.
Nu nog een manier om het pistonpengat te verkleinen (bij de JRT zuigers) en je hebt weer een rammel/tik minder vanuit de cilinder.
Wordt aan gwerkt
Ik had al met dit setje gereden. Is nwe zuiger met kort hemd. Passing is echt heel mooi. Valt er mooi doorheen zonder veertjes en eigenlijk geen speling voelbaar. Pistonpen schuift er mooi zwaar in.
Waar ik minder tevreden over ben is de drijfstang. Na problemen toch weer naaldlagers ingezet.De passing van de nieuw ingeperste naaldlagers en het krukbusje zou nmm toch wel wat strakker mogen. Bij en volgende gelegenheid ga ik voor SKF naaldlagers (Nu INA) en voordat de zaak wordt teruggezet wil ik eerst een goed passend lagerbusje erbij zoeken. Ik merk duidelijk dat je met een optimale lagerpassing een heel mooi stil blokje kunt krijgen. Het enige geluid wat idd licht storend is is het drijfstanglager geluid, ontdanks nwe lagers.
De potjes die ik gisteren had ontkoold heb ik deze namiddag nog even gestraald zodat er na verdere bewerking weer een mooie nieuwe laklaag op kan. Het resultaat van de bbq-ontkool-actie en het stralen stemde me uitermate "Amused"
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Vandaag op het beursje hier, een mooie oto krukassen kunnen scoren. Deze iets opfrissen en balanceren met de hele reutemeteut eraan. Gewichtje dan wel te verstaan.
Vandaag op het beursje hier, een mooie oto krukassen kunnen scoren. Deze iets opfrissen en balanceren met de hele reutemeteut eraan. Gewichtje dan wel te verstaan.
Wil je met ons delen hoe je dat balanceren gaat aanpakken? Open gerust een topic in het sub-forum techniek en sleutelen, is mooi om eens te zien hoe anderen het doen.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Of een stuk of 4 verschillend pijpjes, net als een omgekeerde Doedelzak. De pijpjes die je niet gebruikt, daar stop je een kurk in en zo kan je testen welk pijpje het best presteert . (of saxofoon klepsysteem, vanaf het stuur bedienbaar, ik droom nog FF verder)
Ik zou het zelf graag willen uitproberen maar heb momenteel teveel andere werkzaamheden die voorrang hebben.
Mogelijk later in het jaar als de 24-uurs motor weer moet gaan presteren, een beetje extra trekkracht is dan altijd welkom en reglementair (??) toegestaan