Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Page 49 of 54 1 2 47 48 49 50 51 53 54
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By AlienSolexfiend
Kijk uit voor CO hè, altijd voor voldoende verluchting zorgen!
Ja ik ventileer de ruimte Ali en krijg nog een CO melder van een kennis.
Daarnaast is er in de kachel een systeem ingebouwd dat bij een CO gehalte in de lucht van 1,5% de gastoevoer wordt gesloten.
Bedankt voor je bezorgdheid!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik ben niet zo kapot van dit soort open kachels, ik heb zelf gekozen voor een gevelkachel, volledig gesloten systeem wat zijn verbrandingslucht van buiten haalt en de afvoergassen ook naar buiten afvoert.

Wat ik wel mooi vind is dat er in de winter door gesleuteld word. laugh

Last edited by Roelof; 04/10/15 04:03 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik herken het wel. 2 jaar terug, sneeuw buiten en binnen stond ik in mijn T-shirt te sleutelen. 1, 2000W electrisch kacheltje en 1 ook op gas, 2400W. Dus met 4200W moet het zeker lukken Geert. En inderdaad af en toe effe de deur open.
Trouwens je garage wordt al lekker vol zo. laugh

Last edited by Alfons_Amuse; 04/10/15 05:07 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By Alfons_Amuse
Trouwens je garage wordt al lekker vol zo. laugh
Dit is niet de garage maar het schuurtje in de tuin Alfons, ik kan dus zo de deur achter me dicht trekken op elk gewenst moment.
Ik heb de kachel vanavond even op de laagste stand laten branden en zojuist met infraroodmeter de temperatuur in de werkplaats gecheckt.
Het was 21C dus meer dan genoeg. (zoek de rode laserpunt!)
Natuurlijk vriest het nog niet, maar de kachel heeft reserve voldoende nog!



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
mooi, maar komt er bij mij niet in, brengt ontzettend veel vocht in de ruimte en een oom van me heeft daar eens beide benen mee verbrand: benzine wolk laag in de schuur die ineens aangestoken werd en de vlam sloeg daarna terug de ruimte in waar al het gasmengsel ineens aansloeg

Last edited by Joan; 05/10/15 10:09 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je er de mogelijkheid voor hebt is het beter om geïsoleerde verwarmingsleiding (b.v.Unicore)
in te graven van huis naar het schuurtje en er dan een radiator op aan te sluiten.
Doe de leidingen dan wel in een verlijmde pvc pijp zodat ze beschermd zijn en er geen vocht bij kan komen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted By FFAnders
Als je er de mogelijkheid voor hebt is het beter om geïsoleerde verwarmingsleiding (b.v.Unicore)
in te graven van huis naar het schuurtje en er dan een radiator op aan te sluiten.
Doe de leidingen dan wel in een verlijmde pvc pijp zodat ze beschermd zijn en er geen vocht bij kan komen.

ik heb 380 in de schuur en dat is voor 220 onderverdeeld in 3 groepen twee van die groepen steek ik een 2000 watt electrische olie radiator in en de schuur is zwaar geisoleerd


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
houtkachel, ook ideaal om carters op te warmen


Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Gisteren heb ik in België mijn lege grijze NL primagaz propaan gasfles omgeruild tegen een volle zwarte Belgische primagaz fles.
Aangename deal: NL prijs gemiddeld Euro 27,50 voor een vulling bij ruilen fles en in België (lagere brandstof accijnzen) betaalde ik Euro 16,30!
Zo komen we de winter in de werkplaats op een laag stooktarief door, ik ben voorlopig nog 3-4 dagen per week in België, dus dat gaat prima (ca 3km verwijderd van mijn kantoor aldaar in Heist-op-den-Berg)





Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted By solexnl
houtkachel, ook ideaal om carters op te warmen




Mooi Origineel solex emaille bord heb je hangen Han, zuinig op zijn. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik krijg het er warmpjes van Geert.
https://www.youtube.com/watch?v=FDWj-Mjgjtk


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2015
Posts: 23
I
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
I
Joined: Sep 2015
Posts: 23
Originally Posted By RedFox
Gisteren heb ik in België mijn lege grijze NL primagaz propaan gasfles omgeruild tegen een volle zwarte Belgische primagaz fles.
Aangename deal: NL prijs gemiddeld Euro 27,50 voor een vulling bij ruilen fles en in België (lagere brandstof accijnzen) betaalde ik Euro 16,30!
Zo komen we de winter in de werkplaats op een laag stooktarief door, ik ben voorlopig nog 3-4 dagen per week in België, dus dat gaat prima (ca 3km verwijderd van mijn kantoor aldaar in Heist-op-den-Berg)





Je vergeet wel nog de kost voor de lekker Belgische pint erbij te tellen smile

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted By RedFox
Vandaag heb ik ervoor gezorgd dat het sleutelen in het schuurtje deze winter aangenaam zal zijn als het de temperatuur betreft.
Via marktplaats liep ik tegen een z.g.a.n. gaskachel + gasfles aan.
Type Rowi Blue Flame 4200 Watt.
Compleet met thermostaat en een gasverbruik wat ligt tussen de 181 gram per uur en 300 gram per uur.
Onder normale sleutelomstandigheden is een volle gasfles toereikend voor 45-50 uurtjes.
De kachel doet het prima op propaan/butaan maar lust ook LPG.
In eerste instantie dacht ik aan een LPG verloopnippel om bussen na te kunnen vullen, gezien de risico's van overdruk ga ik dat echter alsnog niet doen.








op foto 4 zie ik ook nog een jerrycan staan, die zou ik minimaal ergens in een speciaal buitenhokje bewaren want zo heb je wel heel veel brandbaars in de aanbieding


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2015
Posts: 38
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2015
Posts: 38
Er zijn ook speciale LPG gasflessen met vulbegrenzer te koop. Die kan je veilig gebruiken.
Let wel dat bij erg lage temperaturen, eerst het propaan wordt opgebrand, simpelweg omdat het butaan niet verdampt. Je kan dus op gegeven moment 'zonder gas' lijken te zitten, en laat het dan nou net heel erg koud zijn!
Kan zich voordoen bij lager dan 5c als basistemperatuur, en je af en toe 'even' stookt tot behaaglijke omstandigheden.

Bij mij als brandweerman staat ongeveer dezelfde jerrycan 33/1203 binnen, zij het wel in een dichte kast en goed gecheckt op dichtgedraaid zijn. Je zou hem in de gekoelde ruimte rechts kunnen bewaren smile

Last edited by HennyHM; 12/10/15 09:50 PM.

Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx
Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx
Koga op spierkracht.
Spartamet voor erbij

Octrooi specialist, imker,
Brandmeester.
Joined: Apr 2015
Posts: 38
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2015
Posts: 38
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By AlienSolexfiend
Kijk uit voor CO hè, altijd voor voldoende verluchting zorgen!
Ja ik ventileer de ruimte Ali en krijg nog een CO melder van een kennis.
Daarnaast is er in de kachel een systeem ingebouwd dat bij een CO gehalte in de lucht van 1,5% de gastoevoer wordt gesloten.
Bedankt voor je bezorgdheid!


Ik bladerde even terug en kwam deze tegen. Ik hoop dat je al de losse CO meter hebt, want hier moet je absoluut niet op vertrouwen. Als de kachel stopt bij die 1,5% lig jij er al lang dood naast.
Zelfs als je je in de comma vergist is het foute boel.

Maar met goed ventileren plus meter met regelmatig gevulde batterijen zal het wel loslopen!

Attached Images
COtabel.jpg (75.25 KB, 44 downloads)

Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx
Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx
Koga op spierkracht.
Spartamet voor erbij

Octrooi specialist, imker,
Brandmeester.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De tabel zegt genoeg over de giftigheid van koolmonoxide.
Wij/iedereen heeft vroeger wel zo'n butagaskacheltje als bijverwarming in huis gehad.
Op een enkeling na dan die al heel vroeg over een CV-installatie kon beschikken op olie of gas.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Vandaag een Solex op de workmate die vorige week onregelmatig begon te lopen, en daarna stotterend afsloeg.
Contactpunten vonkten als een gek, ondanks een goede condensator...?

Zaakje eens losgegooid, toen ontdekte ik dit aan de achterkant:

Attached Images
image.jpg (67.53 KB, 89 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, dat zijn van die leuke dingen waar je soms lang naar moet zoeken. Maar ja, zoon vakman. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
In de techniek zijn het meestal kleine dingen met grote gevolgen cool

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ja, je verdenkt meteen de condensator, maar deze was vandaag onschuldig wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Volgende patiënt: slechte achterrem...
Weer een staaltje van "nog nooit meegemaakt" (ik niet tenminste) frown

Attached Images
image.jpg (107.51 KB, 82 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Heb ik ook nog niet meegemaakt, hoeft ook niet.
Wel onlangs slechte voorremmen bij 2 Solexen, waarbij de remhevels gebroken waren, de strippen waar je het remblokje op vastklemt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Had wel laadst de voerring van het segment af.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Originally Posted By Johnnie
Had wel laadst de voerring van het segment af.


Ja dat heb ik ook al eens gehad... Of totaal weggesleten. Maar dit...
Lijkt op materiaalfout? Zijn nieuwere voeringen, geen 50 jaar oud wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Chinees ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Zal eens op t doosje kijken, overmaat 83 mm.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het verbaast mij iedere keer dat de haakjes waar de veren achter haken heel blijven als je de veer eromheen brengt.
Maar dat de schoen zelf breekt verwacht je niet.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Tja, jullie Solexen (John en Ronald) hebben het heel wat zwaarder vanwege de verhuur natuurlijk. Behalve een remgreep die spontaan de geest gaf terwijl ik moest stoppen voor een stadsbus heb ik eigenlijk geen klachten over de voorrem. Die is vervangen en dus vast en zeker ook Chinees, maar gaat toch goed tot nu toe.
Heel wat anders dan die lekker goedkope Chinese lader voor mijn Iphone die door kortsluiting mijn phone heeft gesloopt. Nooit meer kopen bij zo'n aantrekkelijk goedkope Chines site mad


Groet, Tim
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Originally Posted By zeezout
Tja, jullie Solexen (John en Ronald) hebben het heel wat zwaarder vanwege de verhuur natuurlijk. Behalve een remgreep die spontaan de geest gaf terwijl ik moest stoppen voor een stadsbus heb ik eigenlijk geen klachten over de voorrem. Die is vervangen en dus vast en zeker ook Chinees, maar gaat toch goed tot nu toe.
Heel wat anders dan die lekker goedkope Chinese lader voor mijn Iphone die door kortsluiting mijn phone heeft gesloopt. Nooit meer kopen bij zo'n aantrekkelijk goedkope Chines site mad


Ja chinese electronica is niet altijd top frown
De remschoentjes komen uit Europa, als ik de doos mag geloven wink

Attached Images
image.jpg (89.84 KB, 75 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
EC doet inderdaad Europees aan (European Community) en zal ook wel zo zijn. Zie die Chinezen er overigens wel voor aan om EC te gebruiken voor East China grin


Groet, Tim
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Vandaag bij de kringloop tegen een bankschroef aangelopen: een echte Heuer, 160 mm, beetje gebruikssporen maar in goede staat.
Flink de beurs moeten trekken: € 6,95 laugh laugh

Attached Images
image.jpg (105.76 KB, 90 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Nice!! Beetje Hamerite en kat in bakkie.

Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Dat is wel een oudje zo,n ronde Maar het blijft een Heuer niks mis mee

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
dat zijn pas bankschroeven, goede koop


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag een benzine filtertje geplaatst. Geert had toen voor mij deze besteld en in Drunen toen gekregen.
De volgende stap is tussen tank en pompje of zelf een dubbel filter maken. We zien wel.
Ben benieuwd hoe het bij hoge temperaturen in de zomer gaat.
Heb als laatste nog 2 laagjes 3M tape tussen tankje en filter geplaatst. Filtertje komt misschien net tegen het tankje aan.

https://youtu.be/negPWMYVzYw


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
En nog maar amper hoger dan de k.g. prijs ( 6.75 )

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted By Jan Vennix
En nog maar amper hoger dan de k.g. prijs ( 6.75 )


wink


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Braaf geweest deze winter, nu klaar. Laat de lente maar komen wink



Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Achterspatbord toch nog wel gedeeltelijk wit gemaakt ?

Han

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ziet er weer netjes uit. whistle
borglipje bigendmoer ook nog omgezet ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Achterspatbord is zwart gebleven, deze was voor een Belgische klant, ik heb de keus aan hèm gelaten omdat in België de achterspatboorden gewoon zwart zijn. Ik vind wit zelf niet mooier, maar ik ben het wel gewend dat het wit is.

Borglipje blush nee, zo erop gezet... ben ik niet gewend, meestal werk ik aan de 3800. Ik verwacht zelf niet dat het loskomt, na 500 km komt hij terug en het is sowieso garantie mocht het fout gaan. Zo houden we ons van de straat wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vanmiddag nog "even snel" een kroonstuk vervangen.
Wiel, motor, spatbord en kabels laten zitten.
De bouten van binnenuit in het kroonstuk gedaan, een dikke spons in de holtes gedrukt zodat de bouten op hun plaats blijven zitten en vervolgens het geheel tussen de vorkpoten geschoven.
Op deze manier kan je de bouten naar binnen drukken en de spons drukt ze weer naar buiten op het moment dat de bout voor het gaatje in de vorkpoot komt.
Moeren erop, vast zetten en dan de sponsstukken er weer onderuit freubelen (kan je niet laten zitten , als de sponsjes nat worden dan rot het kroonstuk van binnenuit weg)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Zuigertje nog even op smaak gebracht.Toen ik het blokje weer in elkaar had bleek dat je het onderste glijlager (big-end) wel licht kon horen. Raar want de zijdelingse speling op de drijfstang (schommelen) bedroeg nog geen 2mm.
Later nog maar eens uitelkaar en een naaldlager drijfstang eren en meteen dan maar eens een volle krukas. blush


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: 49cc
Zuigertje nog even op smaak gebracht.Toen ik het blokje weer in elkaar had bleek dat je het onderste glijlager (big-end) wel licht kon horen. Raar want de zijdelingse speling op de drijfstang (schommelen) bedroeg nog geen 2mm.
Later nog maar eens uitelkaar en een naaldlager drijfstang eren en meteen dan maar eens een volle krukas. blush


Arjen
alweer iemand die naar een volle krukas wil, voorlopig heb ik de voordelen er nog niet van gemerkt, laat je bevindingen aub eens weten als het erin zit.
zou natuurlijk ook kunnen dat ik iets fout doe met een volle krukas en uitgevuld carterdekdel, ben benieuwd

groet
ANdre

Last edited by dreke2; 08/03/16 12:51 AM.

't is ginne logie!
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: 49cc
Zuigertje nog even op smaak gebracht.Toen ik het blokje weer in elkaar had bleek dat je het onderste glijlager (big-end) wel licht kon horen. Raar want de zijdelingse speling op de drijfstang (schommelen) bedroeg nog geen 2mm.
Later nog maar eens uitelkaar en een naaldlager drijfstang eren en meteen dan maar eens een volle krukas. blush


Arjen
alweer iemand die naar een volle krukas wil, voorlopig heb ik de voordelen er nog niet van gemerkt, laat je bevindingen aub eens weten als het erin zit.
zou natuurlijk ook kunnen dat ik iets fout doe met een volle krukas en uitgevuld carterdekdel, ben benieuwd

groet
ANdre

Raar. Ik hoor juist goede berichten. Met name de trekkracht schijnt erdoor toe te nemen.
Ik denk wel dat alleen een volle krukas niet werkt.Zodra ik een volle krukas monteer ga ik hierover berichten.
Heb zelf nu JRT met gemod zuiger, standaard carb met sproeier 30 verhoogde compressie, snelle uitlaat en alles netjes uitgelijnd.Bijnde demontage bleek echter toch dat er een klein randje vd uitlaatpoort moest dus dat meteen aangepakt.
Ik wil qua tunen niet verder gaan, maar als de drijfstang er toch weer uitmoet wil ik die krukas toch eens proberen.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Vandaag een benzine filtertje geplaatst. Geert had toen voor mij deze besteld en in Drunen toen gekregen.
De volgende stap is tussen tank en pompje of zelf een dubbel filter maken. We zien wel.
Ben benieuwd hoe het bij hoge temperaturen in de zomer gaat.
Heb als laatste nog 2 laagjes 3M tape tussen tankje en filter geplaatst. Filtertje komt misschien net tegen het tankje aan.

https://youtu.be/negPWMYVzYw



Misschien een tip. Afgelopen winter heb ik mijn oto tankje opnieuw gedaan, vertint en op nieuw laten spuiten.
Toen gelijk zoals bij een 3800 de benzine aansluiting onder gemaakt.Messing busje gedraaid met M9x1, en hartgesoldeerd.
Bestaande aansluiting dicht gesoldeerd. Nu past het filter netjes. smile




[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
volle krukas, ik ben er helemaal tevreden over, maar het is wel een heel werk


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Joan
volle krukas, ik ben er helemaal tevreden over, maar het is wel een heel werk
Wat is in jouw ogen DE toegevoegde waarde welke jou "helemaal tevreden" stemt? Naar ik aanneem de verhoogde trekkracht "onder in"?
Ik weet uit eigen recente ervaring dat het een "puist" werk is om zo'n ding te maken en moest 3 weken geleden helaas de recent gemaakte (die ik ook ergens op forum beschreven had) weer uit het blokje terug halen na zo'n 150 km op de testbank.
Ik heb het effect van de volle krukas voor wat betreft trekkracht bij lager toerental dus jammer genoeg niet op de weg kunnen uitproberen.
Waarom de volle krukas eruit?
Bij een toevallige tussentijdse inspectie omdat ik een andere voetpakking ging monteren zag ik namelijk haarscheurtjes op het scheidingsvlak van de krukwang binnenzijde en de voorheen "dode ruimte". De scheurtjes bleken niet door en door te zijn maar alleen op en door de toplaag die ik in 2e instantie had aangebracht.
Toch was me het risico van het loslaten van stukjes epoxy te groot om hem te laten zitten. Erg jammer want ik had hem ook prima uitgebalanceerd.
Er ligt er nog eentje hier die half klaar is, in de tussentijd heb ik voor nu een standaard krukas gebalanceerd en in het blokje gemonteerd. Wordt zeker nog vervolgd.





Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Joan
volle krukas, ik ben er helemaal tevreden over, maar het is wel een heel werk
Wat is in jouw ogen DE toegevoegde waarde welke jou "helemaal tevreden" stemt? Naar ik aanneem de verhoogde trekkracht "onder in"?
Ik weet uit eigen recente ervaring dat het een "puist" werk is om zo'n ding te maken en moest 3 weken geleden helaas de recent gemaakte (die ik ook ergens op forum beschreven had) weer uit het blokje terug halen na zo'n 150 km op de testbank.
Ik heb het effect van de volle krukas voor wat betreft trekkracht bij lager toerental dus jammer genoeg niet op de weg kunnen uitproberen.
Waarom de volle krukas eruit?
Bij een toevallige tussentijdse inspectie omdat ik een andere voetpakking ging monteren zag ik namelijk haarscheurtjes op het scheidingsvlak van de krukwang binnenzijde en de voorheen "dode ruimte". De scheurtjes bleken niet door en door te zijn maar alleen op en door de toplaag die ik in 2e instantie had aangebracht.
Toch was me het risico van het loslaten van stukjes epoxy te groot om hem te laten zitten. Erg jammer want ik had hem ook prima uitgebalanceerd.
Er ligt er nog eentje hier die half klaar is, in de tussentijd heb ik voor nu een standaard krukas gebalanceerd en in het blokje gemonteerd. Wordt zeker nog vervolgd.





Het houd je van de straat dat experimenteren, weet er alles van.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Omdat er een dun zonnetje scheen heb ik vanmiddag een OTO carter door middel van airbrush voorzien van een blanke enamel laag zodat dit carter bij toekomstig gebruik eenvoudiger te reinigen is.
Ik heb dat al eerder gedaan en er goede ervaring mee.
Omdat de buitentemperatuur ondanks het dunne zonnetje toch maar 8 graden was heb ik het carter voor het airbrushen even met een föhn wat op temperatuur gebracht en na het spuiten bij zo'n 60 graden een uurtje in de oven geplaatst om de lak mooi te laten drogen en starten met uitharden.
In de komende dagen zal dit carter als basis dienen voor de heropbouw van het afgelopen dagen gestripte blokje. smile











Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Mooi!! Als Nieuw!


Groet, Tim
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
De volle krukas zou ik nooit met epoxy gaan maken.Daarvoornzijn de krachten bij hoge snelheid echt te hoog. Zit niets anders op dan hier voor een nieuwe stalen krukwang te draaien en daaruit materaal weg te halen. De loze ruimte kan dan wel met epoxy gevuld worden, maar de epoxy zit dan mechanisch opgesloten.
Dit is echter wel alen weggelegd voor de beste bankwerkers onder ons.
Ik begin er zeker niets aan dus voor mij helaas 150 euro investeren voor kruk incl drijfstang en gebalanceerd.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Die enamel? ziet er top uit. Glimt wel behoorlijk. Ook in zijdeglans verkrijgbaar. Wat voor merk/type verf is dat?


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: 49cc
De volle krukas zou ik nooit met epoxy gaan maken.Daarvoor zijn de krachten bij hoge snelheid echt te hoog.........De loze ruimte kan dan wel met epoxy gevuld worden, maar de epoxy zit dan mechanisch opgesloten.
Wellicht nog even naar mijn topic kijken wat ik vorig jaar heb geschreven.
De (aluminium gevulde epoxy is wèl mechanisch opgesloten.
In ieder geval in de richting waar zich de middelpuntvliedende krachten het meest openbaren.
Het probleem is een hechtingsfoutje waar ik inmiddels de vinger al achter had. Zie de link met daarin volop plaatjes bij de praatjes smile
Verder houd ik wel van een kleine uitdaging.....dat houdt ons inderdaad wel eens van de straat zoals Roelof al eerder schreef.
https://solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/118368/1


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: 49cc
De volle krukas zou ik nooit met epoxy gaan maken.Daarvoornzijn de krachten bij hoge snelheid echt te hoog. Zit niets anders op dan hier voor een nieuwe stalen krukwang te draaien en daaruit materaal weg te halen. De loze ruimte kan dan wel met epoxy gevuld worden, maar de epoxy zit dan mechanisch opgesloten.
Dit is echter wel alen weggelegd voor de beste bankwerkers onder ons.
Ik begin er zeker niets aan dus voor mij helaas 150 euro investeren voor kruk incl drijfstang en Zuiger gebalanceerd.

(FF de Koe in z'n kont kijken, Mag dat ??)

Ik zou daar al helemaal niet aan beginnen.
Je werkt met 3 verschillende materialen met ieder zijn eigen uitzettingcoëfficiënt.
De alu ring en het kunststof zetten het meeste uit dus bij warm worden trekt dit los van de stalen krukwang.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Mijn opa had alles met koeien, ik niet. blush

Idd zuiger ook mee balanceren.(Via Jouke) Niet omdat het mag maar omdat het kan.
Qua verschillende uitzetcoefficienten heb je absoluut een punt. Ben benieuwd wat de ervaringen zijn van de echte doeikzelfwellers.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410

Geert idd een geweldige uitdaging. Ik had het gemist maar hulde voor je werk en je uitstekende verslag.
Is er al iend geweest die een volledig nieuwe kukwang gedraaid heeft en daarin dmv klempassing de oude krukas en de kruktap gekrompen heeft? Je kunt dan ook de slag gaan wijzigen.Lijkt me een oprechte uitdaging als je over het juiste materiaal (Draaibank)beschikt.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Even aan Huub Haaker vragen naar de herkomst,



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Dat vraagt om een transparant carter... Wel het echte werk !


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wie weet wat er straks mogelijk is met de 3D printtechniek en tranparante kunststoffen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: 49cc

Geert idd een geweldige uitdaging. Ik had het gemist maar hulde voor je werk en je uitstekende verslag.
Is er al iend geweest die een volledig nieuwe kukwang gedraaid heeft en daarin dmv klempassing de oude krukas en de kruktap gekrompen heeft? Je kunt dan ook de slag gaan wijzigen.Lijkt me een oprechte uitdaging als je over het juiste materiaal (Draaibank)beschikt.

Die mening deel ik zeker.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: 49cc
De volle krukas zou ik nooit met epoxy gaan maken.Daarvoornzijn de krachten bij hoge snelheid echt te hoog. Zit niets anders op dan hier voor een nieuwe stalen krukwang te draaien en daaruit materaal weg te halen. De loze ruimte kan dan wel met epoxy gevuld worden, maar de epoxy zit dan mechanisch opgesloten.
Dit is echter wel alen weggelegd voor de beste bankwerkers onder ons.
Ik begin er zeker niets aan dus voor mij helaas 150 euro investeren voor kruk incl drijfstang en Zuiger gebalanceerd.

(FF de Koe in z'n kont kijken, Mag dat ??)

Ik zou daar al helemaal niet aan beginnen.
Je werkt met 3 verschillende materialen met ieder zijn eigen uitzettingcoëfficiënt.
De alu ring en het kunststof zetten het meeste uit dus bij warm worden trekt dit los van de stalen krukwang.


Ronald
En wat zou het temperatuur verschil dan zijn,lijkt me niet zoveel anders gaat het niet goed,met het totale blok, laat het temperatuur verschil nou een 60 graden zijn dan wordt het verschil minimaal toch.
Dan zou je een cilinder in de uitlaatpoort ook niet kunnen herstellen met met JBweld waar ik goeie ervaringen mee heb
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: 49cc
Die enamel? ziet er top uit. Glimt wel behoorlijk. Ook in zijdeglans verkrijgbaar. Wat voor merk/type verf is dat?

Kleine potjes in de modelbouw winkel, vliegtuigjes en zo, ook redelijk brandstofbestendig, in nagenoeg elke kleur
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: dreke2


Ronald
En wat zou het temperatuur verschil dan zijn,lijkt me niet zoveel anders gaat het niet goed,met het totale blok, laat het temperatuur verschil nou een 60 graden zijn dan wordt het verschil minimaal toch.
Dan zou je een cilinder in de uitlaatpoort ook niet kunnen herstellen met met JBweld waar ik goeie ervaringen mee heb
Groet
ANdre


Ik denk ook dat het mis gaat met de aluminium ring, die zet meer uit dan het staal, ook bij 60 graden.
er zijn al heel wat lagers losgekomen bij 60 graden temperatuurverhoging.
Kunststoffen zetten doorgaans meer uit dan metalen, JB weld weet ik niet, geen ervaring mee.
Ook wat Geert al aanhaalde : de hechting, die moet optimaal zijn maar dan nog, met uitzetten en krimpen van (3) verschillende materialen zijn er spanningen die uiteindelijk scheuren vertonen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Deze heb ik ooit eens voor Heeswijk gemaakt, slag 44.

Elke tuner wil zo min mogelijk schadelijke ruimte onder de zuiger, dat is geen discussie.
Dus zoveel mogelijk opvullen, dan komen de poorten.



[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Deze puch maxi heeft Jan Vennix gemaakt.
Heb ik nog een setje liggen.Krukas met stalen zijdeksel.





[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Deze heeft Toontje Heerbeek gemaakt.



[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Met deze hebben we de laatste 24 uurs race gereden op het oude reglement 2013
Zelfs tot onder de zuiger opgevuld, in rap tempo aan de max van 40 die toen gelde.



[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ik heb ook al meerdere malen mijn verschillende volle krukassen hier een plaatje van laten zien, ook van gietstukken die met flens tussen de voet van de cylinder zowel naar onder als naar boven een vulstuk hebben, alles om de dode carter ruimte te verminderen. de trekkracht die je wint , maar vooral de zuig en perskracht gebruik je om je poorten veel wilder te maken en dan toeren uit te breiden, zodat je met die vaste verhouding van solex sneller gaat rijden, om dan nog meer extra trekkracht te hebben een zo klein mogelijke rol monteren, kleiner nog dan 40 mm, zo tunen dat toeren geen probleem is
( overigens kom je dan met een membraan.cq carburateur op het carter nog veel beter weg maar dat vonden ze ooit heel lang geleden in joure niet leuk, niet gezien bij de keuring wel diskwalificatie


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Deze puch maxi heeft Jan Vennix gemaakt.
Heb ik nog een setje liggen.Krukas met stalen zijdeksel.






Deze heeft Griekenland gehaald?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Met deze hebben we de laatste 24 uurs race gereden op het oude reglement 2013
Zelfs tot onder de zuiger opgevuld, in rap tempo aan de max van 40 die toen gelde.



Stuk voor stuk staaltjes vakwerk, en bewezen dat het werkt in de praktijk.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Joan
ik heb ook al meerdere malen mijn verschillende volle krukassen hier een plaatje van laten zien, ook van gietstukken die met flens tussen de voet van de cylinder zowel naar onder als naar boven een vulstuk hebben, alles om de dode carter ruimte te verminderen. de trekkracht die je wint , maar vooral de zuig en perskracht gebruik je om je poorten veel wilder te maken en dan toeren uit te breiden, zodat je met die vaste verhouding van solex sneller gaat rijden, om dan nog meer extra trekkracht te hebben een zo klein mogelijke rol monteren, kleiner nog dan 40 mm, zo tunen dat toeren geen probleem is
( overigens kom je dan met een membraan.cq carburateur op het carter nog veel beter weg maar dat vonden ze ooit heel lang geleden in joure niet leuk, niet gezien bij de keuring wel diskwalificatie


Zodat er toen een Fries kon winnen ?
Ik heb namelijk zelf eertijds ook zo'n ervaring meegemaakt en een heel "mooi" verhaal daarover gehoord.

Han

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Manne
Dat een stuk ijzer zo mooi kan zijn hè vakwerk dus
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
Deze puch maxi heeft Jan Vennix gemaakt.
Heb ik nog een setje liggen.Krukas met stalen zijdeksel.






Deze heeft Griekenland gehaald?


Klopt Roelof. whistle


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof

Deze heeft Griekenland gehaald?


Klopt Roelof. whistle

ik meen dat er toen bewezen is dat het zonder lager, dus vrijhangend ook wel kan ( heb ikvroeger eveneens toegepast bij M13 daar blijken twee lagers voor een dergelijke krukas in principe voldoende te zijn.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Bij een nieuw aluminium carter is het derde lager niet nodig .
Dus geen gat in de tweede wang en geen aparte puist in het carter deksel.
De krachten op het carterlager zijn veel minder vanwege de betere en makkelijker uit te balanceren krukas.
De afstand tussen de wangen is maar vier m.m. verder is het carter geheel vol.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Vandaag heb ik 2 oude Solex uitlaatpotjes ontkoold, dat was weer eens iets anders dan vlees of vis in/op de BBQ hier! grin
Ze zijn keurig ingesloten tussen de brandende houtblokken en worden op die manier op een gegeven moment tot roodgloeiend heet.
Daar is de kool nu wel uit en kunnen gestraald worden alvorens ze verder te bewerken.
Op de 4e foto is nog juist het gaatje te zien in de pijp juist tegen het potje waarover ik in een ander bericht paar dagen geleden een vraag stelde.











Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Krijg je echt een warm gevoel van. cool
Waarom de potjes niet opengemaakt? Ik hou wel van krabben en schrapen. Weet je ook zeker dat er niets meer inzit.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Peper zout, takje tijm, lekker hoor. laugh

Mmmjjjaaa, toch vind ik deze manier niet goed. Hoe weten we nu of het binnenin goed is. Misschien met een stethoscoop? Maar ik dacht dat je deze gaat opereren toch? Zoals je al eerder hebt gedaan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de oude gietijzeren cilinder berwerkt en met een fris zuigertje weer terugezet op het OTO-koffertje. Die alu cilinder gaf me teveel herrie. Gietijzer is zoveel stiller. Prestaties vallen niet tegen op de eerst ritjes.Trekkracht is netjes.

Last edited by 49cc; 19/03/16 11:38 AM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: 49cc
Heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de oude gietijzeren cilinder berwerkt en met een fris zuigertje weer terugezet op het OTO-koffertje. Die alu cilinder gaf me teveel herrie. Gietijzer is zoveel stiller. Prestaties vallen niet tegen op de eerst ritjes.Trekkracht is netjes.


Als je ooit nog eens een paar centen over hebt moet je de aluminium cilinder opnieuw laten nicasilen en de zuigerspeling op 0,04mm laten slijpen....ken je hem niet weer.
Ik heb dit gedaan met mijn allerbeste cilinder die ik niet wil missen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Peper zout, takje tijm, lekker hoor. laugh

Mmmjjjaaa, toch vind ik deze manier niet goed. Hoe weten we nu of het binnenin goed is. Misschien met een stethoscoop? Maar ik dacht dat je deze gaat opereren toch? Zoals je al eerder hebt gedaan.


Stethoscoop is om te luisteren toch.
Groet
ANdre

Last edited by dreke2; 19/03/16 02:53 PM.

't is ginne logie!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Peper zout, takje tijm, lekker hoor. :DMmmjjjaaa, toch vind ik deze manier niet goed.
Ik vind van wel Alfons, heb jij het zelf al eens zo geprobeerd omdat je het zo resoluut afwijst?
Ben het eenduidig niet met je eens.
Na het ontkolen op de getoonde manier heb ik door het geboorde 20mm gat met een punttang en daarna bankschroef keurig de spons verwijderd die minstens net zo vervuild was als de rest van de binnenkant voor aanvang van het stoken.
In één van de potjes had ik de spons vooraf verwijderd (de linker op de foto), de rechter spons heb verwijderd ná het ontkolen.
Je ziet rechts een zo goed als blanke spons!
Verder was het geen probleem om met een klein lampje in de demper te schijnen en vast te stellen dat deze aan de binnenkant "brandschoon" is geworden.
Ik herhaal nog maar een keer "de 3 D's":
-Durven
-Denken
-Doen
Sorry dat ik wat kribbig reageer maar het lijkt er soms op dat we meer schrijven waarom iets niét lukt of kan in plaats van welke wegen ook leiden tot resultaat.
Het forum is toch ook met name een platform voor laatstgenoemde??






Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Op deze manier zijn al vele zowel binnen als buiten schoongebrand, werkt goed.
Ook de manier van goed verwarmen en een beetje lucht erdoorheen blazen gaat prima.
Wanneer er geen rook meer uitkomt is er meestal niets meer inwendig te verbranden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Peper zout, takje tijm, lekker hoor. laugh

Mmmjjjaaa, toch vind ik deze manier niet goed. Hoe weten we nu of het binnenin goed is. Misschien met een stethoscoop? Maar ik dacht dat je deze gaat opereren toch? Zoals je al eerder hebt gedaan.


Stethoscoop is om te luisteren toch.bij mij wel cool
Groet
ANdre


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: 49cc
Heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de oude gietijzeren cilinder berwerkt en met een fris zuigertje weer terugezet op het OTO-koffertje. Die alu cilinder gaf me teveel herrie. Gietijzer is zoveel stiller. Prestaties vallen niet tegen op de eerst ritjes.Trekkracht is netjes.


Wat is een fris zuigertje ?? een nieuwe ?
De zuigerspeling is dan meestal aan de grote kant.(mijn ervaring)
Een overmaat erin laten boren en honen op de goede zuigerspeling en je merkt al direkt dat het vermogen verbeterd is.

Nu nog een manier om het pistonpengat te verkleinen (bij de JRT zuigers) en je hebt weer een rammel/tik minder vanuit de cilinder.

Wordt aan gwerkt wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Peper zout, takje tijm, lekker hoor. laugh

Mmmjjjaaa, toch vind ik deze manier niet goed. Hoe weten we nu of het binnenin goed is. Misschien met een stethoscoop? Maar ik dacht dat je deze gaat opereren toch? Zoals je al eerder hebt gedaan.


Stethoscoop is om te luisteren toch.
Groet
ANdre


Hahaha, das waar ook, ik bedoel zo'n ding om te kijken. Endoscoop. blush


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ha, oké, nu ga je verder en bent aan het opereren. Kijk dan is het een ander verhaal aan het worden.

Mooi experiment zo toch.

Nee op die manier nog niet geprobeerd. Wel met een lasbrander geprobeerd maar dat vond ik geen succes. Veel rook. En het sponje was verbrand/verkoold. Ik had hem daarna doormidden geslepen om te zien hoe goed dat gaat, maar is niet best.

Op de bbq is denk ik de beste manier.


Last edited by Alfons_Amuse; 19/03/16 04:45 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: 49cc
Heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de oude gietijzeren cilinder berwerkt en met een fris zuigertje weer terugezet op het OTO-koffertje. Die alu cilinder gaf me teveel herrie. Gietijzer is zoveel stiller. Prestaties vallen niet tegen op de eerst ritjes.Trekkracht is netjes.


Wat is een fris zuigertje ?? een nieuwe ?
De zuigerspeling is dan meestal aan de grote kant.(mijn ervaring)
Een overmaat erin laten boren en honen op de goede zuigerspeling en je merkt al direkt dat het vermogen verbeterd is.

Nu nog een manier om het pistonpengat te verkleinen (bij de JRT zuigers) en je hebt weer een rammel/tik minder vanuit de cilinder.

Wordt aan gwerkt wink

Ik had al met dit setje gereden. Is nwe zuiger met kort hemd. Passing is echt heel mooi. Valt er mooi doorheen zonder veertjes en eigenlijk geen speling voelbaar.
Pistonpen schuift er mooi zwaar in.

Waar ik minder tevreden over ben is de drijfstang. Na problemen toch weer naaldlagers ingezet.De passing van de nieuw ingeperste naaldlagers en het krukbusje zou nmm toch wel wat strakker mogen. Bij en volgende gelegenheid ga ik voor SKF naaldlagers (Nu INA) en voordat de zaak wordt teruggezet wil ik eerst een goed passend lagerbusje erbij zoeken.
Ik merk duidelijk dat je met een optimale lagerpassing een heel mooi stil blokje kunt krijgen. Het enige geluid wat idd licht storend is is het drijfstanglager geluid, ontdanks nwe lagers.

Last edited by 49cc; 19/03/16 07:00 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
De potjes die ik gisteren had ontkoold heb ik deze namiddag nog even gestraald zodat er na verdere bewerking weer een mooie nieuwe laklaag op kan.
Het resultaat van de bbq-ontkool-actie en het stralen stemde me uitermate "Amused" grin





Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Haha, zeker plezant.

Deze potjes ga je toch gebruiken om te testen uit te voeren toch?

Of ga je nog iets bijzonders aan doen en er zelf mee rijden?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Haha, zeker plezant.
Deze potjes ga je toch gebruiken om te testen uit te voeren toch?
Of ga je nog iets bijzonders aan doen en er zelf mee rijden?
Ik ga weer een feestuitlaat maken Alfons en indien de testen tot tevredenheid stemmen er ook mee rijden.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag op het beursje hier, een mooie oto krukassen kunnen scoren.
Deze iets opfrissen en balanceren met de hele reutemeteut eraan. Gewichtje dan wel te verstaan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Vandaag op het beursje hier, een mooie oto krukassen kunnen scoren.
Deze iets opfrissen en balanceren met de hele reutemeteut eraan. Gewichtje dan wel te verstaan.
Wil je met ons delen hoe je dat balanceren gaat aanpakken?
Open gerust een topic in het sub-forum techniek en sleutelen, is mooi om eens te zien hoe anderen het doen.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooi.
Gelijk ook een pijpje naar beneden maken en het andere afdoppen?
Blijft je staplap mooi.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Of een stuk of 4 verschillend pijpjes, net als een omgekeerde Doedelzak.
De pijpjes die je niet gebruikt, daar stop je een kurk in en zo kan je testen welk pijpje het best presteert whistle .
(of saxofoon klepsysteem, vanaf het stuur bedienbaar, ik droom nog FF verder)

Ik zou het zelf graag willen uitproberen maar heb momenteel teveel andere werkzaamheden die voorrang hebben.

Mogelijk later in het jaar als de 24-uurs motor weer moet gaan presteren,
een beetje extra trekkracht is dan altijd welkom en reglementair (??) toegestaan wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ohja hoor, maar eerst een balansapparaatje maken.
Tzt meer.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ohja hoor, maar eerst een balansapparaatje maken.
Tzt meer.
We kijken uit naar je verslag en foto van je balanceerapparaat (foto vooraf?.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Page 49 of 54 1 2 47 48 49 50 51 53 54

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 216 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.218s Queries: 221 (0.144s) Memory: 1.9836 MB (Peak: 2.9987 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-05 11:46:31 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS