Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Page 36 of 54 1 2 34 35 36 37 38 53 54
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Nee helaas geen 1 april grap. smirk

Wie nu een brommer of scooter koopt zal vanaf vandaag met nummerplaat moeten rijden in België. Bromfietsen die al in het verkeer waren, zouden pas in 2015 een nummerplaat krijgen. Ik veronderstel dat de plaatverdeling voor de brommobielen hetzelfde is, waarschijnlijk zullen brommobielen ook aan de voorzijde van een kenteken worden voorzien.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi-In-Doos whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Gewoon een oude lamp. laugh

Nee hoor Willem, een mooi ding en zeldzaam.

Wat ga je ermee doen?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Op een 5000 zetten grin

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Weet iemand welke fietslamp dit is en uit welke periode hij komt?



"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
1936 ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Wat voor lampjes zitten erin het komt mij als fietsen maker voor als wat om het stuur werd gemonteerd een normaal lampje was toen 6volt 0,45 watt bij een door menskracht aangedreven fiets zijn de waardes hoger zou het van een Eijsink tandem geweest kunnen zijn aangedreven door een biefstuk warmer vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het onderste lampje is een Osram K.G. Berlin 6V 3W (achter de W staat een cirkel met daarin een kleine cirkel). Het lampje lijkt me wel vintage, maar het koper is nog helemaal in "mint conditie", en het gloeidraadje is ook nog heel.
Het centerlampsocketje zit er behoorlijk vast in, daar moet ik de tijd eens voor nemen. Dit lampje zou wel eens een origineel kunnen zijn, aan de lenszijde kan ik zien dat het koper een ouderdom's patin heeft, ook is het daar groen geoxideerd. De prachtige schakelaar uit bakeliet werk ook nog, en maakt een mooi klick geluid. Het binnenwerk is ook heel fraai afgewerkt. Onder de schakelaar zit een ouderwets papier dat je ook in vooroorlogse radio's aantreft. Onder de contakten is een rond bruin plaatje met lichtbruin bolletjes motief, vervaardigd uit een kartonsoort dat werd gebruikt als rugplaat bij radio's uit die tijd. Achter het lampsocketje zit voor de moer een papieren ring uit dezelfde materie als tussen de contacten. Eén binnenkabeltje is ook nog authentiek, de buitenmantel ervan pulvert af als je het aanraakt, rond de binnenmantel zit een ijzerdraadje gewikkeld om flexibiliteit aan de kabel te geven. Het glaswerk van de lens is nog intact, er staan streepjes op tot over de helft van het glas. En in al die jaaaaren dat het in mijn bezit is, merk ik nu pas dat het merk in sierschrift op het glas staat. Het is een Vitalux. Nu ik de merknaam ken, kan ik er gericht informatie over opzoeken. Met 1936 zal je er niet ver naast zitten als je het materiaal en het design bekijkt.

Ooit heb ik deze fietslamp eens gekocht op een rommelmarkt met de bedoeling het op mijn vintage fiets te zetten. Maar die fiets werd gestolen en zo heb ik alleen nog die lamp en de Saint Christoffer-bel die ik erafhaalde om te herstellen (wat me overigens niet lukte).


Update:
http://www.rijwiel.net/dynvitan.htm

http://schunsland.blogspot.be/2013/10/the-prince-met-de-lamp.html

http://collectorsbicycle.com/vitalux-headlight-rear-light-dynamo/

Last edited by AlienSolexfiend; 09/04/14 07:50 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
zelfde "hanekam"

Vitalux, zoek eens op franse sites

en inderdaad misschien ergens tuusen 1930 en 1940, had ik toch redelijk ingeschat:
1930 a 1940

deze site geeft 4 foto's

Last edited by Joan; 09/04/14 08:53 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: hanswelp
Wat voor lampjes zitten erin het komt mij als fietsen maker voor als wat om het stuur werd gemonteerd een normaal lampje was toen 6volt 0,45 watt bij een door menskracht aangedreven fiets zijn de waardes hoger zou het van een Eijsink tandem geweest kunnen zijn aangedreven door een biefstuk warmer vr gr Hans Welp

bij mij op de eysink tandem zit een originele lucia koplamp op met een kilometerteller een prachtig ding
groetjes pierre

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Vandaag is de biezen-trekker binnengekomen, kan het feest beginnen. Eerst ff op oude dingen oefenen.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
zelfde "hanekam"

Vitalux, zoek eens op franse sites

en inderdaad misschien ergens tuusen 1930 en 1940, had ik toch redelijk ingeschat:
1930 a 1940

deze site geeft 4 foto's

Men heeft wel alle moeite genomen om het aantrekkelijk te maken. Bij mijn exemplaar is de lichtschakelaar nog intact, ook het binnenwerk van mijn koplamp is vollediger en in betere staat van bewaring. Ik ben benieuwd voor hoeveel het onder de hamer zal gaan. Bij deze wordt wel geen originele verpakking aangeboden, wat het dan weer een meerwaarde zou geven.

Ondertussen weet ik dat het vooroorlogs en van Franse makelij is. Over het bedrijf dat ze produceerde heb ik niets kunnen vinden.
Typerend is die sierlijke "kam" die je bij alle modellen aantreft, er werden verschillende reeksen in sets, en in verschillende maten geleverd.

Interessant is de eerste link bij mijn vorige bericht, waar een dynamo type uitvoerig wordt beschreven.

Ik weet me bij mijn volgende beursbezoek zoet te houden denk ik. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Pierre
Origineel bericht van: hanswelp
Wat voor lampjes zitten erin het komt mij als fietsen maker voor als wat om het stuur werd gemonteerd een normaal lampje was toen 6volt 0,45 watt bij een door menskracht aangedreven fiets zijn de waardes hoger zou het van een Eijsink tandem geweest kunnen zijn aangedreven door een biefstuk warmer vr gr Hans Welp

bij mij op de eysink tandem zit een originele lucia koplamp op met een kilometerteller een prachtig ding
groetjes pierre


Lucia lampen met teller Vind je veel op berini's


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: Joan
zelfde "hanekam"

Vitalux, zoek eens op franse sites

en inderdaad misschien ergens tuusen 1930 en 1940, had ik toch redelijk ingeschat:
1930 a 1940

deze site geeft 4 foto's

Men heeft wel alle moeite genomen om het aantrekkelijk te maken. Bij mijn exemplaar is de lichtschakelaar nog intact, ook het binnenwerk van mijn koplamp is vollediger en in betere staat van bewaring. Ik ben benieuwd voor hoeveel het onder de hamer zal gaan. Bij deze wordt wel geen originele verpakking aangeboden, wat het dan weer een meerwaarde zou geven.

Ondertussen weet ik dat het vooroorlogs en van Franse makelij is. Over het bedrijf dat ze produceerde heb ik niets kunnen vinden.
Typerend is die sierlijke "kam" die je bij alle modellen aantreft, er werden verschillende reeksen in sets, en in verschillende maten geleverd.

Interessant is de eerste link bij mijn vorige bericht, waar een dynamo type uitvoerig wordt beschreven.

Ik weet me bij mijn volgende beursbezoek zoet te houden denk ik. wink

ik heb wat Ebay paginas gevonden waar ze meer dan 175 dollar deden
Duur


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Helemaal de moeite waard er zo een aan te
schaffen .
Ik heb er een en ben er zeer tevreden over.
whistle

Attached Images
image.jpg (45.92 KB, 103 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Johnnie
Vandaag is de biezen-trekker binnengekomen, kan het feest beginnen. Eerst ff op oude dingen oefenen.


Mooi Johnnie , welke heb je aangeschaft ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Helemaal de moeite waard er zo een aan te
schaffen .
Ik heb er een en ben er zeer tevreden over.
whistle

ik heb van dezelfde firma onlangs een "inverter" tig gekocht


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Vandaag kist voor reserveblok op de Solex gemonteerd die ik meeneem op de Duitslandtocht.






Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Nog meer van die wereld reizigers, goed bezig jongens.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Leuk Han. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
han
bekend rooi ding op het vliegwieldeksel, werkt het nu ???
en goeie reis gewenst
groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
zuurstof beetje duur vind ik, werkt verder zeer goed voor hard soldeer
of iets goed warm te stoken
groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Kist gemaakt voor reserve blok? whooow... moet ik mij zorgen gaan maken? Dacht dat het je lunchbox was.. wink

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
We rijden zonder backup.
Mocht er iets motorisch gebeuren dat we niet zo 123 op kunnen lossen dan kunnen we sneller een blok verwisselen en "s avonds verder zoeken dan onderweg 2 uur sleutelen.

Dat is het idee.

Gr. Han

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: dreke2
han
bekend rooi ding op het vliegwieldeksel, werkt het nu ???
en goeie reis gewenst
groet
ANdre


Ben op de goede weg, met verlichting tegelijk werkt hij goed.
Als nood neem ik 9v batterij mee.


Han

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
[]
ik heb wat Ebay paginas gevonden waar ze meer dan 175 dollar deden
Duur

Destijds zal het ook niet goedkoop geweest zijn, en niet alle fietsen waren toen voorzien van verlichting.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
Vandaag kist voor reserveblok op de Solex gemonteerd die ik meeneem op de Duitslandtocht.

Dan zou ik ook een reserve bagagedrager meenemen want die stangetjes gaan dat niet houden, niet zozeer vanwege het gewicjt maar het moment dat je erop los laat vanwege de afmetingen van de doos.
Hebben ze dat in Bunschoten beter opgeloste, die monteren een blok door een voorvork onder de achterwiel moeren te steken en daar dan een blok aan te hangen, heb je bergop ook meer PK's tot je beschikking


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Han

verlichting aanlaten, dan werkt het zoals je schrijft.

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Yep

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: solexnl
Vandaag kist voor reserveblok op de Solex gemonteerd die ik meeneem op de Duitslandtocht.

Dan zou ik ook een reserve bagagedrager meenemen want die stangetjes gaan dat niet houden, niet zozeer vanwege het gewicjt maar het moment dat je erop los laat vanwege de afmetingen van de doos.
Hebben ze dat in Bunschoten beter opgeloste, die monteren een blok door een voorvork onder de achterwiel moeren te steken en daar dan een blok aan te hangen, heb je bergop ook meer PK's tot je beschikking



Gewicht komt zover mogelijk tegen het zadel. Dus niet "buiten" de bagagedrager.






Gewicht komt zo dicht mogelijk tegen het zadel en niet "buiten" de bagagedrager. Dus

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: dreke2
Han

verlichting aanlaten, dan werkt het zoals je schrijft.

groet
ANdre


Dat probleem heb ik, in het verleden, ook nogal eens gehad
: Kachel aanzetten om de Airco te laten werken wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
han

je hebt de draadjes , aansluitingen toch niet op je verlichting zitten, maar rechtstreeks op de pen van de spoel en de massa van het blok???

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ja, zoals eerder vermeld.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Onderdelenkist ingepakt :

Morgen maar eens kijken hoe dat rijdt.


Last edited by solexnl; 16/04/14 11:49 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vergeet vooral niet om een aantal Spanbanden mee te nemen en ik mag aannemen dat je nog wat doeken tussen de onderdelen in de kist stopt, gaat rammelen crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ja en regenpak....

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Een tank, luchtfilterkap, vliegwielkap enz... is toch niet nodig?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik hoop het niet, maar een Solex kan ook omvallen....

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: solexnl
Ja en regenpak....


Wegwerp handschoentjes, altijd handig bij pech om je handen een beetje schoon te houden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dan zou ik duke-tape meenemen. Of misschien een andere zelfgemaakte valbeugel maken, als je bang bent voor omvallen. smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
Ik hoop het niet, maar een Solex kan ook omvallen....



Ja , zeker met zo een kist achterop. en stijgerend weg bij het stoplicht,
Zo een kist hoog en lang kan aardig "doorzetten" niet voor niets dat anderen het zwaartepunt laag houden met zijtassen aan de bagagedrager, hoe hoger het gewicht des te groter het moment dat het uitoefent


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Er komen ook nog fietstassen voor de kleding e.d. aan, de gewichtsverhouding zal dus nog wat verbeteren.

Han

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Weer zo'n ouwe lamp. smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De tweede als ik me niet vergis.
Die eerste was bij aanschaf nogal gedeukt dacht ik.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ideaal he, leboncoin

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Nu nog een Salière voor op de peperbus. laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat denk je. Het achterwiel liep steeds een heel klein beetje aan. Natuurlijk een paar keer moer aangedraaid nadat het wiel recht gezet was. Stukje rijden en wat denk je weer een beetje (zo'n klein piepje) aanlopen. Wil ik de moer losdraaien en heel de schroefdraad van de moet liep eruit. Lache he. Dus een oude conus genomen en de 2 vlakken verder bijgeslepen tot sleutel 15 en het zaakje zit weer zoals het moet.
Pure ouderdom van die moer. Je ziet ook dat hij behoorlijk geleden heeft van sleutelaars.
Wat ik ook zag aan de binnenkant van de langsliggers dat er best wel wat indruk van de wielmoeren zit. Dit moet ik een keer goed herstellen.
Morgen lekker een stukje rijden.

Nu de vraag wie heeft voor mij een wielmoer. 11mm as en sleutel 16.


Last edited by Alfons_Amuse; 20/04/14 04:46 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Adje ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Adje ??


Ik doe hem wel effe een mailtje. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: FFAnders
Adje ??


Ik doe hem wel effe een mailtje. laugh

Opgelost ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Alfons je hebt toch wel een draadmeter en een schuifmaat?Ik heb een doos moeren bij mijn grossier gekocht en grijp nooit meer mis op de deksel staan alle moeren met maat en spoed gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: hanswelp
Alfons je hebt toch wel een draadmeter en een schuifmaat?Ik heb een doos moeren bij mijn grossier gekocht en grijp nooit meer mis op de deksel staan alle moeren met maat en spoed gr Hans Welp


Schuifmaat aanwezig maar de draadmeter ligt op school. laugh
Ik ben nu op vakantie dus over een tijdje ga ik meten.
Ondertussen zit er die bijgewerkte oude conus erop en dat zit heel goed. Je hebt zelfs iets meer draad erop omdat zo'n conus langer is, en loopt schuin af en staat mooi. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Willem61
Niets gedaan aan mijn solex, maar wel iets geweldigs op de kop getikt.
Voor de leek een fietslamp, maar voor de kenner iets waar je niet gauw aankomt.

Hey Willem, hier nog zo'n lamp! wink


http://www.lesolex.com/historique/45cc/45cc1946.htm


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja maar nu ben ik ook een kenner. laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Nog één voor op de andere PB?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Welke mogen er dan wel op?

Die uit 1948 hadden nog een Ducellier.

Ook leuk: Peperbus reclame

Heel veel PBtjes bij de Schiphol raily 1951


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Willem ik heb wel zo'n borgmoer alleen is hij zeskantig stuur je adres en ik stuur hem als post vr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Ik heb wel ergens nog zo'n moer zal even zoeken belangrijk is de achterkant van die moer er moeten twee nokjes aanzitten die in de stofring passen om de conus te stellen gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Vandaag een paar kleinere reparaties gedaan. Eentje van het gas dat soms op stationair bleef haken. Nu weet ik waarom.
Wat de oorzaak is blijft mij een raadsel crazy

Attached Images
image.jpg (139.02 KB, 74 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Sabotage?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: john meisters
Vandaag een paar kleinere reparaties gedaan. Eentje van het gas dat soms op stationair bleef haken. Nu weet ik waarom.
Wat de oorzaak is blijft mij een raadsel crazy

Oorzaak lijkt me een breuk grin
Waardoor die breuk is ontstaan? Geen idee, maar die Solexen van jou hebben door de verhuur wel wat te verduren natuurlijk. Petje af dat je de boel sowieso steeds aan de praat weet te houden!


Groet, Tim
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Sabotage?


Deze Solex heeft wel een smak gemaakt, een week of drie geleden.
Nieuwe tank en decompresseurhendel. Verder goed nagekeken en niets meer kunnen ontdekken. De gasschuif zit verborgen achter de gasbanaan, misschien daarom niet opgevallen. Hij heeft ook gewoon dapper doorgereden, maar soms kon je geen gas geven, en "klemde" er iets.

Met zoeken naar een vervanger vind ik een halve in de kist, op precies dezelfde plaats gescheurd... Toeval bestaat niet wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Met een val krijg je dat niet kapot en die kunststof is in principe benzine en chemicalie bestendig.
Heeft het misschien met het verouderen van het kunststof te maken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Ik ben ook aan het denken waar het van kan zijn...
Ik verdenk mijn eigen vernuftige draaigas-systeem: normaal komt er niet veel kracht op dit onderdeel, maar bij mij werkt het zaakje andersom, door stevig aan de gashendel te draaien komt er toch wel behoorlijk wat kracht op dit onderdeeltje.

Zelf ben je wel wat voorzichtig, maar Ome Henk en consorten proberen toch nèt ietsje meer gas te geven... krak frown

Ik heb voorlopig maar een aantal nieuwe schuifjes besteld, en ben al hard aan het denken hoe je ergens een "blokkeer" kunt monteren confused


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag wat spullen bij elkaar gezocht om weer een blokje op te bouwen kom ik dit tegen. Ook wel apart.

Attached Images
DSC01094.jpg (71.93 KB, 72 downloads)
DSC01095.jpg (79.59 KB, 73 downloads)
DSC01096.jpg (62.48 KB, 67 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Ik ben ook aan het denken waar het van kan zijn...
Ik verdenk mijn eigen vernuftige draaigas-systeem: normaal komt er niet veel kracht op dit onderdeel, maar bij mij werkt het zaakje andersom, door stevig aan de gashendel te draaien komt er toch wel behoorlijk wat kracht op dit onderdeeltje.

Zelf ben je wel wat voorzichtig, maar Ome Henk en consorten proberen toch nèt ietsje meer gas te geven... krak frown

Ik heb voorlopig maar een aantal nieuwe schuifjes besteld, en ben al hard aan het denken hoe je ergens een "blokkeer" kunt monteren confused


Begrenzing in de gashendel maken ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Vandaag wat spullen bij elkaar gezocht om weer een blokje op te bouwen kom ik dit tegen. Ook wel apart.



In gezaagde, houten balken kom je wel eens "Valbreuk" tegen maar in ijzer........

Heeft ook niets met John z'n gebroken gasgevertje te maken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: john meisters
Ik ben ook aan het denken waar het van kan zijn...
Ik verdenk mijn eigen vernuftige draaigas-systeem: normaal komt er niet veel kracht op dit onderdeel, maar bij mij werkt het zaakje andersom, door stevig aan de gashendel te draaien komt er toch wel behoorlijk wat kracht op dit onderdeeltje.

Zelf ben je wel wat voorzichtig, maar Ome Henk en consorten proberen toch nèt ietsje meer gas te geven... krak frown

Ik heb voorlopig maar een aantal nieuwe schuifjes besteld, en ben al hard aan het denken hoe je ergens een "blokkeer" kunt monteren confused


Begrenzing in de gashendel maken ??


Ja dat kan. Ik moet wel het zaakje zo kunnen afstellen dat het schuifje vol gas niet onder spanning staat. Beetje aan het nokje vijlen denk ik.

Of ik werk met een veer, die uitgerekt wordt zodra je vol gas hebt en toch doordraait... We zullen eens gaan experimenteren wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Vanavond reserve onderdelen "geritseld" voor de Beckson terugtrap naaf.
Met dank aan Nol van Son te Drunen!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: john meisters
Ik ben ook aan het denken waar het van kan zijn...
Ik verdenk mijn eigen vernuftige draaigas-systeem: normaal komt er niet veel kracht op dit onderdeel, maar bij mij werkt het zaakje andersom, door stevig aan de gashendel te draaien komt er toch wel behoorlijk wat kracht op dit onderdeeltje.

Zelf ben je wel wat voorzichtig, maar Ome Henk en consorten proberen toch nèt ietsje meer gas te geven... krak frown

Ik heb voorlopig maar een aantal nieuwe schuifjes besteld, en ben al hard aan het denken hoe je ergens een "blokkeer" kunt monteren confused


Begrenzing in de gashendel maken ??


Ik denk dat een simpele oplossing een schroefnippel is die ik op de juiste positie op de binnenkabel zet.

Attached Images
image.jpg (152.67 KB, 67 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
voor sommige van deze constructise gebruik ik een zware trekveer in het verlengde van de binnenkabel maar voor jouw geval zou je ook een druk veer in de buitenkabel kunnen zetten, Oa de buisjes van cantilever fiets voorremmen hebben dit om te voorkomen dat je voorrem blokkeert, dus monteer zo een buisje met opzetstuk in plaats van een stuk binnenkabel ga je ook nog eens ca 90 graden de hoek om ( de bocht in die buisjes)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Bedankt voor de tip Joan, ik was al bezig met de nippel, de eerste is klaar en het lijkt goed te werken. Zie de foto's, gas dicht en gas open.
De kracht komt nu op de nippel. Net een testritje gemaakt en het lijkt goed te gaan.

Alweer een kinderziekte de wereld uit hoewel... Kraai nooit te vroeg victorie.
Eerst een paar ritten proefdraaien en indien succesvol de rest ombouwen... Zucht.

Komen er problemen dan komt plan B, veer van Joan wink

Attached Images
image.jpg (97.11 KB, 79 downloads)
image.jpg (94.05 KB, 70 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: john meisters
Bedankt voor de tip Joan, ik was al bezig met de nippel, de eerste is klaar en het lijkt goed te werken. Zie de foto's, gas dicht en gas open.
De kracht komt nu op de nippel. Net een testritje gemaakt en het lijkt goed te gaan.

Alweer een kinderziekte de wereld uit hoewel... Kraai nooit te vroeg victorie.
Eerst een paar ritten proefdraaien en indien succesvol de rest ombouwen... Zucht.

Komen er problemen dan komt plan B, veer van Joan wink

En anders dan maar vervangen als het nodig is.
Goedkoop adresje: onderdelen
En nee, ik ken de verkoper niet en wil ook de web sponsors niet in de wielen rijden.. smile


Groet, Tim
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: zeezout
Origineel bericht van: john meisters
Bedankt voor de tip Joan, ik was al bezig met de nippel, de eerste is klaar en het lijkt goed te werken. Zie de foto's, gas dicht en gas open.
De kracht komt nu op de nippel. Net een testritje gemaakt en het lijkt goed te gaan.

Alweer een kinderziekte de wereld uit hoewel... Kraai nooit te vroeg victorie.
Eerst een paar ritten proefdraaien en indien succesvol de rest ombouwen... Zucht.

Komen er problemen dan komt plan B, veer van Joan wink

En anders dan maar vervangen als het nodig is.
Goedkoop adresje: onderdelen
En nee, ik ken de verkoper niet en wil ook de web sponsors niet in de wielen rijden.. smile


Alles is ex btw dus het lijkt goedkoop.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Ik ken hem wel, hij heeft ook een Solex verhuurbedrijf. Je kunt bij hem ook de nieuwe Black&Roll kopen, zie de website.

De smoorklepjes heb ik al besteld, al had ik er hier nog wel wat liggen.
Toen ik de scheur in de oude smoorklep zag en me realiseerde wat de oorzaak was... Nachtmerrie! Stel je voor dat de een na de ander uitvalt hierdoor. cry
Dat kan ik mij niet permiteren.
Ook al lijkt het opgelost, ik zal er de komende weken heel alert op moeten zijn.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
John, vraag anders even aan Brian hoe zijn ervaringen zijn met het 4600 gas systeem. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Ik heb zelf genoeg ervaring met het 4800 systeem, mijn eigen systeem is veel beter (wat ruik ik? laugh )

Vroeger heb ik regelmatig gesleuteld aan Solexen van collega's verhuurders, daar zaten 4800's bij.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik zei het "4600" gas systeem, en daar heeft Brian het meeste ervaring mee.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zit er dan fundamenteel verschil tussen 3800, 4600 en 4800 ??
Ik dacht dat de laatste 2 mechanies gezien een soort van....... kopie zijn van de 3800.
Elektries zijn er nogal wat (lands)aanpassingen


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooi over nagedacht John met die nippel. Gaat gewoon werken. Eenvoudig maar zeer effectief. Je moet er maar op komen he. cool


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Bij de 4800 is het draaigas met een zeer korte bocht in de kabel aangesloten aan de onderkant. De kabel is dan ook geen lang leven beschoren.
Bij mij zit de aansluiting aan de zijkant, geen moeilijke bocht, gewoon lekker soepel gassen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Als je de bocht wijder neemt door de kabel langs de beugel te leiden, gaat dat ook heel soepel bij een S4800. cool

Het 4600 systeem kan je ongeveer vergelijken met John's systeem.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Klopt Alien, dat heb ik bij die B&R's ook gedaan.
Ik ga Brian een pm sturen, ik meende dat 4600 en 4800 allemaal gelijk was qua motorisch ontwerp. Bedankt voor de tip wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
De 4600 reeks werd destijds als export Solex in Frankrijk geproduceerd, ik vermoed dat ze dezelfde basis materialen hebben gebruikt van de 3800. Opmerkelijke verschillen zijn het ronde licht vooraan, de moterlichter als bij een 5000, en nog een paar andere zaken om hem conform te maken aan de eisen van het land dat hem importeerde.

Hij verschilt ook in hoogte. (Ik heb er eens over nagedacht, en ik denk dat i.v.m. het lichter systeem het hoogteverschil tussen de vork en balhoofd zit, maar dat is een veronderstelling waar ik van uit ga als je de hoogteverhouding van een 5000 beschouwt.)

Hoogte van een:
3800 = 96 cm
4600 = 104 cm
5000 = 97 cm

Ze moesten zoals de BnR ook een conventionele gasbediening hebben, maar hun veer zit horizontaal boven.

Ik zou het interessant vinden als hierover een topic kwam.

Last edited by AlienSolexfiend; 09/05/14 12:35 AM. Reason: Over het hoogteverschil

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Willem61
M'n 1950tiger PB aan het afmonteren met de onderdelen die ik in de loop der tijd verzamelt heb, maar nu mis ik nog 2 moeren sleutelwijdte 14 M8x1 zijn die nog te koop.


Marcel van der Ven heeft M8x1 moeren. Of het sleutelwijdte 14 is weet ik niet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Willem61
Kan ze niet vinden op de site.


Ik zag ze wel zojuist.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Willem61
Kan ze niet vinden op de site.


Ik zag ze wel zojuist.


Hier Willem.

http://www.solex-onderdelen-limburg.nl/frame-en-verlichting/35-zeskantige-moer-m8x1


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Willem een trapas moer van een fiets, zg spieloos is 8mm met een spoed van 1mm sleutelmaat 14 je hebt ze met en zonder borst misschien heb je hier iets aan vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Aan het inrijden
****
Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2012
Posts: 106
De 4600 is niet vergelijkbaar met de S 4800. De 4600 werd gefabriceerd in Frankrijk (1973-1979). De S 4800 is gemaakt van Chinese delen (2003 - ?). De gasklep van de S 4800 is gelijk aan die van de Hongaarse (Impex) fietsen. Ook zijn er drie verschillende versies van de 4600 ... V1, V2, V3. De gasklep van de 4600 V2/V3 is vergelijkbaar met andere bromfietsen ... Puch, Vespa, enz. (De gasklep van de 4600 V1 is hetzelfde als de 5000 en 1968-86 S 3800. )

The 4600 is not similar to the S 4800. The 4600 was manufactured in France (1973-1979). The S 4800 is made from Chinese parts (2003 - ?). The throttle of the S 4800 is the same as on the Hungarian (Impex) bikes. Also, there are three different versions of the 4600...V1, V2, V3. The throttle of the 4600 V2 and V3 is similar to other mopeds...Puch, Vespa, etc.(The throttle of the 4600 V1 is the same as the 5000 and 1968-86 S 3800.)

carburateur 4600 V2 & V3, kabel benaderingen van de onderkant :









carburateur 4600 V1, 5000, S 3800 (1968-88), S 4800, Impex,
kabel benaderingen van de bovenkant :





Smoorklep 4600 V2, V3 door Magura:

(throttle control 4600 V2, V3 by Magura):





Smoorklep 4600 V1




4600 V1 Details:
http://velosolex4600.over-blog.com/pages/_4600_V1_Details-998414.html

4600 V2 Details:
http://velosolex4600.over-blog.com/pages/_4600_V2_Details-998326.html

4600 V3 Details:
http://velosolex4600.over-blog.com/pages/_4600_V3_Details-1001372.html


The bicycle with the motor....SOLEX.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Brian, nice and clear pictures. smile

Ik wist niet dat de Hongaarse Solex en de S4800 een gelijkaardige gasmechaniek hadden.
Dus dan is buiten het extra gat in het ijzereren plaatje en de positie van de veer, het systeem van de 4600 V2,V3 gelijkaardig aan dat van de S4800 toch?
UPDATE: zie volgend bericht #102017

Heeft de 4600 een hogere constructie dan een 3800 vanwege het motor lichtersysteem?

I did not know the Hungarian Solex has a similar throttle as the S4800.
So, exept the extra hole in the iron plate and the position of the spring, the 4600 V2, V3 principle is comparable to the S4800, isn't it?
UPDATE: see next post #102017

Is it because of the motor lifting system, the construction of the 4600 is bigger in altitude?

Last edited by AlienSolexfiend; 10/05/14 06:54 AM. Reason: UPDATE: zie volgend bericht #102017

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: BrianSolex
Quote:
carburateur 4600 V1, 5000, S 3800 (1968-88), S 4800, Impex, kabel benaderingen van de bovenkant:



Kleine correctie: De gaskabel van de S4800 gaat langs onder.

The cable of the S4800 is going along the bottom (at least under the European model) .


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Aan het inrijden
****
Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2012
Posts: 106
On all of the S 4800s and Blacknrolls that I have seen, and in all of the photos that I can find, the cable approaches from the top:
Op alle van de S 4800s en Blacknrolls die ik heb gezien, en in alle van de foto's die ik kan vinden, de kabel benadert vanuit de top (kabel komt van boven):


Can you please post a photo of the cable approaching from the bottom on an S4800?
Kunt u na een foto van de kabel vanaf de onderkant op een S4800?

Last edited by BrianSolex; 10/05/14 09:11 AM.

The bicycle with the motor....SOLEX.
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Aan het inrijden
****
Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Originally Posted By: AlienSolexfiend


Heeft de 4600 een hogere constructie dan een 3800 vanwege het motor lichtersysteem?

Is it because of the motor lifting system, the construction of the 4600 is bigger in altitude?[/i][/color]


The 4600 is taller in height because of the taller (high-rise) handlebars.
De 4600 is groter in de hoogte als gevolg van de hoge stuur.


The bicycle with the motor....SOLEX.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: BrianSolex
On all of the S 4800s and Blacknrolls that I have seen, and in all of the photos that I can find, the cable approaches from the top:
Op alle van de S 4800s en Blacknrolls die ik heb gezien, en in alle van de foto's die ik kan vinden, de kabel benadert vanuit de top (kabel komt van boven):


Can you please post a photo of the cable approaching from the bottom on an S4800?
Kunt u na een foto van de kabel vanaf de onderkant op een S4800?

Very interesting. Are they modified?

Here are a few photo's of throttles from European Black'n Rolls. The small picture is mine. I have a bolt through the plastic of the gas throttle, that is the only thing that has been modified.

Hier zijn een paar foto's van gasregelingen van Europese Black'n Rolls. De kleine foto is van mij. Ik heb een bout door het plastic van de gasklep, dat is het enige wat is veranderd.





"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
My modified throttle:



"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
And never mind this horror picture. crazy laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Aan het inrijden
****
Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Thank you very much for the photos. I have seen many S 4800s and Blacknrolls, and I have never seen this arrangement. And I am friends with the distributor here in the USA. This assembly in your photos appears very crude, almost homemade.

Hartelijk dank voor de foto's. Ik heb gezien veel S 4800s en Blacknrolls, en ik heb nooit gezien deze regeling. En ik ben bevriend met de distributeur hier in Amerika. Deze regeling in de foto's lijkt zeer ruwe, bijna zelfgemaakte.


The bicycle with the motor....SOLEX.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
De Blacknrolls voor de Europese markt hebben het gat van de gasveer rechts van de kabelspoel, zoals te zien is op de foto. Een mogelijke verklaring die ik kan bedenken, is dat het originele (3800) concept niet aan de Europese norm (anno 2003) voldeed.

Ik ben het er mee eens dat het 4600 V2, V3 gasmechanisme een elegantere uitstraling heeft. Welke kabellengte wordt aanbevolen bij deze configuratie?



The Blacknrolls for the European market have the hole for the throttle valve spring at the right next of the cable coil, as you can see on the picture. A possible explanation I can think of, is that the original (3800) concept did not comply to the EU standard (anno 2003).

I agree the 4600 V2, V3 throttle valve assembly has a more elegant appearance. Wich cable lenght is recommented for this arrangement?

Last edited by AlienSolexfiend; 11/05/14 01:22 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Ik heb destijds 80 cm aangehouden, deze liep in een grote boog naar voren, om de tank heen, en kwam dan op een redelijke manier bij de onderkant uit.
Het functioneerde dan ook wel maar ik vond het niet de beste oplossing.
Daarom ben ik gaan denken hoe dit probleem het beste is op te lossen.
Uiteindelijk kwam ik uit op mijn "kozijnhoek" methode, nog steeds voor mij een goede oplossing.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2012
Posts: 106
Aan het inrijden
****
Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Originally Posted By: AlienSolexfiend


Ik ben het er mee eens dat het 4600 V2, V3 gasmechanisme een elegantere uitstraling heeft. Welke kabellengte wordt aanbevolen bij deze configuratie?


I agree the 4600 V2, V3 throttle valve assembly has a more elegant appearance. Wich cable lenght is recommented for this arrangement? [/i]


De 4600 V2/V3 gas kabel is 700 mm. De kabelmantel is 535 mm.

The 4600 V2/V3 gas cable is 700 mm. The cable sheath is 535 mm.

Op de Franse Cyclogalet forum, heb ik gevraagd welk systeem ze hebben (op de blacknroll S 4800). Maar ik heb nog geen antwoord gekregen.

On the French Cyclogalet forum, I have asked which system they have (on the Balcknroll S 4800). But I have not yet received any answers.


The bicycle with the motor....SOLEX.
Page 36 of 54 1 2 34 35 36 37 38 53 54

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 116 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.211s Queries: 222 (0.133s) Memory: 1.9823 MB (Peak: 2.9933 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-13 21:59:08 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS