Wie nu een brommer of scooter koopt zal vanaf vandaag met nummerplaat moeten rijden in België. Bromfietsen die al in het verkeer waren, zouden pas in 2015 een nummerplaat krijgen. Ik veronderstel dat de plaatverdeling voor de brommobielen hetzelfde is, waarschijnlijk zullen brommobielen ook aan de voorzijde van een kenteken worden voorzien.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Wat voor lampjes zitten erin het komt mij als fietsen maker voor als wat om het stuur werd gemonteerd een normaal lampje was toen 6volt 0,45 watt bij een door menskracht aangedreven fiets zijn de waardes hoger zou het van een Eijsink tandem geweest kunnen zijn aangedreven door een biefstuk warmer vr gr Hans Welp
Het onderste lampje is een Osram K.G. Berlin 6V 3W (achter de W staat een cirkel met daarin een kleine cirkel). Het lampje lijkt me wel vintage, maar het koper is nog helemaal in "mint conditie", en het gloeidraadje is ook nog heel. Het centerlampsocketje zit er behoorlijk vast in, daar moet ik de tijd eens voor nemen. Dit lampje zou wel eens een origineel kunnen zijn, aan de lenszijde kan ik zien dat het koper een ouderdom's patin heeft, ook is het daar groen geoxideerd. De prachtige schakelaar uit bakeliet werk ook nog, en maakt een mooi klick geluid. Het binnenwerk is ook heel fraai afgewerkt. Onder de schakelaar zit een ouderwets papier dat je ook in vooroorlogse radio's aantreft. Onder de contakten is een rond bruin plaatje met lichtbruin bolletjes motief, vervaardigd uit een kartonsoort dat werd gebruikt als rugplaat bij radio's uit die tijd. Achter het lampsocketje zit voor de moer een papieren ring uit dezelfde materie als tussen de contacten. Eén binnenkabeltje is ook nog authentiek, de buitenmantel ervan pulvert af als je het aanraakt, rond de binnenmantel zit een ijzerdraadje gewikkeld om flexibiliteit aan de kabel te geven. Het glaswerk van de lens is nog intact, er staan streepjes op tot over de helft van het glas. En in al die jaaaaren dat het in mijn bezit is, merk ik nu pas dat het merk in sierschrift op het glas staat. Het is een Vitalux. Nu ik de merknaam ken, kan ik er gericht informatie over opzoeken. Met 1936 zal je er niet ver naast zitten als je het materiaal en het design bekijkt.
Ooit heb ik deze fietslamp eens gekocht op een rommelmarkt met de bedoeling het op mijn vintage fiets te zetten. Maar die fiets werd gestolen en zo heb ik alleen nog die lamp en de Saint Christoffer-bel die ik erafhaalde om te herstellen (wat me overigens niet lukte).
Wat voor lampjes zitten erin het komt mij als fietsen maker voor als wat om het stuur werd gemonteerd een normaal lampje was toen 6volt 0,45 watt bij een door menskracht aangedreven fiets zijn de waardes hoger zou het van een Eijsink tandem geweest kunnen zijn aangedreven door een biefstuk warmer vr gr Hans Welp
bij mij op de eysink tandem zit een originele lucia koplamp op met een kilometerteller een prachtig ding groetjes pierre
en inderdaad misschien ergens tuusen 1930 en 1940, had ik toch redelijk ingeschat: 1930 a 1940
deze site geeft 4 foto's
Men heeft wel alle moeite genomen om het aantrekkelijk te maken. Bij mijn exemplaar is de lichtschakelaar nog intact, ook het binnenwerk van mijn koplamp is vollediger en in betere staat van bewaring. Ik ben benieuwd voor hoeveel het onder de hamer zal gaan. Bij deze wordt wel geen originele verpakking aangeboden, wat het dan weer een meerwaarde zou geven.
Ondertussen weet ik dat het vooroorlogs en van Franse makelij is. Over het bedrijf dat ze produceerde heb ik niets kunnen vinden. Typerend is die sierlijke "kam" die je bij alle modellen aantreft, er werden verschillende reeksen in sets, en in verschillende maten geleverd.
Interessant is de eerste link bij mijn vorige bericht, waar een dynamo type uitvoerig wordt beschreven.
Ik weet me bij mijn volgende beursbezoek zoet te houden denk ik.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Wat voor lampjes zitten erin het komt mij als fietsen maker voor als wat om het stuur werd gemonteerd een normaal lampje was toen 6volt 0,45 watt bij een door menskracht aangedreven fiets zijn de waardes hoger zou het van een Eijsink tandem geweest kunnen zijn aangedreven door een biefstuk warmer vr gr Hans Welp
bij mij op de eysink tandem zit een originele lucia koplamp op met een kilometerteller een prachtig ding groetjes pierre
en inderdaad misschien ergens tuusen 1930 en 1940, had ik toch redelijk ingeschat: 1930 a 1940
deze site geeft 4 foto's
Men heeft wel alle moeite genomen om het aantrekkelijk te maken. Bij mijn exemplaar is de lichtschakelaar nog intact, ook het binnenwerk van mijn koplamp is vollediger en in betere staat van bewaring. Ik ben benieuwd voor hoeveel het onder de hamer zal gaan. Bij deze wordt wel geen originele verpakking aangeboden, wat het dan weer een meerwaarde zou geven.
Ondertussen weet ik dat het vooroorlogs en van Franse makelij is. Over het bedrijf dat ze produceerde heb ik niets kunnen vinden. Typerend is die sierlijke "kam" die je bij alle modellen aantreft, er werden verschillende reeksen in sets, en in verschillende maten geleverd.
Interessant is de eerste link bij mijn vorige bericht, waar een dynamo type uitvoerig wordt beschreven.
Ik weet me bij mijn volgende beursbezoek zoet te houden denk ik.
ik heb wat Ebay paginas gevonden waar ze meer dan 175 dollar deden Duur
We rijden zonder backup. Mocht er iets motorisch gebeuren dat we niet zo 123 op kunnen lossen dan kunnen we sneller een blok verwisselen en "s avonds verder zoeken dan onderweg 2 uur sleutelen.
Vandaag kist voor reserveblok op de Solex gemonteerd die ik meeneem op de Duitslandtocht.
Dan zou ik ook een reserve bagagedrager meenemen want die stangetjes gaan dat niet houden, niet zozeer vanwege het gewicjt maar het moment dat je erop los laat vanwege de afmetingen van de doos. Hebben ze dat in Bunschoten beter opgeloste, die monteren een blok door een voorvork onder de achterwiel moeren te steken en daar dan een blok aan te hangen, heb je bergop ook meer PK's tot je beschikking
Vandaag kist voor reserveblok op de Solex gemonteerd die ik meeneem op de Duitslandtocht.
Dan zou ik ook een reserve bagagedrager meenemen want die stangetjes gaan dat niet houden, niet zozeer vanwege het gewicjt maar het moment dat je erop los laat vanwege de afmetingen van de doos. Hebben ze dat in Bunschoten beter opgeloste, die monteren een blok door een voorvork onder de achterwiel moeren te steken en daar dan een blok aan te hangen, heb je bergop ook meer PK's tot je beschikking
Gewicht komt zover mogelijk tegen het zadel. Dus niet "buiten" de bagagedrager.
Gewicht komt zo dicht mogelijk tegen het zadel en niet "buiten" de bagagedrager. Dus
Vergeet vooral niet om een aantal Spanbanden mee te nemen en ik mag aannemen dat je nog wat doeken tussen de onderdelen in de kist stopt, gaat rammelen
Ik hoop het niet, maar een Solex kan ook omvallen....
Ja , zeker met zo een kist achterop. en stijgerend weg bij het stoplicht, Zo een kist hoog en lang kan aardig "doorzetten" niet voor niets dat anderen het zwaartepunt laag houden met zijtassen aan de bagagedrager, hoe hoger het gewicht des te groter het moment dat het uitoefent
Wat denk je. Het achterwiel liep steeds een heel klein beetje aan. Natuurlijk een paar keer moer aangedraaid nadat het wiel recht gezet was. Stukje rijden en wat denk je weer een beetje (zo'n klein piepje) aanlopen. Wil ik de moer losdraaien en heel de schroefdraad van de moet liep eruit. Lache he. Dus een oude conus genomen en de 2 vlakken verder bijgeslepen tot sleutel 15 en het zaakje zit weer zoals het moet. Pure ouderdom van die moer. Je ziet ook dat hij behoorlijk geleden heeft van sleutelaars. Wat ik ook zag aan de binnenkant van de langsliggers dat er best wel wat indruk van de wielmoeren zit. Dit moet ik een keer goed herstellen. Morgen lekker een stukje rijden.
Nu de vraag wie heeft voor mij een wielmoer. 11mm as en sleutel 16.
Alfons je hebt toch wel een draadmeter en een schuifmaat?Ik heb een doos moeren bij mijn grossier gekocht en grijp nooit meer mis op de deksel staan alle moeren met maat en spoed gr Hans Welp
Alfons je hebt toch wel een draadmeter en een schuifmaat?Ik heb een doos moeren bij mijn grossier gekocht en grijp nooit meer mis op de deksel staan alle moeren met maat en spoed gr Hans Welp
Schuifmaat aanwezig maar de draadmeter ligt op school. Ik ben nu op vakantie dus over een tijdje ga ik meten. Ondertussen zit er die bijgewerkte oude conus erop en dat zit heel goed. Je hebt zelfs iets meer draad erop omdat zo'n conus langer is, en loopt schuin af en staat mooi.
Ik heb wel ergens nog zo'n moer zal even zoeken belangrijk is de achterkant van die moer er moeten twee nokjes aanzitten die in de stofring passen om de conus te stellen gr Hans Welp
Vandaag een paar kleinere reparaties gedaan. Eentje van het gas dat soms op stationair bleef haken. Nu weet ik waarom. Wat de oorzaak is blijft mij een raadsel
Vandaag een paar kleinere reparaties gedaan. Eentje van het gas dat soms op stationair bleef haken. Nu weet ik waarom. Wat de oorzaak is blijft mij een raadsel
Oorzaak lijkt me een breuk Waardoor die breuk is ontstaan? Geen idee, maar die Solexen van jou hebben door de verhuur wel wat te verduren natuurlijk. Petje af dat je de boel sowieso steeds aan de praat weet te houden!
Deze Solex heeft wel een smak gemaakt, een week of drie geleden. Nieuwe tank en decompresseurhendel. Verder goed nagekeken en niets meer kunnen ontdekken. De gasschuif zit verborgen achter de gasbanaan, misschien daarom niet opgevallen. Hij heeft ook gewoon dapper doorgereden, maar soms kon je geen gas geven, en "klemde" er iets.
Met zoeken naar een vervanger vind ik een halve in de kist, op precies dezelfde plaats gescheurd... Toeval bestaat niet
Met een val krijg je dat niet kapot en die kunststof is in principe benzine en chemicalie bestendig. Heeft het misschien met het verouderen van het kunststof te maken.
Ik ben ook aan het denken waar het van kan zijn... Ik verdenk mijn eigen vernuftige draaigas-systeem: normaal komt er niet veel kracht op dit onderdeel, maar bij mij werkt het zaakje andersom, door stevig aan de gashendel te draaien komt er toch wel behoorlijk wat kracht op dit onderdeeltje.
Zelf ben je wel wat voorzichtig, maar Ome Henk en consorten proberen toch nèt ietsje meer gas te geven... krak
Ik heb voorlopig maar een aantal nieuwe schuifjes besteld, en ben al hard aan het denken hoe je ergens een "blokkeer" kunt monteren
Ik ben ook aan het denken waar het van kan zijn... Ik verdenk mijn eigen vernuftige draaigas-systeem: normaal komt er niet veel kracht op dit onderdeel, maar bij mij werkt het zaakje andersom, door stevig aan de gashendel te draaien komt er toch wel behoorlijk wat kracht op dit onderdeeltje.
Zelf ben je wel wat voorzichtig, maar Ome Henk en consorten proberen toch nèt ietsje meer gas te geven... krak
Ik heb voorlopig maar een aantal nieuwe schuifjes besteld, en ben al hard aan het denken hoe je ergens een "blokkeer" kunt monteren
Ik ben ook aan het denken waar het van kan zijn... Ik verdenk mijn eigen vernuftige draaigas-systeem: normaal komt er niet veel kracht op dit onderdeel, maar bij mij werkt het zaakje andersom, door stevig aan de gashendel te draaien komt er toch wel behoorlijk wat kracht op dit onderdeeltje.
Zelf ben je wel wat voorzichtig, maar Ome Henk en consorten proberen toch nèt ietsje meer gas te geven... krak
Ik heb voorlopig maar een aantal nieuwe schuifjes besteld, en ben al hard aan het denken hoe je ergens een "blokkeer" kunt monteren
Begrenzing in de gashendel maken ??
Ja dat kan. Ik moet wel het zaakje zo kunnen afstellen dat het schuifje vol gas niet onder spanning staat. Beetje aan het nokje vijlen denk ik.
Of ik werk met een veer, die uitgerekt wordt zodra je vol gas hebt en toch doordraait... We zullen eens gaan experimenteren
Ik ben ook aan het denken waar het van kan zijn... Ik verdenk mijn eigen vernuftige draaigas-systeem: normaal komt er niet veel kracht op dit onderdeel, maar bij mij werkt het zaakje andersom, door stevig aan de gashendel te draaien komt er toch wel behoorlijk wat kracht op dit onderdeeltje.
Zelf ben je wel wat voorzichtig, maar Ome Henk en consorten proberen toch nèt ietsje meer gas te geven... krak
Ik heb voorlopig maar een aantal nieuwe schuifjes besteld, en ben al hard aan het denken hoe je ergens een "blokkeer" kunt monteren
Begrenzing in de gashendel maken ??
Ik denk dat een simpele oplossing een schroefnippel is die ik op de juiste positie op de binnenkabel zet.
voor sommige van deze constructise gebruik ik een zware trekveer in het verlengde van de binnenkabel maar voor jouw geval zou je ook een druk veer in de buitenkabel kunnen zetten, Oa de buisjes van cantilever fiets voorremmen hebben dit om te voorkomen dat je voorrem blokkeert, dus monteer zo een buisje met opzetstuk in plaats van een stuk binnenkabel ga je ook nog eens ca 90 graden de hoek om ( de bocht in die buisjes)
Bedankt voor de tip Joan, ik was al bezig met de nippel, de eerste is klaar en het lijkt goed te werken. Zie de foto's, gas dicht en gas open. De kracht komt nu op de nippel. Net een testritje gemaakt en het lijkt goed te gaan.
Alweer een kinderziekte de wereld uit hoewel... Kraai nooit te vroeg victorie. Eerst een paar ritten proefdraaien en indien succesvol de rest ombouwen... Zucht.
Bedankt voor de tip Joan, ik was al bezig met de nippel, de eerste is klaar en het lijkt goed te werken. Zie de foto's, gas dicht en gas open. De kracht komt nu op de nippel. Net een testritje gemaakt en het lijkt goed te gaan.
Alweer een kinderziekte de wereld uit hoewel... Kraai nooit te vroeg victorie. Eerst een paar ritten proefdraaien en indien succesvol de rest ombouwen... Zucht.
Komen er problemen dan komt plan B, veer van Joan
En anders dan maar vervangen als het nodig is. Goedkoop adresje: onderdelen En nee, ik ken de verkoper niet en wil ook de web sponsors niet in de wielen rijden..
Bedankt voor de tip Joan, ik was al bezig met de nippel, de eerste is klaar en het lijkt goed te werken. Zie de foto's, gas dicht en gas open. De kracht komt nu op de nippel. Net een testritje gemaakt en het lijkt goed te gaan.
Alweer een kinderziekte de wereld uit hoewel... Kraai nooit te vroeg victorie. Eerst een paar ritten proefdraaien en indien succesvol de rest ombouwen... Zucht.
Komen er problemen dan komt plan B, veer van Joan
En anders dan maar vervangen als het nodig is. Goedkoop adresje: onderdelen En nee, ik ken de verkoper niet en wil ook de web sponsors niet in de wielen rijden..
Ik ken hem wel, hij heeft ook een Solex verhuurbedrijf. Je kunt bij hem ook de nieuwe Black&Roll kopen, zie de website.
De smoorklepjes heb ik al besteld, al had ik er hier nog wel wat liggen. Toen ik de scheur in de oude smoorklep zag en me realiseerde wat de oorzaak was... Nachtmerrie! Stel je voor dat de een na de ander uitvalt hierdoor. Dat kan ik mij niet permiteren. Ook al lijkt het opgelost, ik zal er de komende weken heel alert op moeten zijn.
Zit er dan fundamenteel verschil tussen 3800, 4600 en 4800 ?? Ik dacht dat de laatste 2 mechanies gezien een soort van....... kopie zijn van de 3800. Elektries zijn er nogal wat (lands)aanpassingen
Bij de 4800 is het draaigas met een zeer korte bocht in de kabel aangesloten aan de onderkant. De kabel is dan ook geen lang leven beschoren. Bij mij zit de aansluiting aan de zijkant, geen moeilijke bocht, gewoon lekker soepel gassen
Klopt Alien, dat heb ik bij die B&R's ook gedaan. Ik ga Brian een pm sturen, ik meende dat 4600 en 4800 allemaal gelijk was qua motorisch ontwerp. Bedankt voor de tip
De 4600 reeks werd destijds als export Solex in Frankrijk geproduceerd, ik vermoed dat ze dezelfde basis materialen hebben gebruikt van de 3800. Opmerkelijke verschillen zijn het ronde licht vooraan, de moterlichter als bij een 5000, en nog een paar andere zaken om hem conform te maken aan de eisen van het land dat hem importeerde.
Hij verschilt ook in hoogte. (Ik heb er eens over nagedacht, en ik denk dat i.v.m. het lichter systeem het hoogteverschil tussen de vork en balhoofd zit, maar dat is een veronderstelling waar ik van uit ga als je de hoogteverhouding van een 5000 beschouwt.)
Hoogte van een: 3800 = 96 cm 4600 = 104 cm 5000 = 97 cm
Ze moesten zoals de BnR ook een conventionele gasbediening hebben, maar hun veer zit horizontaal boven.
Ik zou het interessant vinden als hierover een topic kwam.
Last edited by AlienSolexfiend; 09/05/1412:35 AM. Reason: Over het hoogteverschil
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
M'n 1950tiger PB aan het afmonteren met de onderdelen die ik in de loop der tijd verzamelt heb, maar nu mis ik nog 2 moeren sleutelwijdte 14 M8x1 zijn die nog te koop.
Marcel van der Ven heeft M8x1 moeren. Of het sleutelwijdte 14 is weet ik niet.
Willem een trapas moer van een fiets, zg spieloos is 8mm met een spoed van 1mm sleutelmaat 14 je hebt ze met en zonder borst misschien heb je hier iets aan vr gr Hans Welp
De 4600 is niet vergelijkbaar met de S 4800. De 4600 werd gefabriceerd in Frankrijk (1973-1979). De S 4800 is gemaakt van Chinese delen (2003 - ?). De gasklep van de S 4800 is gelijk aan die van de Hongaarse (Impex) fietsen. Ook zijn er drie verschillende versies van de 4600 ... V1, V2, V3. De gasklep van de 4600 V2/V3 is vergelijkbaar met andere bromfietsen ... Puch, Vespa, enz. (De gasklep van de 4600 V1 is hetzelfde als de 5000 en 1968-86 S 3800. )
The 4600 is not similar to the S 4800. The 4600 was manufactured in France (1973-1979). The S 4800 is made from Chinese parts (2003 - ?). The throttle of the S 4800 is the same as on the Hungarian (Impex) bikes. Also, there are three different versions of the 4600...V1, V2, V3. The throttle of the 4600 V2 and V3 is similar to other mopeds...Puch, Vespa, etc.(The throttle of the 4600 V1 is the same as the 5000 and 1968-86 S 3800.)
carburateur 4600 V2 & V3, kabel benaderingen van de onderkant :
carburateur 4600 V1, 5000, S 3800 (1968-88), S 4800, Impex, kabel benaderingen van de bovenkant :
Ik wist niet dat de Hongaarse Solex en de S4800 een gelijkaardige gasmechaniek hadden. Dus dan is buiten het extra gat in het ijzereren plaatje en de positie van de veer, het systeem van de 4600 V2,V3 gelijkaardig aan dat van de S4800 toch? UPDATE: zie volgend bericht #102017
Heeft de 4600 een hogere constructie dan een 3800 vanwege het motor lichtersysteem?
I did not know the Hungarian Solex has a similar throttle as the S4800. So, exept the extra hole in the iron plate and the position of the spring, the 4600 V2, V3 principle is comparable to the S4800, isn't it? UPDATE: see next post #102017
Is it because of the motor lifting system, the construction of the 4600 is bigger in altitude?
Last edited by AlienSolexfiend; 10/05/1406:54 AM. Reason: UPDATE: zie volgend bericht #102017
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
On all of the S 4800s and Blacknrolls that I have seen, and in all of the photos that I can find, the cable approaches from the top: Op alle van de S 4800s en Blacknrolls die ik heb gezien, en in alle van de foto's die ik kan vinden, de kabel benadert vanuit de top (kabel komt van boven):
Can you please post a photo of the cable approaching from the bottom on an S4800? Kunt u na een foto van de kabel vanaf de onderkant op een S4800?
On all of the S 4800s and Blacknrolls that I have seen, and in all of the photos that I can find, the cable approaches from the top: Op alle van de S 4800s en Blacknrolls die ik heb gezien, en in alle van de foto's die ik kan vinden, de kabel benadert vanuit de top (kabel komt van boven):
Can you please post a photo of the cable approaching from the bottom on an S4800? Kunt u na een foto van de kabel vanaf de onderkant op een S4800?
Very interesting. Are they modified?
Here are a few photo's of throttles from European Black'n Rolls. The small picture is mine. I have a bolt through the plastic of the gas throttle, that is the only thing that has been modified.
Hier zijn een paar foto's van gasregelingen van Europese Black'n Rolls. De kleine foto is van mij. Ik heb een bout door het plastic van de gasklep, dat is het enige wat is veranderd.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Thank you very much for the photos. I have seen many S 4800s and Blacknrolls, and I have never seen this arrangement. And I am friends with the distributor here in the USA. This assembly in your photos appears very crude, almost homemade.
Hartelijk dank voor de foto's. Ik heb gezien veel S 4800s en Blacknrolls, en ik heb nooit gezien deze regeling. En ik ben bevriend met de distributeur hier in Amerika. Deze regeling in de foto's lijkt zeer ruwe, bijna zelfgemaakte.
De Blacknrolls voor de Europese markt hebben het gat van de gasveer rechts van de kabelspoel, zoals te zien is op de foto. Een mogelijke verklaring die ik kan bedenken, is dat het originele (3800) concept niet aan de Europese norm (anno 2003) voldeed.
Ik ben het er mee eens dat het 4600 V2, V3 gasmechanisme een elegantere uitstraling heeft. Welke kabellengte wordt aanbevolen bij deze configuratie?
The Blacknrolls for the European market have the hole for the throttle valve spring at the right next of the cable coil, as you can see on the picture. A possible explanation I can think of, is that the original (3800) concept did not comply to the EU standard (anno 2003).
I agree the 4600 V2, V3 throttle valve assembly has a more elegant appearance. Wich cable lenght is recommented for this arrangement?
Last edited by AlienSolexfiend; 11/05/1401:22 PM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik heb destijds 80 cm aangehouden, deze liep in een grote boog naar voren, om de tank heen, en kwam dan op een redelijke manier bij de onderkant uit. Het functioneerde dan ook wel maar ik vond het niet de beste oplossing. Daarom ben ik gaan denken hoe dit probleem het beste is op te lossen. Uiteindelijk kwam ik uit op mijn "kozijnhoek" methode, nog steeds voor mij een goede oplossing.