Originally Posted by luukvr
oke ik heb gister avond men blokje even opengedraaid om te ontkolen (nou dat had ik dus goed gezien van die uitlaatpoort gaatje was niet groter dan een mm of 5) dus liep eigenlijk nog erg goed met zo'n poort.
toen ik de cilinder eraf gehaald had voelde ik eens aan de krukas en merkte ik zo'n 4 mm zijwaartse speling in het kogellager die over de krukas zit en in het carter zit.
dit lager word zeg maar net niet genoeg opgeklemt waardoor ik het vliegwiel zo'n 4 mm op en neer kan doen (dit gaat wel een beetje stroef)
het gekke is dat de rol nog kurkdroog is
kortom, nieuw lager erin en met een beetje loctite vastzetten en gas erop?
als je zo veel speling hebt dan zul je ook wel aanloopsporen zien op je zijdeksel, waar dan een cirkel ingegraven kan zijn door de moer en het stompje van je big-end ( onderste drijfstang)lager . ik had er laatst ook eentje die was net zo ver heen dat ik twee keuzes had, OF de hele zooi uit elkaar drukken, wat voor mij als langjarig solex monteur al geen leuk klusje is en lastig om weer echt goed te krijgen OF het falen te rekken ( uiteindelijk moet het toch echt weer uit elkaar) door voorzichtig de felsrand weer terug te klinken en zo het lager voor zo lang het duurt weer op zijn plek te borgen. Heb voor het laatste gekozen, alles in elkaar laten zitten en langsheen de uitsparingen van de krukas, al draaiend met een goede brede ronde felspen de rand terug getikt, niet op één plek in één keer helemaal tot aan het lager ( dan scheurt de "velsplek" los van het nog niet gefelsde omdat het materiaal te veel tegelijk moet rekken aan de zijkanten) mar in ca 4 keer rond.
werkt nog steeds en de motor loopt probleemloos . Over je suggestie van een keerring plaatsen: succes er is door velen al geprobeerd hier iets anders te "frutten" dan origineel, want inderdaad de constructie lijkt nergens naar. het kan wel en meeste kans op succes met een veel kleiner lager ( er zijn er zat die smaller zijn en kleiner in diameter die toch over een pen 17 heen passen) want er is glad geen ruimte en materiaal om bij zo een carter iets anders te verzinnen dat je er zo induwt EN de krukas moet op zijn plek blijven hetgeen bij dit type alleen gegarandeerd word door strakke perspassing en klinken van lager, GEEN borgplaatjes,boutjes,clipjes of wat dan ook, stom stampwerk, eenmalig en kwetsbaar, bij schade ruimen en zo eenzelfde van de fabriek terug kopen, verdient die ook weer wat ( helaas geen fabriek meer want dat werkte toch niet zo)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)