Solexforum logo
Thread Like Summary
John Meisters
Total Likes: 1
Original Post (Thread Starter)
#135056 11/19/2019 9:14 AM
by luukvr
luukvr
hallo solex fanaten,
ik heb sinds kort een black n roll 4800 (ja hij komt uit de verhuur en is een beetje afgeragt)
maar hij loopt best goed 30 km/h alleen nu had ik het gasmechanisme is fatsoenlijk gemaakt want dit was helemaal uitgesleten en ging niet eens helemaal open dan de carburateurfilter die bestond zo'n beetje uit onderdelen van ouderdom.
daarna heb ik de hele carburateur uit elkaar gedraaid en in de ontvetterbak zuiver gemaakt en door geblazen
toen alles weer erop en meteen lopen.
alleen nu is het probleem wat ie eerst ook al had dat ie niet op toeren wil komen hij begint n soort van te 4 takten maar zo klinkt het niet helemaal heb nu al een nieuw bougietje in gezet en nieuw luchtfiltertje maar toen ik het bougietje aan het wisselen was heb ik er meteen een endoscoop in gehangen en toen kwam ik er achter dat de uitlaatpoort vrijwel dicht zit dit heb ik nu nog niet zuivergemaakt maar dan zal de uitlaat ook wel potdicht zitten?
hij blaast ook erg naar boven toe (zeg maar op de aansluiting van het spruitstuk naar de demper daar lekt ie veel.
nog een vraagje kun je zo'n ontsteking afstellen van een 4800 want er zitten gen contactpunten op maar electronisch.
ps ik heb een onstekingslamp.

nou een heel verhaal verder maar goed ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen,
mvg luuk
Liked Replies
#140244 May 1st a 08:50 AM
by Bjern
Bjern
Ik had beloofd te laten weten hoe het met de 4800 gaat...die bleek dus behoorlijk ziek. Ik heb een zeer bekend en gewaardeerd forumlid gevraagd of hij eens wilde kijken of het motortje nog wel de moeite waard was en wat er eventueel zou moeten gebeuren..
Ik zal zijn naam niet noemen, maar iedereen die meeleest weet wel wie ik bedoel, zeker na onderstaand verslag ;-)
Ik mocht langskomen en dat was maar goed ook, want er klopte eigenlijk helemaal niets aan mijn exemplaar..:
Het vliegwiel bleek los te zitten, de bobine hing los achter het vliegwiel, de draad naar de verlichting was doorgesleten, er stond een origineel Solex-cilindertje op waardoor de inlaat/uitlaat- en spoelpoorten niet klopten, de carburateur en het spruitstuk lekte valse lucht en zo kan ik nog wel even doorgaan, dus de solexexpert bood aan om de 4800 bij hem te laten logeren. Ik kon hem tot mijn verbazing al snel weer ophalen, en we hebben samen een proefritje gereden. Nou, ik herkende mijn eigen 4800 niet meer terug !
Het motortje start en loopt nu geweldig, zonder rammels, tikken en ploffen..tegen de wind in 33, en met de wind in de rug 37 !
Hierbij een applaus voor de expert !! Dit had ik nooit zelf kunnen doen, dus ik ben superblij !
Gisteren heb ik de achterband opnieuw gemonteerd want daar bleek een slag in te zitten (wat een pokkeklus) en de bedrading naar het achterlicht opnieuw getrokken aangezien de kabelboom in het spatbord was doorgesleten, dus nu is de 4800 weer als nieuw..
De solexexpert verdient 2 duimen omhoog !
1 member likes this
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 114 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.084s Queries: 8 (0.064s) Memory: 0.8650 MB (Peak: 0.9019 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 22:05:00 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS