Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, dus even een introotje: in 1987 heb ik voor 100 gulden een OTO uit 1961 gekocht en die heb ik nog steeds. Ik ging ermee naar de middelbare school, later naar de universiteit, en nu af en toe naar mijn werk, gewoon omdat het kan. Hij heeft altijd vlekkeloos gereden, naast het normale onderhoud en wat restauratie aan de fiets heb ik aan de motor alleen een keer de zuiger en de cilinder vervangen.

Nu komt het probleem: sinds een tijdje trekt hij alleen nog goed met de starthendel op ongeveer een derde (dus minder remlucht). Doe ik de hendel geheel naar rechts dan sputtert de motor en komt hij niet goed op snelheid, een beetje als bij een vervuilde sproeier. Eenmaal op volle snelheid kan ik de hendel wel naar rechts doen, hij houdt zijn snelheid dan wel vast (ca. 34 km/u).

Ik heb de motor en carburateur onlangs weer eens helemaal schoongemaakt, alles zag er goed uit, alle pakkingen zijn potdicht. De benzineretourslang stroomt goed door. De ontsteking is met stroboscoop op tijd gezet. Hij start snel. Het enige wat me opvalt is dat het carter naast de rol vettig is. De afdichting achter het krukaslager heb ik nog nooit vervangen.

Kan de slechte loop veroorzaakt worden door de lekkage langs de krukas? Dus dat hij bij lage toeren te weinig compressie opbouwt, en dat ik dat compenseer met het rijkere mengsel?


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)