Ik wil graag nog even terugmelden hoe dit probleem is afgelopen. De motor zit weer in elkaar, maar de carter/krukasafdichting blijkt niet de oorzaak van het slecht optrekken. Door de vervanging van het krukaslager is het motortje wel rustiger gaan lopen. Het lager was een beetje van zijn plaats geschoven, ik heb het afdekplaatje (met de drie boutjes) wat platter gemaakt zodat het lager weer stevig in het carter wordt vastgedrukt. Het lager zit niet muurvast in de passing maar echt los zit het ook niet. Het carter wordt helaas wel weer een beetje vettig.

Omdat hij nog steeds net zo slecht reed, heb ik eerst het pompmembraan en plaatje vervangen: geen effect. Toen de carburateur er maar weer eens afgehaald en nagekeken. Toen ik die terugplaatste trok hij ineens een stuk beter op en hoefde ik ook het mengsel niet meer bij te regelen via de luchtschuif. Ik denk dus dat hij gewoon valse lucht heeft gezogen via de aansluiting van de carburateur. Maar wat nog steeds overbleef was overslaan en backfire.

Overslaan en backfire leek me meer een ontstekingsprobleem. Ik herinnerde me dat ik al eens de bougie krapper had afgesteld omdat hij slecht startte. Het uitwisselen van de spoel en condensator (beide toch 60 jaar oud) had echter geen effect. Als laatste heb ik het bougiekapje weggehaald en de kabel rechtstreeks aan de bougie gehaakt. Toen reed hij ineens weer als een speer! laugh

Ik meet op het bougiekapje (zie foto) een weerstand van 65 kOhm. Een identiek kapje dat ik heb meet slechts 9 kOhm, en dat komt dichter bij wat ik op internet lees als een normale ontstoringsweerstand. Ik heb beide kapjes ooit op een beurs gekocht als ‘new old stock’ toen mijn oorspronkelijke kapje het had begeven. De levensduur is kennelijk beperkt. Maar het is handiger als-ie er gewoon mee ophoudt in plaats van de vonk stiekem af te knijpen... frown

In elk geval rijdt de Oto na al deze klusjes weer als nieuw! Les voor mij: toch eerst alle simpele maatregelen proberen, want soms lopen ingewikkelde en simpele problemen door elkaar heen...

Attached Images
IMG_5101.jpg (50.14 KB, 154 downloads)

OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)