ik krijg niet alleen verzoeken om 24 uurs racers te prepareren maar ook om "oudgedienden" weer op poten te krijgen zodat ze weer een ritje mee kunnen.

Heb er nu een die verleden jaar tegen het eind uitgevallen was, hij ging steeds langszamer rijden en het was ellende om hem aan de gang te houden.

Veel delen afgebroken en losgerammeld, afijn na ca vier dagen weer rijdenswaardig, maar lopen voor geen meter. toch alles gecontroleerd schoon van binnen en nauwelijks slijtage aan een standaard 3800 blok met standaard CFX 39,5 mm cilinder. Ik mocht daar niet aan tunen want deze rijders gaan niet voor het klassement ( om in tour de France termen te spreken) maar voor het deelnemen en de uitdaging.
Ontsteking bleek twee condensators nodig te hebben de vonken tussen de punten knetterden harder dan de bougie maar nog niet lopen.
Gaasje in het lucht filter verwijderd ( heel fijnmazig gaas kennelijk te veel weerstand) liep al iets beter. uitlaat(JAG) vervangen door net aangeschafte 18 mm ( via Marcel) liep al iets beter maar nog niet je dat.

Toch maar in de uitlaat gaan zoeken want dat leek de beste optie, uiteindelijk liep hij bij deze veranderingen het meeste beter al was het nog niet goed.
Ooit van Jan de Laat geleerd dat je het simpelst een uitlaat kan openen door er een rond luikje in te zagen ( ik gebruikte hardmetalen steen boor) en ja hoor daar kwam de boosdoener, deze uitlaten zijn in tegenstelling tot andere uitlaten gevuld met zeer fijn staal wol andere hebben grof gesponnen staalwol, dit wol is kennelijk gaan "ontspinnen" en er is veel materiaal los gekomen dat daarna weer door de luchtstromingen is gaan spinnen ( Tumble weeds ?) zo zat er eentje in het eindpijpje en ja dan spuugt de uitlaat niet meer. Jammer om uit te vallen op een bolletje wol als je je inschrijfgeld en de KIKA bijdrage hebt afgedragen.
Uitlaat bijgewerkt en voorzien van deksel, stel voor om dit te voorkomen door op de markeerplekken ( witte stippen) gaatjes van 4 mm door en door ( tot je in het potje zit) te boren als extra uitgang/bolletjes zeef, of ook dergelijke uitlaten opereren en leeghalen , zonde om zo te moeten uitvallen

de rem op het uitlaat gas heeft uiteindelijk ook een verkoling van het 15 mm pijpje aan de cilinder bewerkt, scchoongeragd ( is nog verzegeld ) en lopen weer als een tiet.

Attached Images
wol 1.jpg (143.2 KB, 214 downloads)
wol 2.jpg (182.18 KB, 212 downloads)
wol 3.jpg (135.45 KB, 214 downloads)
wol 4.jpg (144.98 KB, 211 downloads)
wol 5.jpg (131.21 KB, 213 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)