Wordt er in de racerij weleens op kerosine gestookt? Zoja welke verhouding wordt er gebruikt? Peter
Heb geen ervaring met de racerij, maar wat zou het voordeel kunnen zijn? Kerosine is nl niets anders dan petroleum. Vanwege het gebruik in straalmotoren klinkt het flitsend, maar het lijkt me sterk dat het voor de racerij gebruikt wordt.
Er zitten andere dope,s toegevoegd,vergelijk kerosine niet met petroleum zou je met de beste 1e vliegtuig als een baksteen naar beneden komen vanwege bevriezing van je peut hoog in de lucht vriest het nogal de kerosine is hier voor beveiligd met een dope,laten we het ook nog eens hebben over het zuurstof gehalte zo hoog,dus een scheutje kerosine heeft als voor deel de verbranding,heeft minder zuurstof nodig,nadeel het word loei heet als je het gebruikt.,mijn solex rijd er op in de winter maanden de mengeverhouding zeg ik liever niet wil niet op mijn geweten hebben dat er wat stuk gaat door toedoen van exsperimenten,overigens zoveel meer snelheid komt er niet uit,brand wat schoner,maar raad het niet aan.voor mij was het ook een test sja dit was het voordeel dat je op vliegbasis Deelen werkzaam was als tankwagen piloot alles wat vleugeltje,s had of rotoren heb ik daar wel getankt dus de brandstof teste ik elke dag in het lab aldaar,vandaar mijn ervaring met peut.
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Dirk bedankt weet genoeg. Net wat ik nodig heb. Kerosine heeft minder zuurstof nodig. Hahaahha Peter
Dacht het dus niet he. Kerosine is net even lichter in de koolstof reeks dan diesel. Er zouden echter geen opgeloste waxen in mogen zitten want die vlokken bij koude uit ( kaarsvet). Daarom is "winterdiesel" ook anders dan zomerdiesel, ook minder waxen. Er wordt voor kerosine een zware norm aangehouden voor water, dat mag er niet in, komt bij diesel wel voor. Voor kerosine heb je juist meer zuurstof nodig er zitten langere koolstofketens in dan in benzine dat betekent relatief meer "C" dan "H" ( waterstof) elke "C" heeft 2 "O's" nodig om te verbranden ( de beruchte CO2) dus juist meer zuurstof.
Wat het geval is: boven is de lucht ijler ( we praten dan over vliegtuigen). Daar hadden de oude zuigermotoren die op benzine liepen problemen mee, ondanks dubbele compressors op de inlaten moesten ze toch "lean" vliegen en dat kost zoveel vermogen dat dit soort vliegtuigen niet zo een hoog plafond heeft.
Turbine motoren die kerosine stoken kennen dat probleem niet. die vliegen hoog juist beter ( minder weerstand door ijlere lucht), je vliegt tegenwoordig zo maar op 12 kilometer hoog ( bij -60C)
Ik raak even de weg kwijt, er komen de laatste tijd nog al wat technische beweringen over brandstof uit de hoge hoed die ik niet kan plaatsen. Denk dat ik terug moet naar de schoolbanken om nog wat bij te leren.
Nu is het met diesel in dieselmotoren wel een ander verhaal dan benzine in benzine motoren. De oudere diesels hebben geen smoorklep dus die doen qua toerental maar wat, afhankelijk van de belasting en de hoeveelheid aanwezige energie ( lees brandstof) Er zijn ongelukken gebeurd met diesels die een "runaway" kregen doordat ze in een omgeving stonden waar gasdamp ontsnapte in de lucht, door dit aan te zuigen begonnen ze spontaan te hollen (voordat ik op mijn vingers getikt wordt, ze liepen daarbij al, meestal stationair, starten uit zichzelf doen ze niet). Voor sommige lokaties is dan ook verplicht dat er een noodafsluiter op de inlaat zit.
Hallo dirk Ik heb nog wel eens het ontbrekende bankje voor de zijdeur van een YP doorgetimmerd. Leverde op de terug weg uit duitsland veel drank op Groeten Hans
Zo ben je ook een YP 408 ridder geweest, net als ik. Het heeft wel niets met het topic kerosine te maken.... die drank. Alhoewel, je werd er ook wel lekker warm van.
Met Vriendelijke Groeten; Aad Rissema ------------------------------ Unus Solex, plures amici
Hallo dirk Ik heb nog wel eens het ontbrekende bankje voor de zijdeur van een YP doorgetimmerd. Leverde op de terug weg uit duitsland veel drank op Groeten Hans
Zo ben je ook een YP 408 ridder geweest, net als ik. Het heeft wel niets met het topic kerosine te maken.... die drank. Alhoewel, je werd er ook wel lekker warm van.
Ik had ook een YP408 en was op oefening Duitsland bij min 20 aardig kwaad op mijn chauffeur dat hij dat ding niet harder dan 40 kon laten lopen, ook het zoveelste echelon die hem elke morgen nakeek ( oa nieuwe turbo) kregen hem niet sneller. Pas jaren later dacht ik het te begrijpen: geen winterolie in de overbrenging/wormkasten/differentieel
En warm worden: krant aansteken om een campinggasfles heen zodat het gas warm werd en dan maar de hele dag achterin tosti's bakken.
Zoek nog zo'n ding (YP408) om hem een lesje te leren.
Hallo dirk Ik heb nog wel eens het ontbrekende bankje voor de zijdeur van een YP doorgetimmerd. Leverde op de terug weg uit duitsland veel drank op Groeten Hans
Zo ben je ook een YP 408 ridder geweest, net als ik. Het heeft wel niets met het topic kerosine te maken.... die drank. Alhoewel, je werd er ook wel lekker warm van.
Ik had ook een YP408 en was op oefening Duitsland bij min 20 aardig kwaad op mijn chauffeur dat hij dat ding niet harder dan 40 kon laten lopen, ook het zoveelste echelon die hem elke morgen nakeek ( oa nieuwe turbo) kregen hem niet sneller. Pas jaren later dacht ik het te begrijpen: geen winterolie in de overbrenging/wormkasten/differentieel
En warm worden: krant aansteken om een campinggasfles heen zodat het gas warm werd en dan maar de hele dag achterin tosti's bakken. Zoek nog zo'n ding (YP408) om hem een lesje te leren.
Dan deden we toch allemaal hetzelfde, wat betreft de "ritselkist" met proviand.
Die van ons haalde 90 km/u op de weg,maar stierf terplekke in het rulle zand, mede door zijn gewicht ook,als je niet goed met "dubbelklutsen" hem in zijn juiste versnelling kon krijgen .Onze type's ,in 1969, hadden nog geen gesynchroniseerde versnellingsbak,dus veel werken met het linkervoetje Is later een modificatie op gekomen, dacht ik.
Ben ff aan het Googelen geweest; http://yp408.nl/ staat hierover nog véééééééééééél meer voor je.
Last edited by Opa_Ris; 17/04/0809:39 AM.
Met Vriendelijke Groeten; Aad Rissema ------------------------------ Unus Solex, plures amici
Dan deden we toch allemaal hetzelfde, wat betreft de "ritselkist" met proviand.
Die van ons haalde 90 km/u op de weg,maar stierf terplekke in het rulle zand, mede door zijn gewicht ook,als je niet goed met "dubbelklutsen" hem in zijn juiste versnelling kon krijgen .Onze type's ,in 1969, hadden nog geen gesynchroniseerde versnellingsbak,dus veel werken met het linkervoetje Is later een modificatie op gekomen, dacht ik.
Ben ff aan het Googelen geweest; http://yp408.nl/ staat hierover nog véééééééééééél meer voor je.
Inderdaad Thuis had die van mij ook een hekel aan zand, zeker als er een bocht genomen moest worden en het tweede stel niet aangedreven voorwiel uit de groef van het eerste stel kwam en tegen de bult op zijn eigen weg moest zoeken:
Remedie: vol gas in lage giering in de drie en schijt aan de drijfstangen. ( of wachten op een dikke daf)
De 408's zijn uitgeruild tegen sovjet troep, wij ( ik niet) zijn daar geweest om te zien hoe zij de snijbrander in hun schroot zouden zetten en zij zijn hier geweest om te zien hoe wij dit stukje historie tot gruis versneden.
Dus Joan wat je thuis achter de loods hebt staan is stiekum een skoda of was het nou een lada ;)je weet wel die groene
2 stuks YA 328 en 1 stuks 1 tonnige aanhanger.
Zoek nog een Sherman.
Die Lada was voor de crazy race en is inmiddels geruimd, toch wel jammer want die antieke FIAT techniek die daar in zat was vreselijk sterk en ontzettend snel alleen dat had de vorige eigenaar met hoedje en sigaar nooit begrepen dus die reed altijd vooraan.
uhm, bij de tractorpulling gebruiken ze methanol, volgens mij is dat de vinnigste brandstof die je kunt gebruiken, maar voordat je solex daarop loopt zal het geen solex meer zijn...jwz
uhm, bij de tractorpulling gebruiken ze methanol, volgens mij is dat de vinnigste brandstof die je kunt gebruiken, maar voordat je solex daarop loopt zal het geen solex meer zijn...jwz
Gr Jelle_Solex
Solex loopt er prima op je hebt alleen een sproeier 120 nodig en speciale mengolie (model vliegtuigen en voertuigen gebruikten niet anders maar zijn nu veelal electrisch)