Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#20413 05/04/08 09:09 PM
Joined: May 2006
Posts: 1,992
peter57 Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Wordt er in de racerij weleens op kerosine gestookt?
Zoja welke verhouding wordt er gebruikt?
Peter

peter57 #20435 06/04/08 02:54 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: peter57
Wordt er in de racerij weleens op kerosine gestookt?
Zoja welke verhouding wordt er gebruikt?
Peter

Heb geen ervaring met de racerij, maar wat zou het voordeel kunnen zijn? Kerosine is nl niets anders dan petroleum. Vanwege het gebruik in straalmotoren klinkt het flitsend, maar het lijkt me sterk dat het voor de racerij gebruikt wordt.


Groet, Tim
#20445 06/04/08 04:38 PM
Joined: May 2006
Posts: 1,992
peter57 Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Dirk bedankt weet genoeg.
Net wat ik nodig heb.
Kerosine heeft minder zuurstof nodig.
Hahaahha
Peter

#20456 07/04/08 08:12 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Dirk
Er zitten andere dope,s toegevoegd,vergelijk kerosine niet met petroleum zou je met de beste 1e vliegtuig als een baksteen naar beneden komen vanwege bevriezing van je peut hoog in de lucht vriest het nogal de kerosine is hier voor beveiligd met een dope,laten we het ook nog eens hebben over het zuurstof gehalte zo hoog,dus een scheutje kerosine heeft als voor deel de verbranding,heeft minder zuurstof nodig,nadeel het word loei heet als je het gebruikt.,mijn solex rijd er op in de winter maanden de mengeverhouding zeg ik liever niet wil niet op mijn geweten hebben dat er wat stuk gaat door toedoen van exsperimenten,overigens zoveel meer snelheid komt er niet uit,brand wat schoner,maar raad het niet aan.voor mij was het ook een test sja dit was het voordeel dat je op vliegbasis Deelen werkzaam was als tankwagen piloot alles wat vleugeltje,s had of rotoren heb ik daar wel getankt dus de brandstof teste ik elke dag in het lab aldaar,vandaar mijn ervaring met peut. wink

Orgineel bericht geplaatst door: Peter


Dirk bedankt weet genoeg.
Net wat ik nodig heb.
Kerosine heeft minder zuurstof nodig.
Hahaahha
Peter


Dacht het dus niet he.
Kerosine is net even lichter in de koolstof reeks dan diesel.
Er zouden echter geen opgeloste waxen in mogen zitten want die vlokken bij koude uit ( kaarsvet).
Daarom is "winterdiesel" ook anders dan zomerdiesel, ook minder waxen.
Er wordt voor kerosine een zware norm aangehouden voor water, dat mag er niet in, komt bij diesel wel voor.
Voor kerosine heb je juist meer zuurstof nodig er zitten langere koolstofketens in dan in benzine dat betekent relatief meer "C" dan "H" ( waterstof)
elke "C" heeft 2 "O's" nodig om te verbranden ( de beruchte CO2)
dus juist meer zuurstof.

Wat het geval is: boven is de lucht ijler ( we praten dan over vliegtuigen).
Daar hadden de oude zuigermotoren die op benzine liepen problemen mee, ondanks dubbele compressors op de inlaten moesten ze toch "lean" vliegen en dat kost zoveel vermogen dat dit soort vliegtuigen niet zo een hoog plafond heeft.

Turbine motoren die kerosine stoken kennen dat probleem niet.
die vliegen hoog juist beter ( minder weerstand door ijlere lucht), je vliegt tegenwoordig zo maar op 12 kilometer hoog ( bij -60C)


Voor degenen die goed zijn in Engels:
http://www.shell.com/home/content/aviati...t_10081004.html


en nog even een lijstje van de brandstof zoals ze uit ruwe aardolie ("crude") gewonnen kan worden:
Bron: http://www.answers.com/topic/petroleum-product?cat=technology



Attached Images
1921-aardolieprodukten.gif (15.89 KB, 80 downloads)
Last edited by Joan; 07/04/08 12:48 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#20556 13/04/08 01:33 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
ik weet wel dat vroeger in die legerwagens kerosine werd gestookt in de winter voor het bevriezen tegen die diesel ofzo :P

#20696 15/04/08 09:02 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
ja maar ze reden er wel harder door!

Als die dingen normaal 90 gaan gaan ze met een flinke scheut kerosine een km of 100/110

Mvg

#20701 16/04/08 07:20 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Nee hoor, dat doen ze niet.


Ik raak even de weg kwijt, er komen de laatste tijd nog al wat technische beweringen over brandstof uit de hoge hoed die ik niet kan plaatsen. Denk dat ik terug moet naar de schoolbanken om nog wat bij te leren.

Nu is het met diesel in dieselmotoren wel een ander verhaal dan benzine in benzine motoren.
De oudere diesels hebben geen smoorklep dus die doen qua toerental maar wat, afhankelijk van de belasting en de hoeveelheid aanwezige energie ( lees brandstof)
Er zijn ongelukken gebeurd met diesels die een "runaway" kregen doordat ze in een omgeving stonden waar gasdamp ontsnapte in de lucht, door dit aan te zuigen begonnen ze spontaan te hollen
(voordat ik op mijn vingers getikt wordt, ze liepen daarbij al, meestal stationair, starten uit zichzelf doen ze niet).
Voor sommige lokaties is dan ook verplicht dat er een noodafsluiter op de inlaat zit.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #20711 16/04/08 03:27 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
ik heb het van me vader gehoord maar als u zegt van niet...

#20730 16/04/08 10:57 PM
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Orgineel bericht geplaatst door: Hans
Hallo dirk
Ik heb nog wel eens het ontbrekende bankje voor de zijdeur van een YP doorgetimmerd.
Leverde op de terug weg uit duitsland veel drank op wink laugh
Groeten Hans


Zo ben je ook een YP 408 ridder geweest, net als ik. grin Het heeft wel niets met het topic kerosine te maken.... die drank. Alhoewel, je werd er ook wel lekker warm van. crazy sick


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Opa-Ris #20735 17/04/08 07:32 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Opa_Ris
Orgineel bericht geplaatst door: Hans
Hallo dirk
Ik heb nog wel eens het ontbrekende bankje voor de zijdeur van een YP doorgetimmerd.
Leverde op de terug weg uit duitsland veel drank op wink laugh
Groeten Hans


Zo ben je ook een YP 408 ridder geweest, net als ik. grin Het heeft wel niets met het topic kerosine te maken.... die drank. Alhoewel, je werd er ook wel lekker warm van. crazy sick


Ik had ook een YP408 en was op oefening Duitsland bij min 20 aardig kwaad op mijn chauffeur dat hij dat ding niet harder dan 40 kon laten lopen, ook het zoveelste echelon die hem elke morgen nakeek ( oa nieuwe turbo) kregen hem niet sneller.
Pas jaren later dacht ik het te begrijpen: geen winterolie in de
overbrenging/wormkasten/differentieel

En warm worden: krant aansteken om een campinggasfles heen zodat het gas warm werd en dan maar de hele dag achterin tosti's bakken.

Zoek nog zo'n ding (YP408) om hem een lesje te leren.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #20737 17/04/08 08:55 AM
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Orgineel bericht geplaatst door: Joan
Orgineel bericht geplaatst door: Opa_Ris
Orgineel bericht geplaatst door: Hans
Hallo dirk
Ik heb nog wel eens het ontbrekende bankje voor de zijdeur van een YP doorgetimmerd.
Leverde op de terug weg uit duitsland veel drank op wink laugh
Groeten Hans


Zo ben je ook een YP 408 ridder geweest, net als ik. grin Het heeft wel niets met het topic kerosine te maken.... die drank. Alhoewel, je werd er ook wel lekker warm van. crazy sick


Ik had ook een YP408 en was op oefening Duitsland bij min 20 aardig kwaad op mijn chauffeur dat hij dat ding niet harder dan 40 kon laten lopen, ook het zoveelste echelon die hem elke morgen nakeek ( oa nieuwe turbo) kregen hem niet sneller.
Pas jaren later dacht ik het te begrijpen: geen winterolie in de
overbrenging/wormkasten/differentieel

En warm worden: krant aansteken om een campinggasfles heen zodat het gas warm werd en dan maar de hele dag achterin tosti's bakken.
Zoek nog zo'n ding (YP408) om hem een lesje te leren.


Dan deden we toch allemaal hetzelfde, wat betreft de "ritselkist" met proviand. grin

Die van ons haalde 90 km/u op de weg,maar stierf terplekke in het rulle zand, mede door zijn gewicht ook,als je niet goed met "dubbelklutsen" hem in zijn juiste versnelling kon krijgen blush.Onze type's ,in 1969, hadden nog geen gesynchroniseerde versnellingsbak,dus veel werken met het linkervoetje laugh
Is later een modificatie op gekomen, dacht ik.

Ben ff aan het Googelen geweest; http://yp408.nl/
staat hierover nog véééééééééééél meer voor je. laugh

Attached Images
1938-YP408.jpg (76.83 KB, 192 downloads)
Last edited by Opa_Ris; 17/04/08 09:39 AM.

Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Opa-Ris #20741 17/04/08 12:58 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Opa_Ris

Dan deden we toch allemaal hetzelfde, wat betreft de "ritselkist" met proviand. grin

Die van ons haalde 90 km/u op de weg,maar stierf terplekke in het rulle zand, mede door zijn gewicht ook,als je niet goed met "dubbelklutsen" hem in zijn juiste versnelling kon krijgen blush.Onze type's ,in 1969, hadden nog geen gesynchroniseerde versnellingsbak,dus veel werken met het linkervoetje laugh
Is later een modificatie op gekomen, dacht ik.

Ben ff aan het Googelen geweest; http://yp408.nl/
staat hierover nog véééééééééééél meer voor je. laugh


Inderdaad Thuis had die van mij ook een hekel aan zand, zeker als er een bocht genomen moest worden en het tweede stel niet aangedreven voorwiel uit de groef van het eerste stel kwam en tegen de bult op zijn eigen weg moest zoeken:

Remedie: vol gas in lage giering in de drie en schijt aan de drijfstangen. ( of wachten op een dikke daf)

De 408's zijn uitgeruild tegen sovjet troep, wij ( ik niet) zijn daar geweest om te zien hoe zij de snijbrander in hun schroot zouden zetten en zij zijn hier geweest om te zien hoe wij dit stukje historie tot gruis versneden.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#20774 18/04/08 07:25 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Dirk
Dus Joan wat je thuis achter de loods hebt staan is stiekum een skoda of was het nou een lada ;)je weet wel die groene


2 stuks YA 328 en 1 stuks 1 tonnige aanhanger.

Zoek nog een Sherman.

Die Lada was voor de crazy race en is inmiddels geruimd, toch wel jammer want die antieke FIAT techniek die daar in zat was vreselijk sterk en ontzettend snel alleen dat had de vorige eigenaar met hoedje en sigaar nooit begrepen dus die reed altijd vooraan.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
peter57 #40545 20/04/10 05:06 PM
J
Jelle_Solex
Unregistered
Jelle_Solex
Unregistered
J
uhm, bij de tractorpulling gebruiken ze methanol, volgens mij is dat de vinnigste brandstof die je kunt gebruiken, maar voordat je solex daarop loopt zal het geen solex meer zijn...jwz

Gr Jelle_Solex

#40555 20/04/10 10:19 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Jelle_Solex
uhm, bij de tractorpulling gebruiken ze methanol, volgens mij is dat de vinnigste brandstof die je kunt gebruiken, maar voordat je solex daarop loopt zal het geen solex meer zijn...jwz

Gr Jelle_Solex


Solex loopt er prima op je hebt alleen een sproeier 120 nodig en speciale mengolie (model vliegtuigen en voertuigen
gebruikten niet anders maar zijn nu veelal electrisch)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 219 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.042s Queries: 47 (0.015s) Memory: 1.0525 MB (Peak: 1.2740 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-27 17:57:10 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS