Originally Posted by MarkN
Heren dank voor de do's and don'ts, ik had ook al de nodige zaken gehoord via het iets snellere maar door mij minder geliefde facebook en had al besloten een ander blokje te gaan zoeken, en via een goede bekende een origineel Frans 3800 blokje kunnen kopen.
Zuiger en cilinder zien er tiptop uit, ding heeft een compressie waar je u tegen zegt, zelfs met een dubbele koppakking zag ik. Die laat ik er voorlopig maar even tussen zitten. Petje en cilinderkop zijn wel mooi vlak.
Ik heb het pompje van nieuw membraam en kunstof plaatje voorzien, stalen tankje vervangen voor de plastieke van de Chinese en nou de boel nog op het frame hangen. Maar eerst even wat andere zaken als lagers en remmen aan pakken.

Nu lees ik hier iets over het vervangen van de losse kogels voor skf lagers, helemaal mijn idee, die losse kogels is gewoonweg K met Peren. En een paar vragen heb ik ook nog, er zal ook vast al iemand dit uitgevogeld hebben wat de beste methode is.

Zitten er losse halve maan cups geperst in de naaf?[ja, maar de maat en afronding van de boring in de naaf kloppen niet met een kogellager maatvoering , sommige "ATOM" naven ( ook een serie van gebruikt in Solex) hebben wel standaard kogellagers
Is het een idee om een bus tussen de lagers nee dat is geen idee, dat is een absoluut moeten, VOORBEELD van mislukken : veel Chinese naven die standaard wel komen met lager ( maat voering beuh) hebben ook een tussenbus, gezaagd van PB ijzer en niet aan de maat, dat is geen steun en met de steekas druk je dan ook zo de binnenringen uit de lagers . Kaliteitsnaven in puch maxi, zundapp en kreidler oa hebben heel stevige goed passende tussenbussen met ook nog eens een centreer ring die hem op zijn plaats houdt in het midden zodat de steekas als hij door een lager komt ook de opening van de bus vindt te zetten die dan tegen de binnenring van het lager zit zodat je de boel niet in elkaar kun drukken?

Tips en adviezen zijn welkom!


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)