Originally Posted by pijeir
De term VIERTAKTEN is voor mij 'n misterie.
Die term wordt gebruikt in de handleidingen voor 't afregelen van de carburateur van kettingzagen, maar ik weet niet welk geluid ze daarmee bedoelen.
Mijn SoleX maakt, wanneer hij zowat z'n pieksnelheid van 25 km/u bereikt, soms een doffer geluid, ik veronderstel dat de gecalibreerde opening in de sproeier op dat ogenblik de benzinetoevoer beperkt om niet over de maximumsnelheid te kunnen.
Hetzelfde dof geluid hoor ik ook wel bij andere gecastreerde brommerkes.
Is dat "viertakten" ?

Tja wat is viertakten eigenlijk? Daarover zijn hele familieruzies ontstaan...
Ik doe een poging:
Viertakten van een tweetakt motor ontstaat als het benzinemengsel te rijk is. Het mengsel bevat dan teveel benzine of te weinig lucht (of beide) en kan dan moeilijker ontbranden. Speel maar eens met je luchtschuif (choke) tijdens het rijden richting "Start" en je hoort vanzelf wanneer hij gaat viertakten. De tweetaktmotor slaat dan steeds een explosie over en gedraagt zich daardoor eigenlijk als een viertaktmotor, vandaar de term viertakten.

Dat de term wordt gebruikt voor het afregelen van carburateurs kan ik me goed voorstellen. Meestal is de beste afstelling die waarbij de motor nog net niet gaat viertakten. Eigenlijk hetzelfde wat je doet met de luchtschuif van je Solex.


Groet, Tim