Origineel bericht van: Jan Vennix
Bij het wiel op de foto zijn de spaken niet radiaal gespaakt maar in een schuine stand en dat is een zeer grote fout.
In de ene richting staan de spaken zo dat ze een grote draaikracht kunnen opvangen.
In de andere draairichting staan de spaken zo dat ze de gewone kracht kunnen opvangen.
Maar in deze manier van spaken gaan de spaken zeker heel gouw stuk ,want door deze foute manier worden de spaken aan de zijde die wel gekruist zijn de spaken dubbel belast doordat er driemaal zoveel spaken naar een kant trekken en maar een vierde naar de andere kant.
Volgens mij.
Recht spaken wordt alleen gedaan om met minder spaken een sterk wiel te krijgen ,maar dan mag er geen tandwiel of een remtrommel in zitten

Scherp gezien!
Bovendien zitten aan de recht gespaakte kant de spaakkoppen aan de binnenkant, wat op zich al fout is. In zo'n geval zitten de koppen altijd aan de buitenkant. Maar inderdaad, bij een trommel of schijf of een tandwiel mag je nooit radiaal spaken.
Overigens is bij bijv. een racefiets een radiaal gespaakt voorwiel (met velgrem dus) wel de sterkste constructie en levert dan ook een sterk en stijf wiel op.

Last edited by zeezout; 22/08/16 07:55 PM. Reason: Voorwiel racefiets

Groet, Tim