Dat de koppen van de spaken bij deze velgen aan de binnenzijde moeten heeft te maken met de hoek hoe de kop aan de steel zit.
Bij de binnen spaak manier heb je alle spaken met een kophoek van 85 graden.
Dat is nodig om de spaak heel goed vast geklemt (voorspanning ) in de naafrand zal klemmen.
Dat wil zeggen dat de kop het gat geheel onder spanning zal opvullen en geen enkeke speling zal toelaten bij het vehogen of wat verlagen van de spaakspanning ( denk hierbij aan snel zwenken of door grote kuilen in de weg ).
Bij het spaken van de binnenkant en aan de buitenkant heb je twee soorten spaken nodig namelijk binnenkant 85 graden en aan de buiten kant 75 graden spaken.
Dat moet toch iedere spaken man weten.
Als je een spaak van 85 graden aan de buitenkant zet dan zal je na een bepaalde tijd zien dat deze spaken altijd de kop verliezen omdat bij elke trekkracht verandering de hoek van de kop zal veranderen en deze hoek die bij het spannen al geen 85 graden meer is maar b.v. 87 graden zal bij elke spannings verandring van 85 graden (lage spanning ) naar wel naar meer dan 90 misschien wel 92 graden veranderen ( spanning verhoging ).
Door deze steeds wisselende hoek dan breekt deze spaak gewoon af en is hij niet goed meer bij zijn hoofd.
Ook zo als de monteur die dat gespaakt heeft.
Maar soms is het materiaal waar deze kop zijn toevlucht heeft gezocht zo zacht dat door deze beweging de spaakgat aangepast is aan de spaakkop en aan de spanning die hierdoor wat lager is geworden