Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Page 30 of 54 1 2 28 29 30 31 32 53 54
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Aha, ik ook, meetrappen is er dan mooi niet meer bij, dat zouden ze meer moeten doen. word het tenminste een echte SOLEX race in plaats van wie de sterkste dijen heeft, dat maakt het een "trapondersteunde" wielerwedstrjd.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Veelal zijn het de rotremmen die problemen geven en dan een stokje tussen de wielen steken.
Meestal is dat stokje tussen de wielen beter dan onder een auto terecht komen want dat kan ook zeer doen.
Tenminste als de remmen weigeren moet je blij zijn dat ze er nog een stokje tussen steken ,veel remmen doen zelfs helemaal niets en moet je maar zien hoe je het red .
Meer weten ,meer vragen.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Origineel bericht van: Joan
Aha, ik ook, meetrappen is er dan mooi niet meer bij, dat zouden ze meer moeten doen. word het tenminste een echte SOLEX race in plaats van wie de sterkste dijen heeft, dat maakt het een "trapondersteunde" wielerwedstrjd.


Zijn we het een keer 100% met elkaar eens Joan.
Het is gelukt. grin


Ergens wel mee ens maar dan moet het parcour ook aangepast zijn want in Heeswijk die brug over zal dan toch moeilijk of niet gaan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik vind bij de blackenroll de trommelrem vooraan niet echt een verbetering. Laatst reed ik even met Pierre zijn Hongaar, die had pas remmen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ik vind bij de blackenroll de trommelrem vooraan niet echt een verbetering. Laatst reed ik even met Pierre zijn Hongaar, die had pas remmen.


nochtans de remmen van mijn b&r remmen ook perfefek
gr pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik zou nieuwe schoenen kunnen steken, het beste zou zijn om een compleet nieuw voorwiel te plaatsen zoals ik achteraan al deed. Maar die zijn moeilijk te verkrijgen in goede qualiteit. frown


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja wel hoor er zijn heeeel goede wielen te krijgen.
peugeot heeft ze, mobylette heeft ze en dat zijn de mij meest bekende merken maar er zijn er vast nog wel een dozijn meer die 23" bij 2" wielen hebben


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Vandaag naar Vehikel Zwolle geweest, Ad v Heerbeek staat er, nog wat onderdelen bij hem gekocht, bij HBM een mooie HBM ultrasoonreiniger 4 liter gekocht demomodel dus een stuk goedkoper, verder is er niks op solex gebied, intree plus parkeergeld samen €17,- en dat is niet niks!!

Last edited by Roelof; 24/08/13 12:16 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooie prijs, die 199. Denk zo maar dat ie er komt.
laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Waarom loopt deze solex zo slecht....1 gat te veel dus.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
tja.....meneer hij loopt niet meer zo hart als vroeger...daar komen de meesten mee aan en dan begind het zoeken en ik heb ook niet altijd gelijk in de gaten wat HET probleem is hoor, er komen hier ook wel eens mensen die ook al bij een ander zijn geweest en dan vind ik het toevallig wel....zal zeker andersom ook gebeuren, de kunst is dan om elkaar niet gelijk te lopen slecht praten...


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
ohh ik zie jou er ook niet voor aan dat je over de rug van een ander je zelf beter wil praten.

Ik ga het probleem weer oplossen...stukje kauwgum er in dan zal het wel weer goed zijn...toch?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Idd, hoe pak je dit goed aan. Met hars?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Carter opgevuld met 2k alum. epoxy, hier gebeurd niks meer mee.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Het probleem zit soms ver weg verborgen. Ook dit gaatje zie je echt niet als alles nog gemonteerd zit.

Ik heb er een gehad waar ooit een te lange bout is gebruikt voor de tankbevestiging. Geen bodem meer in, dus valse lucht. Het liep nog wel maar niet jofel. Begin maar te zoeken wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
idd en dit gaatje in het carter werd pas goed zichtbaar na ultrasoon reinigen.
Je bedoelt denk ik het carterdeksel waar de tankbout in zit, heb ik ook al eens gehad, aan de binnenkant een bultje gedrukt door een te lange bout en daar was hij lek, ik moet wel zeggen een solex verveeld nooit want er is altijd weer wat anders.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Klopt eerst in USR, ben er nog niet achter hoe lang het moet/kan en op welke temp. want het carter was nog niet schoon na 11/2 uur, alles een beetje los gekrapt en toen nog 1 uur bij 70 graden, was al een stuk beter, de rest gestraald zo krijg je een ruw oppervlak waar het epoxy beter op hecht.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2012
Posts: 114
F
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
F
Joined: Jun 2012
Posts: 114
de rol van gohstrider weer terug ,dus alles weer in elkaar en toeren maar !dacht ik haha had tydens dat de rol wegwas ff de tank schoongemaakt ,met van alles en nogwat ,nieuwe benzine erin gedaan tijdje terug ,en niet meer na gekeken ,dus je raad het al geregeld de sproeier verstopt ,bij thuiskomst de benzine er uitgehaald ,had ik bruine benzine ipv groen dat ik gewend was en heel veel rotzooi,dus minsten 20 gespoeld en gezeefd ,en nu is het weer schoon ,dus over een aantal dagen maar weer ff doen ,en gohst rider : high service and low prices !!! laugh

Joined: Jun 2012
Posts: 114
F
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
F
Joined: Jun 2012
Posts: 114
kwam ik ff later iets tegen over het schoonmaken van een tank op een of andere site ?
3 eieren
1 schep meel
3liter olijfolie
2 flinke rode peper
1 knooflook teen
1 hele kip

alles in de beton molen met de tank
een uurtje laten draaien
Daarna afgieten en het gekkenhuis bellen

kon het niet laten om het ff te kopieren!!

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooi 3 stelletje zo. 3 grote spiegels. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: eversman
Hoef je niet achterom te kijken als je eigenlijk voor je moet kijken! Altijd die smalle kronkelweggetjes he laugh

zie je de wereld dan niet 3 keer als je in de spiegel kijkt ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb wat in de spulletjes zitten krauwen en ik kwam tot de ontdekking dat ik een compleet blokje kan bouwen. Hoef alleen een drijfstang met lagertjes te bestellen de rest heb ik. De spulletjes zijn schoongemaakt en heel mooi en goed, dus het bouwen kan beginnen.
Later natuurlijk weer een klein filmpje als hij draait.
Leuk he.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik heb wat in de spulletjes zitten krauwen en ik kwam tot de ontdekking dat ik een compleet blokje kan bouwen. Hoef alleen een drijfstang met lagertjes te bestellen de rest heb ik. De spulletjes zijn schoongemaakt en heel mooi en goed, dus het bouwen kan beginnen.
Later natuurlijk weer een klein filmpje als hij draait.
Leuk he.


Doe dan niet zo'n chinees drijfstangetje want daar krijg je spijt van.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik heb wat in de spulletjes zitten krauwen en ik kwam tot de ontdekking dat ik een compleet blokje kan bouwen. Hoef alleen een drijfstang met lagertjes te bestellen de rest heb ik. De spulletjes zijn schoongemaakt en heel mooi en goed, dus het bouwen kan beginnen.
Later natuurlijk weer een klein filmpje als hij draait.
Leuk he.


Doe dan niet zo'n chinees drijfstangetje want daar krijg je spijt van.


Dat had ik al begrepen Roelof.
Weet je wie de goede heeft?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De goede zijn de originele maar die zijn niet meer te koop, zie dat je een gebruikte krijgt en zet daar nieuwe naald lagers in.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik heb wat in de spulletjes zitten krauwen en ik kwam tot de ontdekking dat ik een compleet blokje kan bouwen. Hoef alleen een drijfstang met lagertjes te bestellen de rest heb ik. De spulletjes zijn schoongemaakt en heel mooi en goed, dus het bouwen kan beginnen.
Later natuurlijk weer een klein filmpje als hij draait.
Leuk he.


Doe dan niet zo'n chinees drijfstangetje want daar krijg je spijt van.


Dat had ik al begrepen Roelof.
Weet je wie de goede heeft?

puch shop, puch drijfstang


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Deze drijfstang is veel te zwaar voor een solex krukas daar gaat je carter van delen in twee stukken.
Ook als je nog een echt carter gebruikt.
Een gewoon solex drijfstang is goed genoeg.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Deze drijfstang is veel te zwaar voor een solex krukas daar gaat je carter van delen in twee stukken.
Ook als je nog een echt carter gebruikt.
Een gewoon solex drijfstang is goed genoeg.

beetje flauw dat advies af te kraken, wat is mijn belang om anderen hun carters in 2-en te laten delen ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Verder niet fanatiek of zo.....



wink

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke dan ga ik een advertentie plaatsen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
En als je niet kopje over was gegaan en je ego was nog in orde, was je dan eerste geworden?
laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oto blokje aan het opbouwen. Carter op plakje bevestigd, lagertje erin, krukas ligt nu in de vriezer laugh , decompressieklepje zuiver gemaakt, benzinepompje bekeken maar eerst komt er maar een nieuwtje op, bovenste draad is dol. Tot zover. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Jan Vennix
Deze drijfstang is veel te zwaar voor een solex krukas daar gaat je carter van delen in twee stukken.
Ook als je nog een echt carter gebruikt.
Een gewoon solex drijfstang is goed genoeg.

beetje flauw dat advies af te kraken, wat is mijn belang om anderen hun carters in 2-en te laten delen ?


Ik denk even mee. Als je de drijfstang zo monteerd zonder te balanceren heeft Jan gelijk, en dat denk hij.
Jij en ik gebruiken die dingen ook, maar wij moeten wel balanseren.

Voor een standaard solex is een originelen drijfstang ook gewoon goed. Nieuwe naaldbusjes erin en klaar.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Leuk werk he. Blokje opbouwen.


Jazeker, zeker als je alle tijd hebt. Lekker bezig zo. Bietje keutele enzo. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoe herken ik een chineese drijfstang dan?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Dan zit er zo'n zakje rijst bij ?


HAhHAaa, als er maar ook sambal bij zit. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Hoe herken ik een chineese drijfstang dan?


Als je het draadje van het bigend naaldlager los maakt valt hij uitelkaar...nou dan weet je dat het chinees is.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als ik nu een drijfstang bij Ad of Marcel bestel wat is daar mis mee. Of moet ik alleen de lagers vernieuwen door goede?

Wat gebeurd er eigenlijk met die chinese? Elke ervaring heb je ermee?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Als je die uit een blok haalt dan vallen de naalden er zo uit....( ik durfde daarna de pistonpen niet meer te verwijderen)
Verder prima spul !

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Even een foto van een chinees en een vd Heem, smallend en bigend lagers die er bij horen, het bigendlager kan je niet bij de solex boeren bestellen dan krijg je een smaller type en moet je vulringen gebruiken, ik hou daar niet van en bestel bij mijn lagerspecialist de goede en die komen dan uit Frankrijk en met verzendkosten zijn die behoorlijk aan de prijs, het is maar wat je wil.

Kijk ook even naar de smallend boring van de chinees, misschien valt je iets op.


Last edited by Roelof; 28/08/13 05:25 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik doe het hier http://www.labflevo.com/

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Nogal! cry


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Tjonge tjonge wat een verschil zeg. Ding is gewoon krom.
Er zijn zoveel dingetjes die me opvallen. Nouja weg ermee.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De boring zit gewoon uit het midden.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik heb ze ook in mijn handen gehad, het kan zijn dat het lager er zo strak in zit dat je het busje er niet eens meer in kan zetten. het kan zijn dat hij er zo strak in zit dat ze hem niet recht in de "boring" hebben kunnen krijgen.

Om terug te komen op die puch drijfstangen, bij uitbalanceren is mij gebleken dat de originele solex krukas over gebalanceerd is, er zit feitelijk te weinig materiaal aan de big-end kant.
ik heb zowel qua gebruik als qua balancering heel goede ervaring met deze drijfstangen.
ooit toen de beurs in vriezenveen nog geen vriezenveen was maar de beurs een dorpje ergens in de buurt ( ben het ff kwijt) een hele stapel groene doosjes met drijfstangen bij een jongen gekocht, die waren in no time op. ben blij fat ik later die andere als leverancier heb gevonden hoewel die groen doosjes toen in guldens goedkoper waren dan de drijfstangen nu in euro's

Overigens kun je je bij het wegen afvragen welk gewicht van de drijfstang bepalend is voor de "onbalans" daarom beiden op 2 manieren gewogen

Attached Images
drijfstang1a.jpg (99.65 KB, 111 downloads)
drijfstang1ba.jpg (112.6 KB, 91 downloads)
drijfstang2a.jpg (138.47 KB, 98 downloads)
drijfstang2ba.jpg (131.14 KB, 95 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vorige week is de Solex Orbea met een hoop kabaal tot stilstand gegomen, 20 km van huis crazy .
Thuis de motor open gemaakt, blijkt het een en ander an de hand te zijn :

carterlager iets opgeschoven waardoor het Bigend tegen het carterdeksel schuurde
en een zwaar beschadigde drijfstang.
Je kan tussen de bronzen lagerbus en het aluminium doorkijken cool

Zuiger en cilinder hebben nagenoeg geen schade opgelopen van aluminiumslijpsel.
Wel vreemd dat, ondanks de mengsmering van 1:25, de boel toch in elkaar loopt.

Nu zit er een drijfstang in met naaldlagers, ter vervanging van de drijfstang met bronzen bussen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik heb de indruk dat de meeste niet weten wat het verschil is tussen de oost drijfstang en de andere.
De oost heeft een gladde lager bus en een buitenring met twee randen die de naalden binnen houden.
Deze constructie liggen de naalden los in de buitenring en kunnen er dus uitvallen als je er geen verstand van hebt.
Als je ook maar een naaldje er te weinig in hebt zitten dan gaan de naalden scheef liggen en zal het lager zeker vast lopen.
Omdat er geen ruimte genoeg is voor dwarsliggers.
Deze lagers zijn zo ontworpen omdat de olie er beter in kan.
Bijna alle gewone motoren hebben dat ook en ik kan me niet voor stellen dat al die andere fabrieken geen lagers kunnen maken.
Dus een goede raad tel tien keer het aantal naalden voor je de zaak gaat( monteuren)monteren.
En kijk als laatste nog eens op de grond of er toch niet eentje ergens in een heel klein richeltje is gevallen in de afvoer van je werkplaats.
IK heb ook deze lagers gemonteerd en nog geen defecten meegemaakt.
Aan een volle boom met appels mis je er niet een paar.

Last edited by Jan Vennix; 29/08/13 02:06 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik vind naaldlagers echt niet fijn om te monteren. Puch blokjes zitten er vol mee. sick
Dik lagervet helpt maar gewone kogellagers werkt zooooveel makkelijker, krijgen veel makkelijker smering en lopen nooit scheef / tegen elkaar in. Ik kan geen voordeel van naaldlagers noemen, is dat er wel?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jazeker John, en jij weet dat ook. Het contactvlak is vele malen groter. En assen liggen strakker gelagerd, ik bedoel ze wiebelen minder.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Klopt wel Alphons, voor sommige toepassingen is het mss nodig, maar waarom bv een Puch blok wel en een Zündapp Kreidler Jlo Sachs niet?
Puch blokjes uit elkaar halen heb ik altijd vermeden sinds de eerste keer dat ik zelf ontdekte dat het geen normale lagers waren (rikketikketik alle naalden eruit).
Ik was 14 jaar en te onervaren, dat blokje kwam bij de ijzerboer frown .

Later is het me wel gelukt maar echt leuk werk vind ik het niet.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zijn die Chinese lagers dan ook van die "uitvallagers" ?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Zou kunnen, hoeft niet.
Puch is de bekendste voor mij, maar er zijn er meer. Ik meen Garelli bv. en ik heb ook eens die ellende meegemaakt bij een buitenboordmotor, ik meen een Johnson.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
laugh laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
zundapp heeft dat ook aam de achterkant van zijn hoofas en je wil niet weten wat 1 zo een naaldje kost. andere typen van zundapp hebben daar een bronzen glijlager. probleem in dat hoekje is de inbouwmaten, simpel geen plek voor een groter lager en naaldlagers bouwen erg klein is. er zou wel een kogellager passen maar dan word het cartermateriaal wel erg dun tussen de lagers in en dat hebben oa de honda 4 takten, je vind daar dan ook regelmatig gescheurde carters omdat de kracht op de assen te groot is voor het dunne stukje tussencarter


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan Vennix
Ik heb de indruk dat de meeste niet weten wat het verschil is tussen de oost drijfstang en de andere.
De oost heeft een gladde lager bus en een buitenring met twee randen die de naalden binnen houden.
Deze constructie liggen de naalden los in de buitenring en kunnen er dus uitvallen als je er geen verstand van hebt.
Als je ook maar een naaldje er te weinig in hebt zitten dan gaan de naalden scheef liggen en zal het lager zeker vast lopen.
Omdat er geen ruimte genoeg is voor dwarsliggers.
Deze lagers zijn zo ontworpen omdat de olie er beter in kan.
Bijna alle gewone motoren hebben dat ook en ik kan me niet voor stellen dat al die andere fabrieken geen lagers kunnen maken.
Dus een goede raad tel tien keer het aantal naalden voor je de zaak gaat( monteuren)monteren.
En kijk als laatste nog eens op de grond of er toch niet eentje ergens in een heel klein richeltje is gevallen in de afvoer van je werkplaats.
IK heb ook deze lagers gemonteerd en nog geen defecten meegemaakt.
Aan een volle boom met appels mis je er niet een paar.


Ik vind de kwaliteit niet alles en ze zijn allemaal nieuw, heb er 4 maar aan alle 4 is wel wat mee.



Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja, met puch geen last van .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: FFAnders
Vorige week is de Solex Orbea met een hoop kabaal tot stilstand gegomen, 20 km van huis crazy .
Thuis de motor open gemaakt, blijkt het een en ander an de hand te zijn :

carterlager iets opgeschoven waardoor het Bigend tegen het carterdeksel schuurde
en een zwaar beschadigde drijfstang.
Je kan tussen de bronzen lagerbus en het aluminium doorkijken cool

Zuiger en cilinder hebben nagenoeg geen schade opgelopen van aluminiumslijpsel.
Wel vreemd dat, ondanks de mengsmering van 1:25, de boel toch in elkaar loopt.

Nu zit er een drijfstang in met naaldlagers, ter vervanging van de drijfstang met bronzen bussen.

Het lijkt wel een praatje Drijfstang wink

Ik heb er een plaatje bij

LET OP , DE BEELDEN KUNNEN ALS SCHOKKEND ERVAREN WORDEN !!

Op de derde foto is te zien dat de drijfstang ook neg lekker tegen de voorkant van het carter geschuurd heeft .

Attached Images
DSC03448.JPG (133.1 KB, 111 downloads)
DSC03447.JPG (152.66 KB, 117 downloads)
DSC03443.JPG (155.64 KB, 119 downloads)
DSC03450.JPG (149.61 KB, 122 downloads)
Last edited by FFAnders; 29/08/13 08:27 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Lekker smerige plaatjes FF.

Maar eehhh, wat is dat groene spul op die laatste foto, of wil ik dat niet weten? laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Lekker smerige plaatjes FF.

Maar eehhh, wat is dat groene spul op die laatste foto, of wil ik dat niet weten? laugh


Ja dat is "truc speciaal"
(allang bekend op het forum trouwens)


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat groene spul het materiaal wat ze werk stof ( S ) noemen dat is een glijmateriaal (lagermateriaal )wat goedgekeurd is in de levensmiddel industrie.
Het is vrij zacht en toch slijtvast voor er over glijdende dozen of verpakking.
Het kan ook goed tegen slijtage op assen en andere bewegende delen en is daarom gebruikt in de voeding verwerking.
In deze plaats is het gebruikt als opvul materiaal om een kleiner lager in een te groot gat te plaatsen.
Het materiaal is hier helemaal niet geschikt voor is veel te zacht en is niet vormvast.
En is dus geen goede oplossing.
het materiaal is een zacht verend materiaal en het lager zal gewoon los gaan zitten.
Heft een zeer goede eigenschap ,het is bijna nergens mee vast te lijmen,het plakt gewoon niet.
Meer weten nog verder doorvragen.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Die drijfstangen zijn met een bronzen lager en gaan gouw vastlopen bij iets te weinig olie en worden daarom niet meer gebruikt in solexen en hebben geen olie voorraad in het lager als er even geen gasgegeven wordt bij een hoge snelheid.
Deze lagers worden in het oosten niet gebruikt in solexen.
Meer weten niet meer vragen want ik ga naar bed.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke bedankt voor de goede uitleg. Misschien is het lager met voelerlint opgevuld en is het groene spul misschien alleen maar gebruikt om het lint op zijn plaats te houden of zoiets. Gokje van mij.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een beetje kleur in de motor kan geen kwaad toch ??
Het was nogal Grijzig binnenin.
Jan heeft het bij het rechte eind (tuurlijk) wink .
Geen voelerlint o.i.d. , dat is mogelijk de volgende fase als de Werkstof (weer??) problemen geeft.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk ook weer wat geleerd.

Ik wordt nog eens slim hier. laugh laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: FFAnders
Een beetje kleur in de motor kan geen kwaad toch ??
Het was nogal Grijzig binnenin.
Jan heeft het bij het rechte eind (tuurlijk) wink .
Geen voelerlint o.i.d. , dat is mogelijk de volgende fase als de Werkstof (weer??) problemen geeft.


Probeer eens polyamide of te wel nylon, heeft een veel hoger smeldpunt (200 graden), er rijden bij onze club een stuk of 8 mee en geen enkel probleem.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Geen idee of het aan/door de temperatuur komt/ligt.
Ik weet wel dat Nylon/PA vocht opneemt en of dat problemen kan geven ??
Dan roest de buitenring vast in de vulring , ook niet verkeerd .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Klopt nylon neemt vocht op, ben bij een bedrijf gespecialiseerd in kunstoffen geweest en hebben samen gezocht wat het meest geschikt was, PA (nylon) kwam er als beste uit maar werd wel bij gezegt dat het hygroscopisch was, kan in ons geval ook een voordeel zijn....het blijft zig vast klemmen.
Heb ook 5 verhuursolexen hier mee uitgevoerd en die rijden tussen de 8000 en 10000km per jaar, nog geen 1 terug gehad.
Mijn eigen solex een aluminium ring voor gemaakt en die zit er na een jaar al weer los in.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: ghostrider
Even een vraagje...Wat is er mis met de originele constructie van de Solex ?
Ik heb geen een ring er bij gemaakt en het lager zit er ook nog steeds in.


Niks mis mee, zamak is heerlijk spul, beter materiaal hadden ze niet kunnen bedenken. Lager blijven mooi vastzitten, cilinders blijven mooi recht staan, enz. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
VEERKRACHT .
De originele carterafdichting is een metalen ring met daarachter een veerring (bloemplaat),dus een afdichting op veerkracht .
Ik heb al diverse carters gehad waar het lager, in koude toestand, los in de boring zat.
(oftewel de borgplaat eraf en het lager eruit schudden.)
Dit is bij solex niet vreemd want ze hebben op de borgplaat
een nok en in de lagerring een groef ter voorkoming dat het
lager mee gaat draaien in de boring, een andere reden kan ik niet verzinnen.
Een kunststof ring heeft veerkracht, het lager klemt in de ringen de ring zit klem in de boring .
Op zich niet verkeerd .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Probeer deze eens grin wink


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
met de huidige brandstof ben ik zeer sceptich over het gebruik van kunststof, kijk eens naar keramische lagers, zijn niet eens zo duur meer, maar lopen veel lichter en dat scheelt PK's


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Even een vraagje...Wat is er mis met de originele constructie van de Solex ?
Ik heb geen een ring er bij gemaakt en het lager zit er ook nog steeds in.

dat lager is veel te groot, geen idee waarom er zo een waanzinnig groot ding in moe(s)t
schept echter wel ruimte voor diverse leuke alternatieven .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: ghostrider
Even een vraagje...Wat is er mis met de originele constructie van de Solex ?
Ik heb geen een ring er bij gemaakt en het lager zit er ook nog steeds in.


Niks mis mee, zamak is heerlijk spul, beter materiaal hadden ze niet kunnen bedenken. Lager blijven mooi vastzitten, cilinders blijven mooi recht staan, enz. smile



jaja...het blijft een uitdaging dat zamac, beetje experimenteren en soms gaat het fout en soms gaat het goed, een solex blijft boeien en dat is ook het mooie er aan.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof
Probeer deze eens grin wink

Het gaat niet om het lager maar om de passing.
Wel weer een ander tintje grijs.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
OP zich zijn de carters ook niet slecht maar door te lang gebruik krijg je toch last van slijtage en misschien doorrotten.
Aan gezien dat de carters uit de 50er en 60er jaren niet meer leverbaar zijn moet je kiezen tussen een kwalitatief minder gietstuk of een gefreesd carter of oplappen/gangbaar maken van een oud cartertje.
Een ieder doet dat op zijn eigen manier en ervaar je vanzelf wel of dat een goede of minder goede manier was.
Als mijn Solex de constructie snelheid behaalt , ben ik tevreden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Volgens mij was hij ook wel ontworpen om een ritje te maken, van zeg maar 10 km of zo. Wij willen ritten van 100 km en dan nog wat rap ook.
Van huis naar school is het 6,5 km. En met die laatste dagen, heerlijk gewoon dat stukje te rijden. En de laatste tijd laat ik hem ook ergens tussen de 25 en 30 rijden, zomaar lekker tuffen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag blokje helemaal afgebouwd. Morgen benzine erin en draaien maar. Heb een nieuwe bougiekabel, bougie, pompje en drijfstang erop moeten zetten. Toch weer 60€. Maar heb er een mooi blokje ervoor terug.
laugh
En nu maar hopen dat hij morgen wil draaien. laugh Alleen nog benzine erin en starten.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja zeker. Geeft wel altijd een kick, de eerste start van zo'n herboren motortje wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Heb het deze week helemaal gehad met de solex mad Had een klant die de tank had drooggereden, en toen starte deze niet meer. Oke, dacht ik, reinigen en rijden. NOT dus. Alles was aanwezig, vonk en benzine. Alles 2x gecontroleerd en savonds om half 9 met tranen in de ogen maar opgegeven. Blokje wou wel lopen, maar met knalen in uitlaat en back-fire's uit de carburator. Dus kan alleen tijdstip zijn en deze stond perfect.
Kan in een oto blokje een andere kruk-as zijn gemonteerd.
Bv een krukas van een 3800? Klant had begrip voor de situatie, maar het zit mij nog steeds heel erg dwars. Wie wel hier iets op zeggen.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Is de spie ven het vliegwiel nog aanwezig ???

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Geprobeerd met 2 ander vliegwielen van hetzelfde type, maakte helemaal geen verschil.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Helemaal leeg gereden. Klappen in de uitlaat. Lijkt mij toch iets van de vonken fabriek. Ja lastig Johnnie, succes je komt er wel uit weet ik. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag het blokje laten lopen. Wat benzine erin een paar keer rond en draaien als een tierelier. Loopt heel mooi. Rol en koppeling zijn nagenoeg nieuw dus een mooi reserve blokje.

Ohja bubbeltjes in het slangetje, komt door het slangetje zelf. laugh

http://www.youtube.com/watch?v=Sz5W06NA48E&feature=youtu.be


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Dat loopt idd weer mooi Alfons !!

Gr. Han

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mijn geluid doet het niet op de laptop mad
straks eens zoeken.

@Johnnie: Test eens met de schuifmaat of de puntjes wel op 1,8 mm van DBP opengaan. Als je het echt niet kunt vinden: Bakkie troost in Roermond halen met Solex en al wink
We zullen hem krijgen grin


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Johnnie
Heb het deze week helemaal gehad met de solex mad Had een klant die de tank had drooggereden, en toen starte deze niet meer. Oke, dacht ik, reinigen en rijden. NOT dus. Alles was aanwezig, vonk en benzine. Alles 2x gecontroleerd en savonds om half 9 met tranen in de ogen maar opgegeven. Blokje wou wel lopen, maar met knalen in uitlaat en back-fire's uit de carburator. Dus kan alleen tijdstip zijn en deze stond perfect.
Kan in een oto blokje een andere kruk-as zijn gemonteerd.
Bv een krukas van een 3800? Klant had begrip voor de situatie, maar het zit mij nog steeds heel erg dwars. Wie wel hier iets op zeggen.

Kan je met een stroboscooplamp controleren ??

Misschien dat de lichtnok van de contaktpunt versleten is en de punt maar net gelicht wordt.
Dit in combinatie met een slechte condensator kan een onregelmatig ontsteektijdstip geven.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja loopt netjes he. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nou niet nieuw hoor. De punten zijn echt ingebrand, maar omdat het VdH puntjes zijn gewoon opgeschuurd en dan werkt het weer prima. Ik sta ook te kijken hoe deze ook zo langzaam kan lopen. En op toeren netjes zonder gepruttel of zoiets.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vandaag een rol vervangen op een onlangs aangeschafte OTO.
Rede hiervoor : de rol was te klein gesleten omdat deze gemaakt was van een soort
polyester met glasvezel(matje)en verder was er geen of te weinig slijtvast materiaal aangebracht.
Hij was al afgesleten tot een diameter van 40mm, het trok wel goed whistle .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Johnnie
Heb het deze week helemaal gehad met de solex mad Had een klant die de tank had drooggereden, en toen starte deze niet meer. Oke, dacht ik, reinigen en rijden. NOT dus. Alles was aanwezig, vonk en benzine. Alles 2x gecontroleerd en savonds om half 9 met tranen in de ogen maar opgegeven. Blokje wou wel lopen, maar met knalen in uitlaat en back-fire's uit de carburator. Dus kan alleen tijdstip zijn en deze stond perfect.
Kan in een oto blokje een andere kruk-as zijn gemonteerd.
Bv een krukas van een 3800? Klant had begrip voor de situatie, maar het zit mij nog steeds heel erg dwars. Wie wel hier iets op zeggen.

kan ook nog valse lucht zijn gaan aanzuigen. hoe goed heb je brandstof en ontsteking gecontroleerd ?.
vasthangende DECO is ook nog een mogelijkheid.
en dan de vraag had hij het echt opgegeven omdat de tank leeg was of is dat een aanname, heeft hij het opgegeven met een lege tank in plaats van "vanwege" een lege tank


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Denk ook eens aan het vliegwiel waarvan de spie niet meer op de goede plaats zit.
Komt ook wel eens voor.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik zie ff het verband niet tussen "onsteking goed zetten" en "geen nieuwe solexjes" ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan Vennix
Denk ook eens aan het vliegwiel waarvan de spie niet meer op de goede plaats zit.
Komt ook wel eens voor.

Wandelende Spie ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
laugh

Vandaar dat ik al vroeg het ontstekingspunt te controleren met de schuifmaat.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Het gaat goed hier in Panningen, gisteren wou mijn computer niet meer starten cry Donderdag maar snel een nieuwe halen.
Oké, ik heb inderdaad het bdp niet opgezocht voor het afstellen
maar het ding heeft gelopen als de brandweer! Maar het ding kon ik niet rijdend starten omdat de koppeling slipte.
Trouwens, ik heb de handdoek geworpen en het ding is weer bij de klant. Weet trouwens niet hoe je een tijdstip checkt met de schijfmaat, kan me wel iets voorstellen. Maar zou hier een verkeerde krukas in hebben gezeten?

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Hij heeft toch gelopen !?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Johnnie
Het gaat goed hier in Panningen, gisteren wou mijn computer niet meer starten cry Donderdag maar snel een nieuwe halen.
Oké, ik heb inderdaad het bdp niet opgezocht voor het afstellen
maar het ding heeft gelopen als de brandweer! Maar het ding kon ik niet rijdend starten omdat de koppeling slipte.
Trouwens, ik heb de handdoek geworpen en het ding is weer bij de klant. Weet trouwens niet hoe je een tijdstip checkt met de schijfmaat, kan me wel iets voorstellen. Maar zou hier een verkeerde krukas in hebben gezeten?

Pas maar op met oude TL- armaturen : daar zit ook een starter in whistle .

Met de schuifmaat : op 1,8mm Voor BDP moeten de punten opengaan.
In principe moeten dan ook de Merktekens tegenover elkaar staan.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Aan de achterkant van de schuifmaat komt een strip naar buiten als je de bekken uit elkaar trekt. Deze is bedoeld om dieptematen mee te meten.

Achterkant schuifmaat goed aanleggen op bougiegat. (Moeilijk!).
Meetstrip in cilinder laten zakken.
Vliegwiel omhoog draaien. Kijken wat de maat is bij BDP.
CYCLUS HERHALEN. En 1,8 mm eerder stoppen, hier moet je merkteken staan.

Kom gerust met deze Solex naar Roermond, of verwijs de klant door, heb ik geen probleem mee wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik ben maar een raar iemand maar ik ga er meestal van uit dat de fabriek die volgens mij toch wel meer dan een paar duizend(en )van die motoren in elkaar heeft gefrutseld wel ongeveer weet hoe de punten moeten worden afgesteld .
En volgens mij (alweer ) hebben ze daar speciaal een paar stippen op het carter en vliegwiel( speciaal daarvoor )gezet om het ons een beetje makkelijker te maken.
Verder zou ik niet weten of iets kunnen bedenken waarvoor deze merktekens bedoelt kunnen zijn.
Dus als je het niet meer weet dan toch maar weer eens vragen.

Page 30 of 54 1 2 28 29 30 31 32 53 54

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (kok18), 57 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.221s Queries: 218 (0.142s) Memory: 1.9716 MB (Peak: 2.9734 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-27 12:27:40 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS