Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Page 28 of 54 1 2 26 27 28 29 30 53 54
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Ik wist niet dat jij nog condooms nodig had.

die lucht vergeet je nooit meer, al word je honderd.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En wat minder lang laten koken zodat ze wat minder "Gaar" worden ??
En is het een optie om ze aan de binnenkant , op de zwakke plekken, in te smeren met b.v. Polymax transparant ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
het zadeldekje is zacht ( nou ja eigenlijk meer "taai") gebleven na de kook sessie, gisteren uit de waterbak gehaald, laten drogen en hij "zit" weer

Last edited by Joan; 03/07/13 01:35 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Mooi Joan, ik ga het ook proberen. Heb toevallig vandaag een nieuw dekje binnen, zwart, op zich een hele mooie.

Vandaag een nieuwe aanwinst opgehaald. Heel mooi Solexje 3800, NL met kenteken, heeft altijd goed gereden, rijklaar.

Tankje en leidingen schoongemaakt, filters vervangen, Aspen erin en "nieuwe" trappers erop, klaar wink

Wel apart vond ik het "Secura" achterlicht, waar ook het bekende NL rondje is ingeslagen. Ik had deze nog niet gezien... origineel voor Solex?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2010
Posts: 150
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
vanavond de beckson naaf uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. hij blokkeert nu cry. morgen maar weer ns n nieuwe poging wagen. heeft iemand n idee waar mn foutje zit???


vr.gr.
roel
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Heb je Olie tussen de lamellen gedaan ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2010
Posts: 150
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
ik weet eigenlijk zeker dat ik iets verkeerd gemonteerd heb. de naaf liep alleen n beetje stroef en dacht: n beetje smering kan geen kwaad.
zijn er geen onderdelen die je perse op n bepaalde manier moet monteren???

Last edited by roel54; 04/07/13 07:27 AM.

vr.gr.
roel
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8

er zijn div. beschrijvingen te vinden op het internet, ook hier op solex.nl staan afbeeldingen van de opbouw.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2010
Posts: 150
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
kan ik iets fout hebben gedaan vanaf R20.7 tot en met R20.2???
p.s. bedankt voor het meedenken ronald


vr.gr.
roel
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zit er vrije slag in ??
Instelbaar met R20.5 dacht ik.(borgmoer R20.30 lossen en verstellen met R20.26 )
Als die te strak staat gaat het ook niet goed.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nee, ik ben in de war, je moet deze hebben voor de vrije slag



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ja je moet netjes werken anders kunnen de lamellen niet vrij lopen of werkt het worm mechanisme dat de lamellen moet activeren niet goed, ook het pakket in de juiste volgorde in elkaar steken zodat de buitenste steunringen waar het pakket op af moet steunen ook op de goede plaats zitten en het ene gedeelte dien je van de ene kant in de naaf te steken en afbouwen doe je vanaf de andere kant. ook is het zaak om de andere kant op de juiste plek op de draad te fixeren zodat het vierkante stuk waar de lamellen op liggen in de juiste stand komt .
misschien even buiten de naaf oefenen door eesrts alle componenten op het vierkante stuk te zetten inclusief tandwiel en cone voor het kleine lagertje in het tandwiel zodat je weet dat dat traject voldoende speling heeft.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Lastig zo'n naaf. Gelukkig hoefde die van Mirjams Solex niet uit elkaar. Even toen een beetje open gehad, maar snel weer dicht gemaakt.
Werkt prima dus afblijven.

Vandaag een stukje gereden met Mirjams Solex, wat een prima ding. 1 ding dan. Tijdens rijden hoorde ik regelmatig een rammelend/tikkend geluid, dacht effe toch niet de motor he, gelukkig niet. Het is de veer waarmee de uitlaat is opgehangen die trilt/fibreerd mee en tikt dan tegen de uitlaatbocht. Dus effe over denken hoe ik dat oplos.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Eigenlijk heel gemakkelijk, ga naar www.rijwiel.net
Klik dan op de Nederlandse vlag. dan krijg je alle over fiets-techniek. Er is ook een item over de Becksonremnaaf uit Brummen
Moet goedkomen!

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk daar heb ik wat aan. Mocht de naaf een keer uitelkaar moeten, dan print ik die 7 stappen uit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Kijk daar heb ik wat aan. Mocht de naaf een keer uitelkaar moeten, dan print ik die 7 stappen uit.

Het valt best wel mee.
Als je niet teveel uit elkaar haalt hoef je ook niet teveel in elkaar te zetten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2010
Posts: 150
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
Origineel bericht van: Johnnie
Eigenlijk heel gemakkelijk, ga naar www.rijwiel.net
Klik dan op de Nederlandse vlag. dan krijg je alle over fiets-techniek. Er is ook een item over de Becksonremnaaf uit Brummen
Moet goedkomen!


zaterdag ga ik weer eens n poging wagen.


vr.gr.
roel
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: eversman
JAMOAR DAN NOG is dun beckson noaf altijd remzeker, zelfs na 50 jaar!!!!!! laugh

Ja, veel wel maar ik heb ook ellendige gezien, ze hebben echt af en toe wel onderhoud en nieuwe olie nodig anders verbranden de platen. Ik heb ook wel eens een naaf gehad ( van een cyclemaster) die van binnen niet meer zeskant was maar geheel ingeslagen. om over lagerschalen die ingevreten zijn vanwege geen smering meer op de kogels maar te spreken, met enige moeite kunnen de lagerschalen uit de naaf, maar vind maar eens nieuwe


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2010
Posts: 150
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
grin vanmiddag alles eens rustig doorgelezen en toen de naaf uit elkaar gehaald. daarna heb ik het boeltje weer in elkaar gezet met behulp van de beschrijving en hopsa, kheb al een tochtje gemaakt van 15 km en alles zit nog prima. bedankt allen. wink

nog ff 1 vraagje: omdat ik nog geen spatbordstangetjes heb kan ik niet goed beoordelen of de onderkant uitlaat aan het bovenste of onderste gaatje van het spatbord (zwanenhals) komt te zitten.

Last edited by roel54; 05/07/13 10:34 PM.

vr.gr.
roel
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bij een uitlaatje met de demper Boven zit de spatbordbevesting + uitlaat op het onderste gat.
Als je geen stangetjes hebt kan je (voorlopig) met wat alu. hoekprofieltjes uit een bouwmarkt wat (voor nood) maken.
Bij dat soort winkels hebben ze tegenwoordig veel soorten profieltjes en misschien ook 1x1cm.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2010
Posts: 150
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
bedankt FF.
wat betreft stangetjes: ik wacht gewoon tot ik ze tegenkom.


vr.gr.
roel
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ik heb ze hier op voorraad 24" feitelijk voor de fiets, maar past ook.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
weer een rubberen zadel "zacht" gekookt, deze was ook nog niet gescheurd maar wel al heel verpoeierd, de poeier kookte er ook af en de rest werd slijmerig, dat eraf "geschuurd" onder stromend water en met in de hand een grit 120 schuurband
( koop ik als schuurbandsetje bij de aldi en of lidl, is goedkoper en beter dan een paar velletjes schuurpapier bij de bouwmarkt, want zeker bij de formido betaal je de hoofdprijs voor 2 velletjes in een stuk karton dat minstends 3 keer zo dik is als het papier wat erin zit ( "voelt" zeker lekker)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
de "boodschappensolex" onder handen gehad, tankophanging losgescheurd, met silversoldeer een compleet nieuw "L" vormig plaatje eraan gesoldeerd, niet geprobeerd het oude stuk er weer aan te zetten.bleek ook een carter draadeind dol te zijn, carter uitgeboord ( mbv hulpstuk om recht te boren) en in opgeboorde stuk weer M6 gezet, zit weer.
valbeugel gemonteerd ( deze bleek te kort op het licht te vallen, er moest nogal wat verbouwd worden om dat pas te maken, oa twee lipjes die aan het glas naar voren staken moeten verwijderen.
bleek ook nog een voorwielasmoer los te zitten, wiel scheef, weer terug gemonteerd.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Een aantal solexjes vond het te warm op een gegeven moment.
Net als voor jezelf: zorg voor voldoende drinken laugh

Tankjes volgegooid (waren 3/4 leeg) en ze hadden er weer zin in wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
een paar voorrem moertjes gemaakt op de draaibank om een voorremset van Ad van heerbeek aan te passen van 3800 naar OTO
had deze mee kunnen bestellen want hij heeft ze ook op voorraad maar ik wist even niet dat het een 3800 uitvoering was.

AD heeft mooie complete voorrem sets, monteren en klaar , komen echter alleen in de uitvoering voor 3800 met bouten waaromheen de remhevels draaien die je DOOR de voorvorkpoten moet steken en dan aan de achterkant met een moertje vastzet.
OTO heeft op de vork gelaste "U" bruggetjes daar dien je een bout met vierkante kop in te steken en dan op het draad de voorrem constructie op te bouwen. AD heeft deze speciale boutje nog niet, laat hij maken, maar met een M6 met speciale platte cylinderkop schroef van 30 mm kom je er ook, heb je wel die xtra (2) moertjes nodig die er achterste voren op komen, word aan gewerkt maar als je het nu nodig hebt kan het ook ( tenminste ik doe het zo)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: Joan
een paar voorrem moertjes gemaakt op de draaibank om een voorremset van Ad van heerbeek aan te passen van 3800 naar OTO
had deze mee kunnen bestellen want hij heeft ze ook op voorraad maar ik wist even niet dat het een 3800 uitvoering was.

AD heeft mooie complete voorrem sets, monteren en klaar , komen echter alleen in de uitvoering voor 3800 met bouten waaromheen de remhevels draaien die je DOOR de voorvorkpoten moet steken en dan aan de achterkant met een moertje vastzet.
OTO heeft op de vork gelaste "U" bruggetjes daar dien je een bout met vierkante kop in te steken en dan op het draad de voorrem constructie op te bouwen. AD heeft deze speciale boutje nog niet, laat hij maken, maar met een M6 met speciale platte cylinderkop schroef van 30 mm kom je er ook, heb je wel die xtra (2) moertjes nodig die er achterste voren op komen, word aan gewerkt maar als je het nu nodig hebt kan het ook ( tenminste ik doe het zo)


Al een paar keer een slecht remmende 3800 meegemaakt, bleek dat er gewone M6 moertjes op zaten ipv de speciale.
De remmen scharnieren dan met teveel speling, maw de pootjes waar de remblokjes aan vastzitten zwabberen volledig naar binnen, maar remmen ho maar wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Joan
een paar voorrem moertjes gemaakt op de draaibank om een voorremset van Ad van heerbeek aan te passen van 3800 naar OTO
had deze mee kunnen bestellen want hij heeft ze ook op voorraad maar ik wist even niet dat het een 3800 uitvoering was.

AD heeft mooie complete voorrem sets, monteren en klaar , komen echter alleen in de uitvoering voor 3800 met bouten waaromheen de remhevels draaien die je DOOR de voorvorkpoten moet steken en dan aan de achterkant met een moertje vastzet.
OTO heeft op de vork gelaste "U" bruggetjes daar dien je een bout met vierkante kop in te steken en dan op het draad de voorrem constructie op te bouwen. AD heeft deze speciale boutje nog niet, laat hij maken, maar met een M6 met speciale platte cylinderkop schroef van 30 mm kom je er ook, heb je wel die xtra (2) moertjes nodig die er achterste voren op komen, word aan gewerkt maar als je het nu nodig hebt kan het ook ( tenminste ik doe het zo)


Al een paar keer een slecht remmende 3800 meegemaakt, bleek dat er gewone M6 moertjes op zaten ipv de speciale.
De remmen scharnieren dan met teveel speling, maw de pootjes waar de remblokjes aan vastzitten zwabberen volledig naar binnen, maar remmen ho maar wink

het is belangrijk dat de steuntjes die onder de remblokjes zitten goed afsteunen tegen de voorvork, de 3800 vork heeft daar ook speciale uitstulpingen voor mee gekregen, als de "tussenmoertjes " niet de juiste hoogte hebben en de afsteun op de vork daarmee niet gegarandeerd is heb je een probleem let ook op bij die remsetjes dat je dit aspect goed controleert, de moertjes die ik gedraaid heb dien ik bij montage dus nog op hoogte te controleren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Ben al enkele weken aan het sukkelen om mijn 2200 op punt te krijgen. Kreeg hem heel slecht gestart en de snelheid bleef hangen bij de 25. Dit terwijl ik wist dat die normaal 35 zou moeten halen.
Andere spoel en condensator, niets... John had mijn vorige spoel en condensator gecontroleerd en condensator was met zekerheid stuk. Spoel kon nog meegaan.
Andere uitlaat geprobeerd, niets...
Andere sproeier en bougie,... niets

Omdat John eerder mijn ontsteking had afgesteld dacht ik dat dit niet de oorzaak was. Daar ik dit nooit eerder zelf had gedaan, maar toch eens wou weten hoe je dat doet had ik aan John wat uitleg gevraagd.
Gisteren wou ik nog een ritje maken en kreeg deze niet gestart. Uiteindelijk toch maar zelf geprobeerd om ontsteking te regelen. En hoera.... hij startte uiteindelijk en haalt nu vrij snel een top van 38km/u. Daarna ritje gemaakt van ± 40 km en had er geen moeite mee. Bergaf zelfs een top van 49km/u zonder dat de motor begon over te slaan.
Alleen dat starten..... compressie is er genoeg. Ontsteking staat nu goed. Er zit een goeie condensator en spoel in, maar ik moet soms ik weet niet hoeveel meter meelopen/fietsen voor die start.
Ik zie benzine retour lopen, maar is dit genoeg? Voor sommigen misschien wel,voor anderen niet.
Iemand een idee wat ik nog kan controleren? ben niet al te ervaren in "klussen aan een Solex" :-) maar leer graag bij.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Nog eens starten Mario, en voordat hij aanslaat de bougie bekijken, nat of droog... Ontsteking zou het niet meer kunnen zijn, maar met deze test ben je daar dan absoluut zeker van wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2012
Posts: 48
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 48
John,

Die is nat....Test had ik al gedaan. Daarom dat ik met vraagtekens zit.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Fonz, ik ben best huiverig over die 49 km/h. Ben je niet bang dat je de motor dan niet een beetje over zijn toeren draait. Als ik bergaf ga, wil ik best eens naar de 40 gaan, maar niet meer hoor.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Motor kan het aan. sneller ook volgens mij. Maar die 49 km/u rij ik een fractie van een seconde. Zat zo snel op die snelheid. Maar dan gaat het te snel, vind ik het te gevaarlijk en rem ik af. Als je wil dat je auto ook goed blijft rijden, moet je af en toe eens serieus in de toeren gaan om alle vuiligheid weg te blazen.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: The_Fonz
John,

Die is nat....Test had ik al gedaan. Daarom dat ik met vraagtekens zit.


Was de eerste keer ook al nat, toen hebben we de spoel en condensator getest, en jij hebt de ontsteking afgesteld, met een super resultaat! Als hij eenmaal loopt tenminste laugh

Heb je de ontsteking gecheckt met de stroboscoop?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2012
Posts: 48
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 48
nee, niet gecheckt. Heb de middelen niet meer. Zal eens tot bij u komen anders om af te stellen. O ja.... je hebt garage-verbod :-)

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: The_Fonz
nee, niet gecheckt. Heb de middelen niet meer. Zal eens tot bij u komen anders om af te stellen. O ja.... je hebt garage-verbod :-)


Jaja, vakantie heeft ook zijn nadelen frown

Maar dadelijk weer een ritje maken, met dit weer is het niet zo'n straf laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: The_Fonz
O ja.... je hebt garage-verbod :-)


HUUUUU !!!! sick OOoooooohhh crazy

kenne die vrouwe hard weze grin


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: The_Fonz
John,

Die is nat....Test had ik al gedaan. Daarom dat ik met vraagtekens zit.


Was de eerste keer ook al nat, toen hebben we de spoel en condensator getest, en jij hebt de ontsteking afgesteld, met een super resultaat! Als hij eenmaal loopt tenminste laugh

Heb je de ontsteking gecheckt met de stroboscoop?


Doorslag op de kabel ??
Bougie ietsje krapper zetten en nogmaals proberen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Mogelijk ja, de bougiekabel. Vernieuwen kost je de kop niet wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2012
Posts: 48
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Ik had dus zondag een ritje gemaakt van ± 40km en wou gisteren nog wat rondrijden omdat het zo lekker weer was. Maakte me ook niet uit als die gisteren slecht zou starten, wou gewoon rijden. Ik neem de solex, probeer te starten en na 1m was die al vertrokken.
Gestopt bij een café, pintje gedronken en weer weg. Ook nu weer na 1m vertrokken. Had zondag wel nog het oogje aan de bougie kabel verder ingedraaid omdat ik hier nog aan twijfelde. Blijkt dus idd de oplossing te zijn geweest.
Soms zijn het echt van die k*t dingen waar je niet aan denkt en zoekt een mens het veel te ver.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
laugh laugh Join the club laugh

Zo zijn zulke ergernissen vaak met heel weinig moeite opgelost wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2012
Posts: 48
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 48
en op mijn donorblokje zit nog een goede bougiekabel. Als hij terug begint te haperen is dit het eerste wat ik vervang. Straks ga ik mijn condensator maken zodat ik die van u kan teruggeven.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Met zo een lekker zonnetje nog niet eens naar gekeken.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: Jan Vennix
Met zo een lekker zonnetje nog niet eens naar gekeken.


Ik ook niet, dagje Zandvoort / Amsterdam gedaan. Teveel geluierd overdag, en nu niet kunnen slapen frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Vakantie is leuk maar lang blijven liggen? wat een zonde van de tijd laugh

Dus vanmorgen wat geknutseld. Een "testbank" wink

Het zit nog even met tie-raps en twallekes aan mekaar maar het functioneert, dus ooit maak ik daar iets leuks van.
Ook voor de koeling moet ik nog een oplossing zoeken.

Bij volle belasting maakt een van mijn snellere Solexen 4500 rpm, en de iets langzamere 4150 rpm. Straks kan ik dat mooi afregelen allemaal wink

Attached Images
testbank.JPG (158.01 KB, 117 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Leuk John, erg makkelijk zo'n testbank.
En voordeel van deze is dat je hem er compleet in kunt zetten.

En wat heb jij tegen jouw solexen gezegd, niet knoeien hier op de vloer??? Of is deze net nieuw. laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: Jan
Leuk John, erg makkelijk zo'n testbank.
En voordeel van deze is dat je hem er compleet in kunt zetten.

En wat heb jij tegen jouw solexen gezegd, niet knoeien hier op de vloer??? Of is deze net nieuw. laugh


Deze is nog niet zo lang bij de roedel maar wel zindelijk laugh
De vraag is altijd hoe lang frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Jan
Leuk John, erg makkelijk zo'n testbank.
En voordeel van deze is dat je hem er compleet in kunt zetten.

En wat heb jij tegen jouw solexen gezegd, niet knoeien hier op de vloer??? Of is deze net nieuw. laugh


Deze is nog niet zo lang bij de roedel maar wel zindelijk laugh
De vraag is altijd hoe lang frown



laugh Kom je naar Heeswijk??


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: Jan


laugh Kom je naar Heeswijk??


Zeker weten Jan wink

Reserve monteur nodig? laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Jan


laugh Kom je naar Heeswijk??


Zeker weten Jan wink

Reserve monteur nodig? laugh


laugh Ja graag, maar wel eerst even de blaastest laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Je hebt zo van die dagen dat het serieus tegen kan zitten....

Omdat ik morgen niet naar de Solexrit van Pierre kan gaan, wou ik vandaag zelf een ritje gaan maken hier in de omgeving.
's morgens was ik nog gaan winkelen met de solex en reed die nog perfect. Direct starten en lekker een snelheid van 35 km/u.

Nu had ik juist gedaan met het avondeten en wou ik aan mijn ritje beginnen. Valt me dat toch compleet in het water... niet meer aan de gang te krijgen.

Wat heb ik allemaal gecontroleerd:
- Benzine loopt retour, maar voor de zekerheid toch effe de sproeier uigeblazen
- ontsteking gecontroleerd, maar die stond goed.

Strange.. Beetje verder zoeken. Ik merkte op dat de bougie niet meer vonkte. Als ik het oogje tegen koelribben zet, zie ik zwakke vonkjes. Zet ik bougie tegen koelribben, zijn er geen vonkjes meer dus:
- andere bougie ingestoken maar dat hielp ook niet.
- bougie op een andere solex motor gezet en daar werkte die perfect.
- Spoel en condensator vervangen
- bougiekabel vervangen
- nog een andere condensator en spoel geplaatst--> niets
- andere platines gezet--> ook niets.

Ondertussen 23u30 en ben er maar mee gestopt. Zweten gelijk een paard, opgefokt gelijk een konijn en lastig gelijk een mug. mad mad crazy

Wat me naderhand nog is binnengevallen, toen ik 's morgen terug kwam van de winkel, viel de Solex thuis gewoon uit. Ik had hier geen aandacht aan gegeven omdat mijn klein dochtertje zot was aan het doen in de zon en direct met me wou spelen. Wie kan mij goede raad geven wat ik nog kan doen / controleren?

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ben je wel zeker of je spoel goed is heb je ze gtest wand zo te horen ligt het toch aan je spoel volgens mij
groetjes pierre

Last edited by Pierre; 21/07/13 07:34 AM.
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Spoel komt van bij John. Heeft me eentje gegeven om me vooruit te helpen tijdens zijn verlof en deze was in orde volgens hem. De mijne zijn ook nagemeten. Zijn niet 100% goed. In de hoge toeren hapert die eventjes.

Moet mijn bestelling nog samenstellen zodat hij me nog een aantal onderdelen kan bestellen. Spoel zit er sowieso bij.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Beetje laat geworden hier, moet nu geen blaastest doen laugh

De spoel die ik meegegeven heb is zeker goed. De jouwe waren ook niet zo slecht dat ze niks meer doen, er kan hooguit nog ergens sluiting / vals contact zitten: bij aansluiting condensator / contactpunten?

Meer kan ik me even niet voorstellen, nu al helemaal niet crazy


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: john meisters
Beetje laat geworden hier, moet nu geen blaastest doen laugh

De spoel die ik meegegeven heb is zeker goed. De jouwe waren ook niet zo slecht dat ze niks meer doen, er kan hooguit nog ergens sluiting / vals contact zitten: bij aansluiting condensator / contactpunten?

Meer kan ik me even niet voorstellen, nu al helemaal niet crazy


Morgen nieuwe dag John grin


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dat eewige probleem met de zamac carters lijkt zo voorgoed opgelost, eerst nog met een standaard krukas maar daar komt tzt een volle in.



Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vandaag wat spannends gedaan: Spatlap noodreparatie.
Ach , je moet wat op zo'n doordeweekse Zonnige dag.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Vandaag Becks ledlampje binnengekregen om ontsteking af te stellen.
Gelijk m'n 7 Solexen langsgegaan die ik op gevoel/gehoor had afgesteld, ik hoefde er slechts 1 bij te stellen ,de rest stond goed :), had ik niet verwacht.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Dat eewige probleem met de zamac carters lijkt zo voorgoed opgelost, eerst nog met een standaard krukas maar daar komt tzt een volle in.




Goed bezig Roelof smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Welke JRT Heb je erop zitten??


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Welke JRT Heb je erop zitten??

Die van jou.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Al gereden??


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Super mooi carter, alles is tenminste recht, bij een zamac carter zijn alle pasvlakken krom of naar buiten getrokken, ik zeg jaren niks meer aan doen, tzt nog een volle krukas.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Dat eewige probleem met de zamac carters lijkt zo voorgoed opgelost, eerst nog met een standaard krukas maar daar komt tzt een volle in.


Goed bezig roelof, nu de rest ook.
en als je dan toch bezig bent, die ontsteking kan er ook wel af en zo een origineel kopje daar heb je ook beter voor


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Roelof
Dat eewige probleem met de zamac carters lijkt zo voorgoed opgelost, eerst nog met een standaard krukas maar daar komt tzt een volle in.


Goed bezig roelof, nu de rest ook.
en als je dan toch bezig bent, die ontsteking kan er ook wel af en zo een origineel kopje daar heb je ook beter voor


Komt ook nog wel Joan, meeste is al in huis.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
Welke JRT Heb je erop zitten??

Die van jou.

wil je die van mij ook eens proberen ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
ja hoor maken we er een vergelijkings test van.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035


Tip van Ome Jan

Last edited by Roelof; 27/07/13 03:56 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
En nog zonder bio-ethanol en kan ook zijn voordelen hebben.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De pompmembraampjes van tegenwoording worden van die bio-ethanol rubber flubbertjes, ik ga voor mijn eigen solex de Aral Ultimate 102 proberen, experimenteren is toch ook leuk al heeft het soms niks om hakken.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
ok ga ik doen...welke en waar te koop??


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
ok ga ik doen...welke en waar te koop??

zie mijn inzending onder "wat heb je vaandaag aan je solex gedaan"
jij hebt al een AD pompje dus daar hoort al een modern membraan bij deze zit alleen bij dit pompje tussen 2 O ringen voor de afdichting, ik heb daar een oud type membraan voor gebruikt en rond opengeknipt zodat hij alleen als pakking werkt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof


Tip van Ome Jan


smile Tip van Stoolex (Chris) smile

Kijk hier even de berichten van team 111 vorig jaar, en dan van Stoolex over de ultimate 102.
http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/79880/17
Wij hebben wat van die brandstof gestest op het bekende testbankje, met een redelijk standaard blokje.
Verschil was 2,4 km meer. Olie, putoline MX7 1:70.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Chemicalie bestendige Keerring erin , zijn een paar euro duurder maar je Probleem is opgelost, in plaats van de ring.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Rolunit van de tandem omgezet, de vorige was van een 5000, motor maakte erg veel toeren en was beresterk.

Nu zit er een nieuwe (bedankt Ghost wink ) in van 42 mm. De vorige was geen 38 mm, zoals ik meende, maar slechts 35 mm.

Het verschil in snelheid is gevoelsmatig enorm. trekkracht is wel wat minder uiteraard maar was zo goed dat ik dat wel voor lief neem.

Hij trekt met 2 man erop nog makkelijk mijn "testbergje" omhoog dus ik ben dik tevreden wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wie is die 2de man John?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Wie is die 2de man John?


eehhh vrouw blush Mieke natuurlijk laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: ghostrider
Vandaag niks aan de Solex gedaan maar wel aan mijn WSK Gnom. Dat is de Poolse Solex-Kloon voor montage op een gewone fiets. Gisteren heb ik van die motor de tank opnieuw gespoten en vandaag heb ik de tank weer gemonteerd en de juiste tanktransfer eindelijk kunnen plaatsen


Super mooi geworden, compliment.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Lagers van achterwiel van m'n 2200 opnieuw in het vet gezet, ook het vrijloop tandwiel in het vet gezet door het dekseltje eraf te draaien.
Het wiel had ik met het tandwiel naar boven in de bankschroef geklemd, zodoende bleven al die kleine kogeltjes mooi op hun plaats.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Wie is die 2de man John?


eehhh vrouw blush Mieke natuurlijk laugh


HAhHA oke. En hoe steil is dat testbergje. (%)?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Van de week nog een test berg gehad. >> afstappeuh crazy sick


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Als je bij ons over het pad vertrekt kom je aan het einde bij een bergje. Hier doe ik de test:

- moet ik boven remmen: prima.
- haalt de Solex het tot boven: redelijk, kan beter.
- moet ik bijfietsen: iets klopt niet, terug en de fout zoeken. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat heet bij ons : tegen de dijk op whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Pas maar op dat je niet doorschiet, want achter de dijk gebeurd HET

Last edited by Joan; 30/07/13 12:17 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
niks aan de solex: Dikke Daf, zit ook een solex (carb) op, heb daar het chokemechanisme van gangbaar gemaakt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Vandaag koppeling van het overgangsmodel schoongemaakt, was wat vettig.

De Solex valt bij nat wegdek ook erg terug in snelheid, veel toeren, weinig vooruitgang.
Dus ook de rol maar ontvet en opgeruwd.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de moer ( zie foto) loskrijg zonder het spul te vernaggelen ? Ik heb namelijk nog losse rollen liggen die ik anders wil probern.

Trouwens bij het testrijden een raar geluid geconstateerd, toen ik terugkwam bleek waarom ; vliegwiel niet vastgedraaid blush blush blush
Nu een vliegwiel rijker zonder spie.

Attached Images
Rolmoer.jpg (123.63 KB, 103 downloads)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vandaag ook regen moeten trotseren met mijn Bn'R. Sinds lang heb ik eindelijk weer zonder slippende rol op een naar behoren tempo over het natte wegdek kunnen snorren. smile

Wel krijg ik de laatste tijd met een vervelende storing te maken in de trommelrem vooraan, een (welgekend) op en neer piepend geluid. Ook neem ik een gelijkaardig ritmisch geluid waar, afkomstig van de motor. Ik vraag me af dat er mechanisch wat aan het blok scheelt, of dat het gewoon resonantie is door de (nieuwe) uitlaat die wat strakker zit gemonteerd.
Een derde aandachtpunt is dat de motor geregeld overslaat bij volgas. Pas na een lange rit als de motor goed opgewarmd is verbetert het een beetje. Tegen beter weten in zal ik mijn vonkenprop er toch maar eens uitnemen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het loshalen van de moer is het probleem niet.
Een blok hout met twee pennen om de trommel tegen te houden en je kan de moer gewoon losdraaien ( alleen heb je wel een speciale ringsleutel nodig met een ( 8 ) kantige opening.
Je grootste probleem is de rol zelf want deze gaat gewoon niet passen zonder een heeeeeel grote hamer want het gat is veel te klein voor deze rol unit .
WIJ kunnen wel een nieuwe maken voor u ( word er vast opgemaakt).

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Heb nog meer rollen op zolder liggen, eens kijken of daar nog een ander type bijzit.
Moer met bahco loshalen, gaat dat of is dat af te raden ?

Han

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En wat is daar zo speciaal aan ?
Ik heb er nog 1 gevonden, 1mm breder dan die op de foto en een grotere binnendiameter.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
De rol zit nu weer in het blok gemonteerd, ik kijk tzt wel of ik de juiste rol heb en anders kom ik weer bij jou terecht.

Han

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Das heel netjes toch voor een PPbusje.
En tegen wind?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Heel netjes dan. Je kunt er zo de race mee doen. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2012
Posts: 114
F
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
F
Joined: Jun 2012
Posts: 114
wat heb ik gedaan aan de solex? de motor geleiders weer vast gezet, de motor begon te dansen en ging er van uit dat er een veer geknapt was . bleken beide motorgeleiders los te zijn geschoten ,moertjes spoorloos ,dus maar ff nieuwe gemaakt.

Attached Images
parasol 024.jpg (34.5 KB, 80 downloads)
parasol 020.jpg (34.69 KB, 79 downloads)
parasol 022.jpg (32.69 KB, 78 downloads)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vandaag de oorzaak van het onregelmatig lopen vastgesteld. De elektrodenafstand van de bougie stond ondertussen ruim op 0,80mm. De bougiekleur was goed, ik heb ze terug bijgesteld op 0,65 à 0,70mm. Probleem van het viertakten bij volgas opgelost. smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik zou ze eens op 0,60 - 0,65mm kunnen proberen. Het loopt nu wel goed.
Het zelfde type bougie had ik vorig jaar al eens op 0,55mm ingesteld. Dat liep de eerste 100km (kan ook 50km geweest zijn) goed, na een tijdje moest ik ze wijder instellen en toen ging het weer beter. Ik moet er wel nog bijvertellen dat ik een electrische onsteking heb.

Wat geeft het verschil in afstand eigengenlijk aan de spoel?

Last edited by AlienSolexfiend; 01/08/13 10:11 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wordt iets minder warm en de kans op doorslag is kleiner.

Last edited by Alfons_Amuse; 01/08/13 11:38 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Als dat gebeurt, kan ik dan stellen dat de spoel overbelast geraakt, en met "doorslag" bedoel je dan dat het fataal afloopt voor de spoel?

En omdat wordt verondersteld de elektroden afstand wijder te zetten bij een Solex met elektrische ontsteking, moet men hiermee dan rekening houden bij de keuze van spoel (bv. wanneer men een elektrische ontsteking plaatst op een ouder type Solex)?

Ik vind het heel interessant, kunnen julie me een artikel aanraden waarmee ik mijn inzicht in deze materie kan verruimen?

Last edited by AlienSolexfiend; 02/08/13 10:09 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Als ik de spoelen test dan overbruggen ze een vonk van 7 mm, op alle mogelijke toerentallen.
Dus 0,7 of 0,4 mm, dat zal voor de spoel niet veel uitmaken.

De vraag is: hoe loopt je Solex het fijnst?
Mijn ervaring bij electronische ontsteking: 0,7 mm. en 0,45 bij traditionele.
Maar dat kan best per Solex verschillen, ik heb niet veel geëxperimenteerd.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Zeker waar, maar de spoel moet ertegen kunnen als de bougie op 0,7 staat lijkt mij wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Page 28 of 54 1 2 26 27 28 29 30 53 54

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 121 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.201s Queries: 220 (0.125s) Memory: 1.9741 MB (Peak: 2.9781 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-06 11:56:54 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS