|
Joined: Apr 2010
Posts: 36
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2010
Posts: 36 |
Mijn OTO heeft vanaf ik hem kocht een metalen rammel naast het gewone motorgeluid. Het is beslist geen resonans en het heeft niet met trillende onderdelen te maken. Het is toerental onafhankelijk. Het lijkt te komen van diep uit het blokje. Het krukaslager is ooit deskundig vervangen en er zit nu een nicasil-cylinder op. Dat alles werkt allemaal prima, maar heeft het rauwe geluid niet weggehaald. Als ik de drijfstang bij gedemonteerde cylinder op en neer duw, dan voel ik hoegenaamd geen speling. Als ik de drijstang, vanaf het stuur gezien, naar links en rechts beweeg, dan zit daar aardig wat speling in. Grote vraag: kan dat de oorzaak zijn van mijn metalen rammelprobleem? Ik heb er een kort mov-videootje van gemaakt: https://docs.google.com/file/d/0ByYJpgvh1XX4MEpvN1AtRWxVVkU/edit?usp=sharingHopelijk hebben jullie hier iets op te zeggen. Groet, Tom
Kennis is het enige wat zich vermeerdert, als je het deelt.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Je hebt de oorzaak gevonden denk ik. Das teveel speling zo te zien. Zijdeling moet je wat speling hebben maar op en neer is teveel zo te zien. Repareren maar.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
Moeilijk te zeggen vind ik, vanuit de video.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2010
Posts: 36
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2010
Posts: 36 |
Ik zal morgen een duidelijker video plaatsen.
Kennis is het enige wat zich vermeerdert, als je het deelt.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Wat bedoel je met niet sluiten?
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Mijn OTO heeft vanaf ik hem kocht een metalen rammel naast het gewone motorgeluid. Het is beslist geen resonans en het heeft niet met trillende onderdelen te maken. Het is toerental onafhankelijk. Het lijkt te komen van diep uit het blokje. Het krukaslager is ooit deskundig vervangen en er zit nu een nicasil-cylinder op. Dat alles werkt allemaal prima, maar heeft het rauwe geluid niet weggehaald. Als ik de drijfstang bij gedemonteerde cylinder op en neer duw, dan voel ik hoegenaamd geen speling. Als ik de drijstang, vanaf het stuur gezien, naar links en rechts beweeg, dan zit daar aardig wat speling in. Grote vraag: kan dat de oorzaak zijn van mijn metalen rammelprobleem? Ik heb er een kort mov-videootje van gemaakt: https://docs.google.com/file/d/0ByYJpgvh1XX4MEpvN1AtRWxVVkU/edit?usp=sharingHopelijk hebben jullie hier iets op te zeggen. Groet, Tom Simpel testje om zeker te weten of het krukaslager niet te ruim in het carter zit is onder het rijden de motorhendel stevig naar voren te drukken waardoor de motor steviger op de band gedrukt word, word het rammel geluid heviger dan zit het lager te los in het carter.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Nog een oorzaak van klop of rammer geluiden is als de cilinder scheef op het carter staat waardoor de drijfstang gaat wringen, of de drijfstang is krom.
Op de video lijkt me niet dat de speling van de drijfstang te groot is.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Zo'n filmpje kan ook bedriegelijk zijn, moeilijk te zien of het wel of niet goed is, je zou door het scherm even moeten kunnen voelen. of door het scherm even in de werkplaats van de ander kunnen stappen....misschien in de toekomst.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Voor mij is het duidelijk te zien , zonder bril, in het filmpje. De beweging vanaf 7 sec. is duidelijk een radiale (diameter)speling. Het is ook te constateren als de zuiger en cilinder erop zit als je door het Onderste Dode punt en het bovenste dode punt gaat. Je kan het voelen en horen als je het vliegwiel op deze punten links-rechts- links-rechts.....enzv, draait.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
Zo'n filmpje kan ook bedriegelijk zijn, moeilijk te zien of het wel of niet goed is, je zou door het scherm even moeten kunnen voelen. of door het scherm even in de werkplaats van de ander kunnen stappen....misschien in de toekomst. Mee eens, het lijkt er wel op maar ik mis het gevoel en wil daarom geen zekerheid geven. Wat Ron zegt: cilinder + zuiger monteren, dan voel je het inderdaad, wel nog kijken of de zuiger niet teveel kantelt, want dat geeft ook zo'n zelfde gevoel aan het vliegwiel
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Voor mij is het duidelijk te zien , zonder bril, in het filmpje. De beweging vanaf 7 sec. is duidelijk een radiale (diameter)speling. Het is ook te constateren als de zuiger en cilinder erop zit als je door het Onderste Dode punt en het bovenste dode punt gaat. Je kan het voelen en horen als je het vliegwiel op deze punten links-rechts- links-rechts.....enzv, draait. Mee eens maar de drijfstang van een solex zit toch allemaal wat ruimer in zijn vel, als je bv een puch maxi drijfstang neemt die zit veel strakker op de kruktap, ik heb wel solexen gehad waar zoveel speling dat kan nooit goed gaan en toch geruisloos lopen die dingen. Beste blijft idd horen en voelen.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
De eerste video is goed uitvergroot, mij lijkt daar dat de speling zichtbaar is, dus niet goed.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
ja, haal maar los, op de eerste video was het al duidelijk, zoveel speling als je daar toont mag je aan het uiteinde hebben van je drijfstang ( van wege de lengte) maar niet zo kort bij het bigend, waarschijnlijk niet alleen de naalden een knauw gehad maar ook het busje over de krukpen ( ook die dus vervangen)
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2010
Posts: 36
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2010
Posts: 36 |
Is dat een kwestie van bestellen en er opzetten, of is dat lastig, met een passing / heetstoken / speciaal gereedschap e.d.? In dat geval moet ik het overlaten aan mijn reparateur. Maar als het niet moeilijk is, dan doe ik het graag zelf. Iemand nog tips hoe te handelen? Overigens bedankt voor al jullie meedenken;-) Tom
Kennis is het enige wat zich vermeerdert, als je het deelt.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Het busje kan je zo vervangen. Het naaldlager moet warm uit- en ingeperst worden. Daar moet je wel wat passend gereedschap voor hebben. De drijfstang moet goed ondersteund worden bij uitpersen.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Ja dan hoor je niets meer !!
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Nee jongens, gewoon 2 doppen gebruiken en tussen de bankschroef. Een grote dop die de drijfstang ondersteund en een kleinere dop die het lager erin perst.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
Evengoed verwarmen natuurlijk
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Nee jongens, gewoon 2 doppen gebruiken en tussen de bankschroef. Een grote dop die de drijfstang ondersteund en een kleinere dop die het lager erin perst. koop maar een komplete set. de persmethode met doppen is acceptabel om eruit te persen, maar niet acceptabel om erin te persen, de zijwand van het naaldhuis komt te makkelijk naar binnen en dan zet je de lagers klem omdat het huis smaller is geworden. Busje van de krukas is soms heel lastig, ik moet dan een gat vanachter in de krukas boren net naast de pen, ter plaatse van het busje en met hardstalen spijker het busje door dat gat heen lostikken. alternatief is busje doorslijpen
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Ja is was te vertellen, goed warm stoken en dan gaat het toch vrij soepel erin, heb ik gemerkt. Maar zeker zoals Joan zegt oppassen dat je het lagertje niet beschadigd.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Of je maakt een speciaal trekkertje Fototje?
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Ja, dat kan ook gebeuren dat de bus erg vast zit maar je hebt er gelukkig ook die er losser opzitten en eenvoudig te vervangen zijn.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Of je maakt een speciaal trekkertje inderdaad, maar die tekst heb ik bij mijn posting gedelete. soms kom je met een grote boorkop al een heel eind en als je een spantangen zet hebt, werkt dat ook al als je een losse bus maakt waar de juiste in past
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2010
Posts: 36
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Apr 2010
Posts: 36 |
Beste mensen,
Het was spannend vandaag, komt de drijfstang binnen? Lukt het me om zelf de bus te verwijderen? Is straks mijn eeuwige rammel weg? Kan ik dit zonder mijn vertrouwde Oosterbeekse hulp? Het antwoord is allemaal Ja! Er was overigens ook een beperkt sleepspoor van de kruktap zichtbaar in het carterdeksel. Nu weet ik niet wanneer dat er ooit is in gekomen, maar ik heb het weggedremelt. Er zat overigens geen axiale speling op de krukas. In ieder geval zoemt hij nu heerlijk! Bedankt voor het meedenken allemaal! Tom
Kennis is het enige wat zich vermeerdert, als je het deelt.
|
|
|
0 members (),
65
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|