Solex forum
Posted By: Tom Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 16/07/13 08:38 PM
Mijn OTO heeft vanaf ik hem kocht een metalen rammel naast het gewone motorgeluid. Het is beslist geen resonans en het heeft niet met trillende onderdelen te maken. Het is toerental onafhankelijk. Het lijkt te komen van diep uit het blokje. Het krukaslager is ooit deskundig vervangen en er zit nu een nicasil-cylinder op. Dat alles werkt allemaal prima, maar heeft het rauwe geluid niet weggehaald.
Als ik de drijfstang bij gedemonteerde cylinder op en neer duw, dan voel ik hoegenaamd geen speling. Als ik de drijstang, vanaf het stuur gezien, naar links en rechts beweeg, dan zit daar aardig wat speling in. Grote vraag: kan dat de oorzaak zijn van mijn metalen rammelprobleem? Ik heb er een kort mov-videootje van gemaakt: https://docs.google.com/file/d/0ByYJpgvh1XX4MEpvN1AtRWxVVkU/edit?usp=sharing
Hopelijk hebben jullie hier iets op te zeggen.

Groet,
Tom
Je hebt de oorzaak gevonden denk ik. Das teveel speling zo te zien. Zijdeling moet je wat speling hebben maar op en neer is teveel zo te zien. Repareren maar.
Moeilijk te zeggen vind ik, vanuit de video.
Posted By: Tom Re: Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 17/07/13 03:38 AM
Ik zal morgen een duidelijker video plaatsen.
Wat bedoel je met niet sluiten?
Posted By: Roelof Re: Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 17/07/13 03:51 AM
Origineel bericht van: Tom
Mijn OTO heeft vanaf ik hem kocht een metalen rammel naast het gewone motorgeluid. Het is beslist geen resonans en het heeft niet met trillende onderdelen te maken. Het is toerental onafhankelijk. Het lijkt te komen van diep uit het blokje. Het krukaslager is ooit deskundig vervangen en er zit nu een nicasil-cylinder op. Dat alles werkt allemaal prima, maar heeft het rauwe geluid niet weggehaald.
Als ik de drijfstang bij gedemonteerde cylinder op en neer duw, dan voel ik hoegenaamd geen speling. Als ik de drijstang, vanaf het stuur gezien, naar links en rechts beweeg, dan zit daar aardig wat speling in. Grote vraag: kan dat de oorzaak zijn van mijn metalen rammelprobleem? Ik heb er een kort mov-videootje van gemaakt: https://docs.google.com/file/d/0ByYJpgvh1XX4MEpvN1AtRWxVVkU/edit?usp=sharing
Hopelijk hebben jullie hier iets op te zeggen.

Groet,
Tom


Simpel testje om zeker te weten of het krukaslager niet te ruim in het carter zit is onder het rijden de motorhendel stevig naar voren te drukken waardoor de motor steviger op de band gedrukt word, word het rammel geluid heviger dan zit het lager te los in het carter.
Posted By: Roelof Re: Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 17/07/13 03:54 AM
Nog een oorzaak van klop of rammer geluiden is als de cilinder scheef op het carter staat waardoor de drijfstang gaat wringen, of de drijfstang is krom.

Op de video lijkt me niet dat de speling van de drijfstang te groot is.
Posted By: Roelof Re: Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 17/07/13 04:16 AM
Zo'n filmpje kan ook bedriegelijk zijn, moeilijk te zien of het wel of niet goed is, je zou door het scherm even moeten kunnen voelen. grin of door het scherm even in de werkplaats van de ander kunnen stappen....misschien in de toekomst.
Posted By: FFAnders Re: Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 17/07/13 05:29 AM
Voor mij is het duidelijk te zien , zonder bril, in het filmpje.
De beweging vanaf 7 sec. is duidelijk een radiale (diameter)speling.
Het is ook te constateren als de zuiger en cilinder erop zit als je door het Onderste Dode punt en het bovenste dode punt gaat.
Je kan het voelen en horen als je het vliegwiel op deze punten links-rechts- links-rechts.....enzv, draait.
Origineel bericht van: Roelof
Zo'n filmpje kan ook bedriegelijk zijn, moeilijk te zien of het wel of niet goed is, je zou door het scherm even moeten kunnen voelen. grin of door het scherm even in de werkplaats van de ander kunnen stappen....misschien in de toekomst.


Mee eens, het lijkt er wel op maar ik mis het gevoel en wil daarom geen zekerheid geven.
Wat Ron zegt: cilinder + zuiger monteren, dan voel je het inderdaad, wel nog kijken of de zuiger niet teveel kantelt, want dat geeft ook zo'n zelfde gevoel aan het vliegwiel wink
Posted By: Roelof Re: Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 17/07/13 12:31 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Voor mij is het duidelijk te zien , zonder bril, in het filmpje.
De beweging vanaf 7 sec. is duidelijk een radiale (diameter)speling.
Het is ook te constateren als de zuiger en cilinder erop zit als je door het Onderste Dode punt en het bovenste dode punt gaat.
Je kan het voelen en horen als je het vliegwiel op deze punten links-rechts- links-rechts.....enzv, draait.


Mee eens maar de drijfstang van een solex zit toch allemaal wat ruimer in zijn vel, als je bv een puch maxi drijfstang neemt die zit veel strakker op de kruktap, ik heb wel solexen gehad waar zoveel speling dat kan nooit goed gaan en toch geruisloos lopen die dingen.
Beste blijft idd horen en voelen.
Posted By: Tom Re: Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 17/07/13 02:30 PM
Bedankt alvast voor de vele reacties. Het maakt kennelijk wat los. Heb hier nog 2 video's, wellicht geeft dat nog wat meer informatie voor jullie.

https://docs.google.com/file/d/0ByYJpgvh1XX4QzdUdWFMbktTM2c/edit?usp=sharing

https://docs.google.com/file/d/0ByYJpgvh1XX4Q2tsWV9pOGx1RUE/edit?usp=sharing

Groet,
Tom
De eerste video is goed uitvergroot, mij lijkt daar dat de speling zichtbaar is, dus niet goed.
Posted By: Joan Re: Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 17/07/13 05:43 PM
ja, haal maar los, op de eerste video was het al duidelijk, zoveel speling als je daar toont mag je aan het uiteinde hebben van je drijfstang ( van wege de lengte) maar niet zo kort bij het bigend, waarschijnlijk niet alleen de naalden een knauw gehad maar ook het busje over de krukpen ( ook die dus vervangen)
Posted By: Tom Re: Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 18/07/13 04:07 AM
Is dat een kwestie van bestellen en er opzetten, of is dat lastig, met een passing / heetstoken / speciaal gereedschap e.d.? In dat geval moet ik het overlaten aan mijn reparateur. Maar als het niet moeilijk is, dan doe ik het graag zelf.
Iemand nog tips hoe te handelen?
Overigens bedankt voor al jullie meedenken;-)
Tom
Posted By: FFAnders Re: Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 18/07/13 04:22 AM
Het busje kan je zo vervangen.
Het naaldlager moet warm uit- en ingeperst worden.
Daar moet je wel wat passend gereedschap voor hebben.
De drijfstang moet goed ondersteund worden bij uitpersen.
2 doppen gebruiken.
Posted By: FFAnders Re: Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 18/07/13 04:44 AM
Ja dan hoor je niets meer !! crazy
Nee jongens, gewoon 2 doppen gebruiken en tussen de bankschroef. Een grote dop die de drijfstang ondersteund en een kleinere dop die het lager erin perst.
Evengoed verwarmen natuurlijk wink
Posted By: Joan Re: Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 18/07/13 12:03 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Nee jongens, gewoon 2 doppen gebruiken en tussen de bankschroef. Een grote dop die de drijfstang ondersteund en een kleinere dop die het lager erin perst.

koop maar een komplete set.
de persmethode met doppen is acceptabel om eruit te persen, maar niet acceptabel om erin te persen, de zijwand van het naaldhuis komt te makkelijk naar binnen en dan zet je de lagers klem omdat het huis smaller is geworden.

Busje van de krukas is soms heel lastig, ik moet dan een gat vanachter in de krukas boren net naast de pen, ter plaatse van het busje en met hardstalen spijker het busje door dat gat heen lostikken. alternatief is busje doorslijpen
Ja is was te vertellen, goed warm stoken en dan gaat het toch vrij soepel erin, heb ik gemerkt. Maar zeker zoals Joan zegt oppassen dat je het lagertje niet beschadigd.
Origineel bericht van: ghostrider
Of je maakt een speciaal trekkertje whistle


Fototje?
Posted By: FFAnders Re: Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 19/07/13 01:07 AM
Ja, dat kan ook gebeuren dat de bus erg vast zit maar je hebt er gelukkig ook die er losser opzitten en eenvoudig te vervangen zijn.
Posted By: Joan Re: Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 19/07/13 12:03 PM
Origineel bericht van: ghostrider
Of je maakt een speciaal trekkertje whistle

inderdaad, maar die tekst heb ik bij mijn posting gedelete.
soms kom je met een grote boorkop al een heel eind en als je een spantangen zet hebt, werkt dat ook al als je een losse bus maakt waar de juiste in past
Posted By: Tom Re: Big-end spelling > rammel veroorzaker? - 21/07/13 12:14 AM
Beste mensen,

Het was spannend vandaag, komt de drijfstang binnen? Lukt het me om zelf de bus te verwijderen? Is straks mijn eeuwige rammel weg? Kan ik dit zonder mijn vertrouwde Oosterbeekse hulp?
Het antwoord is allemaal Ja! Er was overigens ook een beperkt sleepspoor van de kruktap zichtbaar in het carterdeksel. Nu weet ik niet wanneer dat er ooit is in gekomen, maar ik heb het weggedremelt. Er zat overigens geen axiale speling op de krukas. In ieder geval zoemt hij nu heerlijk!
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Tom
© Solex Forum