En wat minder lang laten koken zodat ze wat minder "Gaar" worden ?? En is het een optie om ze aan de binnenkant , op de zwakke plekken, in te smeren met b.v. Polymax transparant ??
vanavond de beckson naaf uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. hij blokkeert nu . morgen maar weer ns n nieuwe poging wagen. heeft iemand n idee waar mn foutje zit???
ik weet eigenlijk zeker dat ik iets verkeerd gemonteerd heb. de naaf liep alleen n beetje stroef en dacht: n beetje smering kan geen kwaad. zijn er geen onderdelen die je perse op n bepaalde manier moet monteren???
Zit er vrije slag in ?? Instelbaar met R20.5 dacht ik.(borgmoer R20.30 lossen en verstellen met R20.26 ) Als die te strak staat gaat het ook niet goed.
ja je moet netjes werken anders kunnen de lamellen niet vrij lopen of werkt het worm mechanisme dat de lamellen moet activeren niet goed, ook het pakket in de juiste volgorde in elkaar steken zodat de buitenste steunringen waar het pakket op af moet steunen ook op de goede plaats zitten en het ene gedeelte dien je van de ene kant in de naaf te steken en afbouwen doe je vanaf de andere kant. ook is het zaak om de andere kant op de juiste plek op de draad te fixeren zodat het vierkante stuk waar de lamellen op liggen in de juiste stand komt . misschien even buiten de naaf oefenen door eesrts alle componenten op het vierkante stuk te zetten inclusief tandwiel en cone voor het kleine lagertje in het tandwiel zodat je weet dat dat traject voldoende speling heeft.
Lastig zo'n naaf. Gelukkig hoefde die van Mirjams Solex niet uit elkaar. Even toen een beetje open gehad, maar snel weer dicht gemaakt. Werkt prima dus afblijven.
Vandaag een stukje gereden met Mirjams Solex, wat een prima ding. 1 ding dan. Tijdens rijden hoorde ik regelmatig een rammelend/tikkend geluid, dacht effe toch niet de motor he, gelukkig niet. Het is de veer waarmee de uitlaat is opgehangen die trilt/fibreerd mee en tikt dan tegen de uitlaatbocht. Dus effe over denken hoe ik dat oplos.
Eigenlijk heel gemakkelijk, ga naar www.rijwiel.net Klik dan op de Nederlandse vlag. dan krijg je alle over fiets-techniek. Er is ook een item over de Becksonremnaaf uit Brummen Moet goedkomen!
Eigenlijk heel gemakkelijk, ga naar www.rijwiel.net Klik dan op de Nederlandse vlag. dan krijg je alle over fiets-techniek. Er is ook een item over de Becksonremnaaf uit Brummen Moet goedkomen!
JAMOAR DAN NOG is dun beckson noaf altijd remzeker, zelfs na 50 jaar!!!!!!
Ja, veel wel maar ik heb ook ellendige gezien, ze hebben echt af en toe wel onderhoud en nieuwe olie nodig anders verbranden de platen. Ik heb ook wel eens een naaf gehad ( van een cyclemaster) die van binnen niet meer zeskant was maar geheel ingeslagen. om over lagerschalen die ingevreten zijn vanwege geen smering meer op de kogels maar te spreken, met enige moeite kunnen de lagerschalen uit de naaf, maar vind maar eens nieuwe
vanmiddag alles eens rustig doorgelezen en toen de naaf uit elkaar gehaald. daarna heb ik het boeltje weer in elkaar gezet met behulp van de beschrijving en hopsa, kheb al een tochtje gemaakt van 15 km en alles zit nog prima. bedankt allen.
nog ff 1 vraagje: omdat ik nog geen spatbordstangetjes heb kan ik niet goed beoordelen of de onderkant uitlaat aan het bovenste of onderste gaatje van het spatbord (zwanenhals) komt te zitten.
Bij een uitlaatje met de demper Boven zit de spatbordbevesting + uitlaat op het onderste gat. Als je geen stangetjes hebt kan je (voorlopig) met wat alu. hoekprofieltjes uit een bouwmarkt wat (voor nood) maken. Bij dat soort winkels hebben ze tegenwoordig veel soorten profieltjes en misschien ook 1x1cm.
weer een rubberen zadel "zacht" gekookt, deze was ook nog niet gescheurd maar wel al heel verpoeierd, de poeier kookte er ook af en de rest werd slijmerig, dat eraf "geschuurd" onder stromend water en met in de hand een grit 120 schuurband ( koop ik als schuurbandsetje bij de aldi en of lidl, is goedkoper en beter dan een paar velletjes schuurpapier bij de bouwmarkt, want zeker bij de formido betaal je de hoofdprijs voor 2 velletjes in een stuk karton dat minstends 3 keer zo dik is als het papier wat erin zit ( "voelt" zeker lekker)
de "boodschappensolex" onder handen gehad, tankophanging losgescheurd, met silversoldeer een compleet nieuw "L" vormig plaatje eraan gesoldeerd, niet geprobeerd het oude stuk er weer aan te zetten.bleek ook een carter draadeind dol te zijn, carter uitgeboord ( mbv hulpstuk om recht te boren) en in opgeboorde stuk weer M6 gezet, zit weer. valbeugel gemonteerd ( deze bleek te kort op het licht te vallen, er moest nogal wat verbouwd worden om dat pas te maken, oa twee lipjes die aan het glas naar voren staken moeten verwijderen. bleek ook nog een voorwielasmoer los te zitten, wiel scheef, weer terug gemonteerd.
een paar voorrem moertjes gemaakt op de draaibank om een voorremset van Ad van heerbeek aan te passen van 3800 naar OTO had deze mee kunnen bestellen want hij heeft ze ook op voorraad maar ik wist even niet dat het een 3800 uitvoering was.
AD heeft mooie complete voorrem sets, monteren en klaar , komen echter alleen in de uitvoering voor 3800 met bouten waaromheen de remhevels draaien die je DOOR de voorvorkpoten moet steken en dan aan de achterkant met een moertje vastzet. OTO heeft op de vork gelaste "U" bruggetjes daar dien je een bout met vierkante kop in te steken en dan op het draad de voorrem constructie op te bouwen. AD heeft deze speciale boutje nog niet, laat hij maken, maar met een M6 met speciale platte cylinderkop schroef van 30 mm kom je er ook, heb je wel die xtra (2) moertjes nodig die er achterste voren op komen, word aan gewerkt maar als je het nu nodig hebt kan het ook ( tenminste ik doe het zo)
een paar voorrem moertjes gemaakt op de draaibank om een voorremset van Ad van heerbeek aan te passen van 3800 naar OTO had deze mee kunnen bestellen want hij heeft ze ook op voorraad maar ik wist even niet dat het een 3800 uitvoering was.
AD heeft mooie complete voorrem sets, monteren en klaar , komen echter alleen in de uitvoering voor 3800 met bouten waaromheen de remhevels draaien die je DOOR de voorvorkpoten moet steken en dan aan de achterkant met een moertje vastzet. OTO heeft op de vork gelaste "U" bruggetjes daar dien je een bout met vierkante kop in te steken en dan op het draad de voorrem constructie op te bouwen. AD heeft deze speciale boutje nog niet, laat hij maken, maar met een M6 met speciale platte cylinderkop schroef van 30 mm kom je er ook, heb je wel die xtra (2) moertjes nodig die er achterste voren op komen, word aan gewerkt maar als je het nu nodig hebt kan het ook ( tenminste ik doe het zo)
Al een paar keer een slecht remmende 3800 meegemaakt, bleek dat er gewone M6 moertjes op zaten ipv de speciale. De remmen scharnieren dan met teveel speling, maw de pootjes waar de remblokjes aan vastzitten zwabberen volledig naar binnen, maar remmen ho maar
een paar voorrem moertjes gemaakt op de draaibank om een voorremset van Ad van heerbeek aan te passen van 3800 naar OTO had deze mee kunnen bestellen want hij heeft ze ook op voorraad maar ik wist even niet dat het een 3800 uitvoering was.
AD heeft mooie complete voorrem sets, monteren en klaar , komen echter alleen in de uitvoering voor 3800 met bouten waaromheen de remhevels draaien die je DOOR de voorvorkpoten moet steken en dan aan de achterkant met een moertje vastzet. OTO heeft op de vork gelaste "U" bruggetjes daar dien je een bout met vierkante kop in te steken en dan op het draad de voorrem constructie op te bouwen. AD heeft deze speciale boutje nog niet, laat hij maken, maar met een M6 met speciale platte cylinderkop schroef van 30 mm kom je er ook, heb je wel die xtra (2) moertjes nodig die er achterste voren op komen, word aan gewerkt maar als je het nu nodig hebt kan het ook ( tenminste ik doe het zo)
Al een paar keer een slecht remmende 3800 meegemaakt, bleek dat er gewone M6 moertjes op zaten ipv de speciale. De remmen scharnieren dan met teveel speling, maw de pootjes waar de remblokjes aan vastzitten zwabberen volledig naar binnen, maar remmen ho maar
het is belangrijk dat de steuntjes die onder de remblokjes zitten goed afsteunen tegen de voorvork, de 3800 vork heeft daar ook speciale uitstulpingen voor mee gekregen, als de "tussenmoertjes " niet de juiste hoogte hebben en de afsteun op de vork daarmee niet gegarandeerd is heb je een probleem let ook op bij die remsetjes dat je dit aspect goed controleert, de moertjes die ik gedraaid heb dien ik bij montage dus nog op hoogte te controleren
Ben al enkele weken aan het sukkelen om mijn 2200 op punt te krijgen. Kreeg hem heel slecht gestart en de snelheid bleef hangen bij de 25. Dit terwijl ik wist dat die normaal 35 zou moeten halen. Andere spoel en condensator, niets... John had mijn vorige spoel en condensator gecontroleerd en condensator was met zekerheid stuk. Spoel kon nog meegaan. Andere uitlaat geprobeerd, niets... Andere sproeier en bougie,... niets
Omdat John eerder mijn ontsteking had afgesteld dacht ik dat dit niet de oorzaak was. Daar ik dit nooit eerder zelf had gedaan, maar toch eens wou weten hoe je dat doet had ik aan John wat uitleg gevraagd. Gisteren wou ik nog een ritje maken en kreeg deze niet gestart. Uiteindelijk toch maar zelf geprobeerd om ontsteking te regelen. En hoera.... hij startte uiteindelijk en haalt nu vrij snel een top van 38km/u. Daarna ritje gemaakt van ± 40 km en had er geen moeite mee. Bergaf zelfs een top van 49km/u zonder dat de motor begon over te slaan. Alleen dat starten..... compressie is er genoeg. Ontsteking staat nu goed. Er zit een goeie condensator en spoel in, maar ik moet soms ik weet niet hoeveel meter meelopen/fietsen voor die start. Ik zie benzine retour lopen, maar is dit genoeg? Voor sommigen misschien wel,voor anderen niet. Iemand een idee wat ik nog kan controleren? ben niet al te ervaren in "klussen aan een Solex" :-) maar leer graag bij.
Nog eens starten Mario, en voordat hij aanslaat de bougie bekijken, nat of droog... Ontsteking zou het niet meer kunnen zijn, maar met deze test ben je daar dan absoluut zeker van
Fonz, ik ben best huiverig over die 49 km/h. Ben je niet bang dat je de motor dan niet een beetje over zijn toeren draait. Als ik bergaf ga, wil ik best eens naar de 40 gaan, maar niet meer hoor.
Motor kan het aan. sneller ook volgens mij. Maar die 49 km/u rij ik een fractie van een seconde. Zat zo snel op die snelheid. Maar dan gaat het te snel, vind ik het te gevaarlijk en rem ik af. Als je wil dat je auto ook goed blijft rijden, moet je af en toe eens serieus in de toeren gaan om alle vuiligheid weg te blazen.
Die is nat....Test had ik al gedaan. Daarom dat ik met vraagtekens zit.
Was de eerste keer ook al nat, toen hebben we de spoel en condensator getest, en jij hebt de ontsteking afgesteld, met een super resultaat! Als hij eenmaal loopt tenminste
Die is nat....Test had ik al gedaan. Daarom dat ik met vraagtekens zit.
Was de eerste keer ook al nat, toen hebben we de spoel en condensator getest, en jij hebt de ontsteking afgesteld, met een super resultaat! Als hij eenmaal loopt tenminste
Heb je de ontsteking gecheckt met de stroboscoop?
Doorslag op de kabel ?? Bougie ietsje krapper zetten en nogmaals proberen.
Ik had dus zondag een ritje gemaakt van ± 40km en wou gisteren nog wat rondrijden omdat het zo lekker weer was. Maakte me ook niet uit als die gisteren slecht zou starten, wou gewoon rijden. Ik neem de solex, probeer te starten en na 1m was die al vertrokken. Gestopt bij een café, pintje gedronken en weer weg. Ook nu weer na 1m vertrokken. Had zondag wel nog het oogje aan de bougie kabel verder ingedraaid omdat ik hier nog aan twijfelde. Blijkt dus idd de oplossing te zijn geweest. Soms zijn het echt van die k*t dingen waar je niet aan denkt en zoekt een mens het veel te ver.
en op mijn donorblokje zit nog een goede bougiekabel. Als hij terug begint te haperen is dit het eerste wat ik vervang. Straks ga ik mijn condensator maken zodat ik die van u kan teruggeven.
Vakantie is leuk maar lang blijven liggen? wat een zonde van de tijd
Dus vanmorgen wat geknutseld. Een "testbank"
Het zit nog even met tie-raps en twallekes aan mekaar maar het functioneert, dus ooit maak ik daar iets leuks van. Ook voor de koeling moet ik nog een oplossing zoeken.
Bij volle belasting maakt een van mijn snellere Solexen 4500 rpm, en de iets langzamere 4150 rpm. Straks kan ik dat mooi afregelen allemaal
Je hebt zo van die dagen dat het serieus tegen kan zitten....
Omdat ik morgen niet naar de Solexrit van Pierre kan gaan, wou ik vandaag zelf een ritje gaan maken hier in de omgeving. 's morgens was ik nog gaan winkelen met de solex en reed die nog perfect. Direct starten en lekker een snelheid van 35 km/u.
Nu had ik juist gedaan met het avondeten en wou ik aan mijn ritje beginnen. Valt me dat toch compleet in het water... niet meer aan de gang te krijgen.
Wat heb ik allemaal gecontroleerd: - Benzine loopt retour, maar voor de zekerheid toch effe de sproeier uigeblazen - ontsteking gecontroleerd, maar die stond goed.
Strange.. Beetje verder zoeken. Ik merkte op dat de bougie niet meer vonkte. Als ik het oogje tegen koelribben zet, zie ik zwakke vonkjes. Zet ik bougie tegen koelribben, zijn er geen vonkjes meer dus: - andere bougie ingestoken maar dat hielp ook niet. - bougie op een andere solex motor gezet en daar werkte die perfect. - Spoel en condensator vervangen - bougiekabel vervangen - nog een andere condensator en spoel geplaatst--> niets - andere platines gezet--> ook niets.
Ondertussen 23u30 en ben er maar mee gestopt. Zweten gelijk een paard, opgefokt gelijk een konijn en lastig gelijk een mug.
Wat me naderhand nog is binnengevallen, toen ik 's morgen terug kwam van de winkel, viel de Solex thuis gewoon uit. Ik had hier geen aandacht aan gegeven omdat mijn klein dochtertje zot was aan het doen in de zon en direct met me wou spelen. Wie kan mij goede raad geven wat ik nog kan doen / controleren?
Spoel komt van bij John. Heeft me eentje gegeven om me vooruit te helpen tijdens zijn verlof en deze was in orde volgens hem. De mijne zijn ook nagemeten. Zijn niet 100% goed. In de hoge toeren hapert die eventjes.
Moet mijn bestelling nog samenstellen zodat hij me nog een aantal onderdelen kan bestellen. Spoel zit er sowieso bij.
Beetje laat geworden hier, moet nu geen blaastest doen
De spoel die ik meegegeven heb is zeker goed. De jouwe waren ook niet zo slecht dat ze niks meer doen, er kan hooguit nog ergens sluiting / vals contact zitten: bij aansluiting condensator / contactpunten?
Meer kan ik me even niet voorstellen, nu al helemaal niet
Beetje laat geworden hier, moet nu geen blaastest doen
De spoel die ik meegegeven heb is zeker goed. De jouwe waren ook niet zo slecht dat ze niks meer doen, er kan hooguit nog ergens sluiting / vals contact zitten: bij aansluiting condensator / contactpunten?
Meer kan ik me even niet voorstellen, nu al helemaal niet
Vandaag Becks ledlampje binnengekregen om ontsteking af te stellen. Gelijk m'n 7 Solexen langsgegaan die ik op gevoel/gehoor had afgesteld, ik hoefde er slechts 1 bij te stellen ,de rest stond goed :), had ik niet verwacht.
Super mooi carter, alles is tenminste recht, bij een zamac carter zijn alle pasvlakken krom of naar buiten getrokken, ik zeg jaren niks meer aan doen, tzt nog een volle krukas.
Dat eewige probleem met de zamac carters lijkt zo voorgoed opgelost, eerst nog met een standaard krukas maar daar komt tzt een volle in.
Goed bezig roelof, nu de rest ook. en als je dan toch bezig bent, die ontsteking kan er ook wel af en zo een origineel kopje daar heb je ook beter voor
Dat eewige probleem met de zamac carters lijkt zo voorgoed opgelost, eerst nog met een standaard krukas maar daar komt tzt een volle in.
Goed bezig roelof, nu de rest ook. en als je dan toch bezig bent, die ontsteking kan er ook wel af en zo een origineel kopje daar heb je ook beter voor
De pompmembraampjes van tegenwoording worden van die bio-ethanol rubber flubbertjes, ik ga voor mijn eigen solex de Aral Ultimate 102 proberen, experimenteren is toch ook leuk al heeft het soms niks om hakken.
zie mijn inzending onder "wat heb je vaandaag aan je solex gedaan" jij hebt al een AD pompje dus daar hoort al een modern membraan bij deze zit alleen bij dit pompje tussen 2 O ringen voor de afdichting, ik heb daar een oud type membraan voor gebruikt en rond opengeknipt zodat hij alleen als pakking werkt.
Kijk hier even de berichten van team 111 vorig jaar, en dan van Stoolex over de ultimate 102. http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/79880/17 Wij hebben wat van die brandstof gestest op het bekende testbankje, met een redelijk standaard blokje. Verschil was 2,4 km meer. Olie, putoline MX7 1:70.
Vandaag niks aan de Solex gedaan maar wel aan mijn WSK Gnom. Dat is de Poolse Solex-Kloon voor montage op een gewone fiets. Gisteren heb ik van die motor de tank opnieuw gespoten en vandaag heb ik de tank weer gemonteerd en de juiste tanktransfer eindelijk kunnen plaatsen
Lagers van achterwiel van m'n 2200 opnieuw in het vet gezet, ook het vrijloop tandwiel in het vet gezet door het dekseltje eraf te draaien. Het wiel had ik met het tandwiel naar boven in de bankschroef geklemd, zodoende bleven al die kleine kogeltjes mooi op hun plaats.
Vandaag koppeling van het overgangsmodel schoongemaakt, was wat vettig.
De Solex valt bij nat wegdek ook erg terug in snelheid, veel toeren, weinig vooruitgang. Dus ook de rol maar ontvet en opgeruwd.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de moer ( zie foto) loskrijg zonder het spul te vernaggelen ? Ik heb namelijk nog losse rollen liggen die ik anders wil probern.
Trouwens bij het testrijden een raar geluid geconstateerd, toen ik terugkwam bleek waarom ; vliegwiel niet vastgedraaid Nu een vliegwiel rijker zonder spie.
Vandaag ook regen moeten trotseren met mijn Bn'R. Sinds lang heb ik eindelijk weer zonder slippende rol op een naar behoren tempo over het natte wegdek kunnen snorren.
Wel krijg ik de laatste tijd met een vervelende storing te maken in de trommelrem vooraan, een (welgekend) op en neer piepend geluid. Ook neem ik een gelijkaardig ritmisch geluid waar, afkomstig van de motor. Ik vraag me af dat er mechanisch wat aan het blok scheelt, of dat het gewoon resonantie is door de (nieuwe) uitlaat die wat strakker zit gemonteerd. Een derde aandachtpunt is dat de motor geregeld overslaat bij volgas. Pas na een lange rit als de motor goed opgewarmd is verbetert het een beetje. Tegen beter weten in zal ik mijn vonkenprop er toch maar eens uitnemen.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Het loshalen van de moer is het probleem niet. Een blok hout met twee pennen om de trommel tegen te houden en je kan de moer gewoon losdraaien ( alleen heb je wel een speciale ringsleutel nodig met een ( 8 ) kantige opening. Je grootste probleem is de rol zelf want deze gaat gewoon niet passen zonder een heeeeeel grote hamer want het gat is veel te klein voor deze rol unit . WIJ kunnen wel een nieuwe maken voor u ( word er vast opgemaakt).
wat heb ik gedaan aan de solex? de motor geleiders weer vast gezet, de motor begon te dansen en ging er van uit dat er een veer geknapt was . bleken beide motorgeleiders los te zijn geschoten ,moertjes spoorloos ,dus maar ff nieuwe gemaakt.
Vandaag de oorzaak van het onregelmatig lopen vastgesteld. De elektrodenafstand van de bougie stond ondertussen ruim op 0,80mm. De bougiekleur was goed, ik heb ze terug bijgesteld op 0,65 à 0,70mm. Probleem van het viertakten bij volgas opgelost.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik zou ze eens op 0,60 - 0,65mm kunnen proberen. Het loopt nu wel goed. Het zelfde type bougie had ik vorig jaar al eens op 0,55mm ingesteld. Dat liep de eerste 100km (kan ook 50km geweest zijn) goed, na een tijdje moest ik ze wijder instellen en toen ging het weer beter. Ik moet er wel nog bijvertellen dat ik een electrische onsteking heb.
Wat geeft het verschil in afstand eigengenlijk aan de spoel?
Last edited by AlienSolexfiend; 01/08/1310:11 PM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Als dat gebeurt, kan ik dan stellen dat de spoel overbelast geraakt, en met "doorslag" bedoel je dan dat het fataal afloopt voor de spoel?
En omdat wordt verondersteld de elektroden afstand wijder te zetten bij een Solex met elektrische ontsteking, moet men hiermee dan rekening houden bij de keuze van spoel (bv. wanneer men een elektrische ontsteking plaatst op een ouder type Solex)?
Ik vind het heel interessant, kunnen julie me een artikel aanraden waarmee ik mijn inzicht in deze materie kan verruimen?
Last edited by AlienSolexfiend; 02/08/1310:09 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Als ik de spoelen test dan overbruggen ze een vonk van 7 mm, op alle mogelijke toerentallen. Dus 0,7 of 0,4 mm, dat zal voor de spoel niet veel uitmaken.
De vraag is: hoe loopt je Solex het fijnst? Mijn ervaring bij electronische ontsteking: 0,7 mm. en 0,45 bij traditionele. Maar dat kan best per Solex verschillen, ik heb niet veel geëxperimenteerd.