Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#81719 12/09/12 03:19 AM
Joined: Apr 2012
Posts: 13
S
stefke Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2012
Posts: 13
Beste forumleden,

Onlangs heb ik een Franse Solex op de kop kunnen tikken waarvan de motor vast stond.
De zuiger heb ik niet kunnen recupereren doordat deze zodanig aangetast was door corrosie van vele jaren stil te staan. Na de zuiger en cilinder verwijdert te hebben van het carter was er nog steeds geen beweging in de krukas te komen. Naderhand is dan gebleken dat het lager die in het carter zit volledig vast geroest zat. Dit heb ik dus moeten vervangen, er zat niets anders op. Hiervoor heb ik beroep gedaan op dit forum om dit zo goed mogelijk voor elkaar te brengen door een schuine kan aan het lager aan te brengen het op die manier opnieuw te borgen in het carter.
Ook de naaldlagers van de drijfstang vertoonden veel roest en konden mij ook niet meer bekoren. Het leek mij niet slim om deze te laten zitten en werden vervangen door de huidige verkrijgbare versie die dus iets smaller zijn toch wat het big end betreft.
Ik had eerder gelezen op dit forum dat dit geen problemen gaf.
Na alles opnieuw zorgvuldig gemonteerd te hebben, en de ontsteking af gesteld te hebben was de motor terug vlotjes aan de praat. Daarna terug gemonteerd op het frame.
De Solex loopt 32km zonder enige aanpassing om die sneller te laten lopen.
Het enige dat mij stoort zijn doffe tot heldere klappen die te horen zijn vooral bij volgas in de cilinder.
Dit baart mij wel wat zorgen alleen weet ik niet wat hier van de oorzaak kan zijn.
Het kopje en cilinder heb ik er vandaag afgenomen om een mogelijk probleem om te sporen.
Hiervan heb ik foto’s gemaakt en hieronder geplaatst.
Misschien kan aan de hand hiervan iemand een paar zaken duidelijker worden.
Wat ik zelf heb vast gesteld is dat de (nieuwe) zuiger voor een achter wat wrijving vertoont met de cilinder.
Op de zijkanten waarde de gaten zitten is dit niet het geval.
De bovenkant van de zuiger vertoont een raar verbrandingspatroon.
Het lijkt ofdat er meerdere ontstekingshaarden zijn.
Ik moet er ook nog bij vermelden dat de motor heb best loopt wanneer de starthendel van de carburator bijna volledig naar links moet staan dus met weinig lucht toevoer.

Mocht er iemand zijn die dit herkent dan hoor ik het zeer graag.
Ook alle opmerkingen zijn welkom.

binnenkant cilinderkop
voorkant zuiger
zuigerkop
achterkant zuiger

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zit er niet toevallig een afgevlakte kop op( en hij lijkt mij op de plaats waar de pakking zit na zo weinig km's al erg nat)

Joined: Apr 2012
Posts: 13
S
stefke Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2012
Posts: 13
De cilinderkop heb ik voor het monteren enkel even afgevlakt met zeer fijn waterschuurpapier en een glasplaat.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo te zien dicht de koppakking niet goed af , probeer eens een ander soort pakking (andere leverancier).
De strepen op de onderkant zuiger komen misschien toch van oneffenheden op de cilinderwand of van vuil maar ik denk het eerste.
Is de koppakking met Koperslib gemonteerd ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zoals je het omschrijft lijkt het een wringende zuiger in de cilinder, kan de drijfstang krom zijn? staat de cilinder scheef op het carter?

Cilinder kop lijkt (te ver) gevlakt.

Hoe heb je het nieuwe krukas lager geborgd?

Last edited by Roelof; 12/09/12 05:18 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2012
Posts: 13
S
stefke Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2012
Posts: 13
klopt, bij het monteren heb ik de dichting voorzien van een beetje kopervet. Daardoor is het makkelijke om dichtingen weer te verwijderen.

Joined: Aug 2007
Posts: 48
A
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
A
Joined: Aug 2007
Posts: 48
zo te zien is de kop te ver afgevlakt waardoor je als de motor warm is het bekende diesel effect krijgt dus zelfontbranding door te hoge temperatuur door te hoge compressie.
en aangezien benzine een lager ontbranding temperatuur heeft dan diesel gaat de motor nokkelen doordat hij voorverbrand voordat de zuiger in het bdp is.
advies een originele kop er op zetten en het is over .

ik heb dit gedrag diverse malen te h=oren gekregen en opgelost met een andere ongevlakte kop.

Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Lachen lachen wat een onzin vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Aug 2007
Posts: 48
A
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
A
Joined: Aug 2007
Posts: 48
ja hans dat vind jij , ik hobby al 25 jaar met solexen en heb er al velen gerepareerd vandaar dat ik ook een hele garage box met onderdelen heb .kun je bij joan majoor navragen woon vlakbij hem
en uit ervaring heb ik al vele solexen gehad waar dit nokkel fenomeen voorkwam en waarvan bij allen door de eigenaar de kop was afgevlakt of gedraaid ,na montage van een iets minder gevlakte kop was het probleem over.
Ps ik werk ook pas 33 jaar in de auto en diesel techniek en weet dus donders goed waar ik over praat .
maar ja het spreekwoord zegt de beste stuurlui staan ............


Groet Bert.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
De cilinderkop die ik op de foto zie is volgens mij niet te ver afgevlakt, er staat best nog een rand. Ik heb er hier gehad die verder gevlakt waren en prima liepen. Daarbij blijft er echt wel genoeg verbrandingsruimte over, dit kan volgens mij het probleem niet zijn.

Het klinkt eerder als een ontstekingsprobleem maar wat precies... ik sta ook maar aan de wal wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ik vind de kleur van de bougie prima, spoelpatroon op de kop van de zuiger heel herkenbaar.
kool op pasvlak baart me wat zorg, deuken in de pakking bij de plek van de draadeinden zouden kunnen betekenen dat de kop er iets scheef is opgezet geweest dus niet netjes de rand van de cylinder in de rand van de kop, hoewel de rand van de cylinder net echt sporen laat zien, de kop van de zuiger laat ook geen stootsporen zien van dat hij tegen de kop loopt.

ik zou de boel weer netjes terug monteren en weer laten lopen zeker daar hij niet verkeerd loopt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2007
Posts: 48
A
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
A
Joined: Aug 2007
Posts: 48
Hoi ALLEN.

Ik bedoelde met mijn uitleg ook niet dat de zuiger de cilinder kop raakt of kan raken maar dat de compressie door een te ver afgevlakte kop te hoog kan worden waardoor de perstemperatuur als er een flink stuk is gereden en de motor geheel warm te hoog word en er een zelfontbranding effect kan ontstaan tijdens de compressie / onstekings slag en het benzine lucht mengsel al begint te verbranden voordat er een vonk van de bougie is , dit veroorzaakt het nokkelen in de motor en is voor sommigen een best eng geluid en het idee dat de motor stuk loopt.

dit fenomeen was er vroeger bij oudere auto s ook als het onstekings tijdstip te vroeg stond afgesteld dan nokkelde de motor erg als je gas gaf.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Origineel bericht van: ami bert
Hoi ALLEN.

Ik bedoelde met mijn uitleg ook niet dat de zuiger de cilinder kop raakt of kan raken maar dat de compressie door een te ver afgevlakte kop te hoog kan worden waardoor de perstemperatuur als er een flink stuk is gereden en de motor geheel warm te hoog word en er een zelfontbranding effect kan ontstaan tijdens de compressie / onstekings slag en het benzine lucht mengsel al begint te verbranden voordat er een vonk van de bougie is , dit veroorzaakt het nokkelen in de motor en is voor sommigen een best eng geluid en het idee dat de motor stuk loopt.

dit fenomeen was er vroeger bij oudere auto s ook als het onstekings tijdstip te vroeg stond afgesteld dan nokkelde de motor erg als je gas gaf.


Stel dat dit de oorzaak is (maar ik betwijfel het in dit geval) dan zou je eens euro 98 kunnen proberen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
normalitere is de pet in de pet zo groot dat een solex nauwelijks aan nokken toekomt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2012
Posts: 13
S
stefke Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2012
Posts: 13
Ik heb de opstaande rand van de cilinderkop opgemeten en vergeleken met een andere Solex cilinderkop om toch ergens een referentie te hebben.

Deze meten nagenoeg beiden gelijk namelijk ± 3,18 mm.
Daarom vermoed ik dat deze wel OK is.

Verder heb ik de volledige motor nog eens nagelopen en geen abnormale zaken gespot.

Dit weekend monteer ik alles weer netjes samen met nieuwe dichtingen en kijk de kat uit de boom.

Langs deze weg toch even een dankwoord voor alle reacties

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
normaliter worden solexen erg heet ze hebben amper koelribben van de constructeur meegekregen.
Maar als hij erg heet word is dat wel een reden van "pingelen" ( zelfontbranding) ook al heeft hij normale compressie. toch heel goed je ontstekingstijdstip nakijken dat deze niet te laat of veel te vroeg staat, en dat niet via de bestaande merktekens maar direkt zelf door via het bougiegat te controleren of de zuiger op ca 1,8 to 2,4 mm voor het bovenste dode punt staat als hij vonkt ( maak je eigen merktekens door met stift op carter en vliegwiel aan te geven wat de vliegwiel positie is bij deze stand van de zuiger


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2007
Posts: 48
A
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
A
Joined: Aug 2007
Posts: 48
Hoi Allen.
Dat wat joan nu verteld heb ik dus al in een andere reactie eerder proberen uit te leggen ,pingelen , nokkelen of diesel fenomeen lees zelfontbranding .
dus kort,, onstekings tijdstip controleren en minder vet smeren (blok is inwendig aardig vuil van koolvorming ).

succes met het controleren van deze tips

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Even een vraagje tussen door voor de specialisten en doktoren hier.
Was er ook een squeeze afstand voor de solex bekend of deed men daar niet aan, en hoeveel zou dat moeten zijn.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Johnnie), 140 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.045s Queries: 51 (0.015s) Memory: 1.0894 MB (Peak: 1.3319 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-11 16:39:47 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS